Online oriëntatiegedrag voorspelt groei in Blu-ray verkoop

Online oriëntatiegedrag voorspelt groei in Blu-ray verkoop

{title}Deze week bracht Kieskeurig.nl een persbericht uit over de sterke toename van het zoekgedrag op de website naar informatie over Blu-ray spelers. Volgens het persbericht is het aantal consumenten dat zich oriënteert op Blu-ray in december ten opzichte van augustus ruim drie keer zo groot geworden. Deze verhoogde interesse blijkt een goede voorspeller te zijn voor het aantal Blu-ray spelers dat een paar weken later verkocht zal worden.

Kieskeurig merkte vanaf oktober een gestage stijging van het aantal oriënterende consumenten. Er werd vooral gezocht op de prijs en reviews over Blu-ray spelers. De verhoogde interesse ging vooraf aan de stijging van de daadwerkelijke verkopen, wat twee weken later zichtbaar werd toen er een behoorlijke toename te zien was van het aantal verkochte Blu-ray spelers.

Inzicht via reviews
Het oriëntatiegedrag en de reviews op het internet geven organisaties dus inzicht in wat er momenteel bij de consument speelt. Door extra in te spelen op de toenemende belangstelling via gerichte reclames kon een speler als GfK, die Blu-ray spelers in Nederland verkoopt, op het juiste moment toehappen. Hieruit blijkt het belang van het volgen van de consumentengedrag op het internet. Uit het WUA Online Klantervaringen Onderzoek 2008 dat wij vorig jaar deden bleek dat 62 procent van de mensen die weleens via het internet een product aanschaffen, reviews laat meewegen in de aankoopbeslissing. Een toename van het aantal reviews kan dus een toename van de verkoop van het product voorspellen. Websites als Kieskeurig bieden een schat aan informatie aan, die organisaties de mogelijkheid biedt om in te spelen op de wensen van de consument.

Van oriëntatie tot aankopen
In de reviews op Kieskeurig viel vooral de grote tevredenheid van de consument over de Blu-ray speler terug te lezen. Dit onderling delen van ervaringen zorgt ervoor dat ook de oriënterende groep overgaat tot aankopen. De reviews werken dus door in de verkopen, wat weer meer reviews oplevert, wat bij blijvende positieve ervaringen wederom resulteert in meer aankopen.

Om de informatie uit bijvoorbeeld reviews om te zetten in bruikbare cijfers heeft Kieskeurig samen met aanbieder GfK de ‘GfK-Kieskeurig Webtracking’ ontwikkeld. ‘Deze dienst geeft inzicht in toekomstige aankopen van consumenten op basis van hun online zoekgedrag. Zo kunnen organisaties het succes van nieuwe en bestaande producten voorspellen,’ meldt het persbericht.

Product-reviews stijgen
‘Naast het feit dat steeds meer consumenten zich oriënteren op Blu-ray spelers, stijgt ook het aantal product reviews op Kieskeurig.nl,’ zegt Johan Mulder, TV en Video-specialist bij Kieskeurig. ‘In de reviews lees je terug dat de meeste mensen erg tevreden zijn met de spelers. Vooral de beeldkwaliteit krijgt zeer goede beoordelingen. Het is goed om te zien dat de gebruikers onderling elkaars vragen en ervaringen bespreken. Dit zal uiteindelijk ook weer doorwerken in de verkopen.’

Doorbraak Blu-ray?
GfK bevestigt in het persbericht dat de verkoop van standalone Blu-ray spelers de laatste paar maanden van 2008 een duidelijke groei laat zien. Het onderzoeksbureau schat, dat er in 2008 in totaal 32.000 standalone Blu-ray spelers zijn verkocht. GfK verwacht een doorbraak van de Blu-ray spelers in 2009. Geschatte aantal verkochte exemplaren: 120.000.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Vraag mij af of Microsoft dan volgend jaar een XBOX360 met ingebouwde blu-ray speler gaat uitbrengen. Na de ondergang van HD hebben ze altijd gezegd dit niet te gaan doen, omdat digitale downloads de toekomst zouden hebben.

    geplaatst op
  • Ik denk het niet. Microsoft zal daar misschien te koppig voor zijn. Ik zie de koppen alweer voor me op internet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.