Boekrecensie: Alles Anders dan Anders (Forster en Kreuz)

19 januari 2009, 10:51

{title}Alles anders dan anders is uit het Duits vertaald. De auteurs worden op de achterflap geïntroduceerd als bekende sprekers aldaar. Qua vormgeving is het boek weinig opvallend, de Duitse degelijkheid zit hem dan ook in de inhoud. De inhoudsopgave triggert al snel om paragrafen van dichtbij te bekijken: ‘persoonlijkheid als statussymbool’ of ‘krukken voor het ego’. Achter deze titels geen nieuwe ideeën, wel bijzondere verhalen, deels uit het Duitse taalgebied afkomstig, deels internationaal.

Een van de voorbeelden die Förster en Kreuz losjes maar creatief geschreven neerzetten, gaat over de Realschule in Berlijn, dienstverlener in het onderwijs. Leerlingen krijgen er geen ‘kansen’, maar ‘gegarandeerd’ een diploma. Of het verhaal van de Martinshof, de grootste sociale werkplaats in Duitsland. Mensen die hebben afgedaan voor de ‘normale’ economie leveren daar buitengewone prestaties voor onder meer Mercedes. En zo schrijven de auteurs moeiteloos door.

Over Herr Robert, de ober die na dertig jaar bij dezelfde brasserie met pensioen gaat. Zelfs de burgemeester komt afscheid nemen. Goed verstopt, maar in ‘Alles anders dan anders’ zitten de mooiste verhalen. Ze illustreren dat we leven in een tijd waarin niets blijft zoals het was, waarin controle vertrouwen wordt, slim vlijt vervangt en een catastrofale levensloop briljante prestaties kan opleveren.

Alles anders dan anders

Provocatieve ideeën voor managers, markten en medewerkers

Anja Förster en Peter Kreuz

Scriptum 2008

286 pagina’s

ISBN 9789055946075

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

1 Reactie

    jpschadde

    @Vink Volgens mij bestaat ons magazine al iets langer dan deze vertaling ;).


    19 januari 2009 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!