Record aantal iDEAL-betalingen in 2008

14 januari 2009, 12:53

{betalen met ideal populair in Nederland}Het aantal iDEAL-betalingen in 2008 is met 87% explosief gestegen tot bijna 28 miljoen, (2007: 15 miljoen). Sinds de introductie is iDEAL uitgegroeid tot het meest gebruikte online betaalmiddel. Online shoppers waarderen de betaalmogelijkheid van iDEAL steeds meer.

Van de 750 grootste webwinkels accepteert inmiddels 84% iDEAL. Het is daarmee het meest geaccepteerde online betaalmiddel. De totale omzet met iDEAL bedroeg het afgelopen jaar ruim € 2,1 miljard. Dit is een groei van 91% ten opzichte van 2007 toen er een omzet van € 1,1 miljard werd behaald.

{title}

Bron: ThuisMarktMonitor Blauw Research oktober 2008

42% prefereert iDEAL boven elke andere betaalwijze. Een jaar geleden was dat nog 32%. Online consumenten waarderen vooral het gemak, de snelheid en de veiligheid van het betalen met iDEAL.

{title}

Bron: Blauw Research

iDEAL wordt voor alle typen online-transacties gebruikt, zoals voor het betalen van tickets, computer hardware, consumenten elektronica, boeken en DVD’s, mode en verzorging, en in toenemende mate ook goede doelen, telefonie en internet.

{title}

Bron: Boom Marktverkenningen

Voor 2009 verwacht Currence dat het aantal banken dat zich op iDEAL zal aansluiten zal toenemen. Zo verwacht Friesland Bank dat hun internetbankierende klanten nog dit jaar online aankopen met iDEAL kunnen betalen. Met de toetreding van deze bank komt het aantal consumenten dat met iDEAL kan betalen op ruim 12,5 miljoen.

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Mooi om deze groei cijfers te zien.

    Enkele jaren geleden was de consument “angstig” om vooruit te betalen. Door verdere professionalisering van webshops en aantal keurmerken blijkt het tij aardig gekeerd te zijn.

    Opvallend hoeveel mensen overigens nog met acceptgiro betalen, zal vooral door de postorderbedrijven en bol komen?


    15 januari 2009 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!