• Mobile
    wordt gesponsord door

Uw mening: Breekt LBS in 2009 eindelijk echt door?

Uw mening: Breekt LBS in 2009 eindelijk echt door?
, ANWB
@mdebruin

{title}Over de gehele wereld zijn op locatie gebaseerde diensten (LBS) in opkomst, LBS biedt dan ook grote kansen voor allerlei verschillende partijen, van operator tot applicatie ontwikkelaar tot content uitgevers. Toch laat de uitrol van een groot aantal succesvolle diensten in Nederland nog op zich wachten. Eén van redenen hiervoor is onduidelijkheid rondom geschikte business modellen van LBS. Als afstudeerder van de TU Delft doet Sander Meijers bij T-Mobile onderzoek naar geschikte business modellen voor LBS. Ik ben als een van de schrijvers van artikelen over LBS hier op marketingfacts.nl hiervoor benaderd, maar ik denk dat er onder jullie ook heel wat deskundigen aanwezig zijn ;-)

Zwaartepunt van de zaken die onderzocht worden ligt bij de aspecten die invloed kunnen hebben op de waarde van een LBS voor de participerende bedrijven en de consumenten.

Sander is erg benieuwd naar uw mening over het belang van verschillende aspecten die direct dan wel indirect met business models te maken hebben. Zoals in de enquête beschreven zullen alle algemene resultaten (wat word echt belangrijk gevonden, welke business modellen lijken het best vanuit operators/service providers, etc) publiek beschikbaar worden gesteld. Natuurlijk ook hier op marketingfacts. Sander heeft ook het whitepaper dat hij voor het OMI schreef beschikbaar gesteld.

White paper LBS
Bij OMI is een white paper over LBS beschikbaar (download). Deze geeft een algemeen beeld van aspecten van LBS en is gemaakt voor het OMI. Auteurs zijn Claire Boonstra (SPRX Mobile), Guus van Knippenbergh (Phasefour) en Sander Meijers (TU Delft / T-Mobile). Met name het overzicht van de technologieën om de positie te bepalen vind ik erg handig:

{title}

Mijn visie
Ik heb de enquête ook bekeken. Persoonlijk denk ik dat de snelheid van locatiebepaling, de nauwkeurigheid van locatiebepaling, LBS toegankelijk maken voor zoveel mogelijk handhelds en het gebruik van dienst mogelijk maken via webbrowser zeer relevant zijn. Andere zaken die genoemd worden in de enquête zijn naar mijn mening minder relevant. Nu moet ik nog allerlei kunst en vliegwerk uithalen om gebruikers van mijn webapplicatie hun GPS positie te laten gebruiken (is momenteel niet bereikbaar voor webapplicaties). Het zou erg fijn zijn als providers samen met fabrikanten van devices mogelijkheden gaan creëren voor LBS diensten m.b.v. GPS zonder dat je een applicatie moet bouwen.

Wat ik mis in de vragenlijst is een aantal voorbeelden van mogelijke businessmodellen voor LBS diensten. Die had ik eigenlijk wel verwacht, ook al gaat deze enquete alleen over de aspecten. Een rijtje met modellen waar ik van kon aangeven in welk model ik het meeste geloof (al dan niet gekoppeld aan de aspecten die als zeer relevant heb aangevinkt). In het whitepaper waaraan Sander heeft mee geschreven staan er vier:

1. Meer data abonnementen (inkomsten providers)
2. Cost per lead of verkoop obv locatie (is gebaseerd op de gedacht dat de kans erg groot is dat er een pizza te verkopen valt aan iemand die met zijn LBS device zoekt op “pizza in de buurt”)
3. Adverteren met banners, gesponsorde artikelen (Axe night guide voor het Museumplein), gesponsorde diensten (Heineken buddy finder) en video bumpers (deze video over het Rijksmuseum wordt u aangeboden door…)
4. Analytics/meetgegevens: bedenk nieuwe diensten op grond van de LBS data (vodafone abonnees die files in kaart brengen)

Ik zou dan als contentpartij het meeste geloven in optie 2. Op mijn werk bieden wij al jaren geografisch getargetde adverteermogelijkheden aan. Hoe groter de relevantie voor de gebruiker hoe minder irritatie de advertenties opleveren. Sterker nog, je kunt het brengen als service. Er zijn legio voorbeelden van dit soort toepassingen:

{title}




Ik ben benieuwd wat jullie de meest relevante aspecten vinden. Doe ook mee (voor 12 januari 2009).


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Welke optie het beste is verschilt volgens mij per ondernemer. Interessant om de ontwikkelingen te blijven volgen. Benieuwd of de recessie nog van invloed is.

    geplaatst op
  • voor een deel bestaan deze diensten al, denk aan de POI in een navigatiesysteem. de vraag is natuurlijk hoe je deze eerste stap voort kunt zetten op een draagbaar mobiel apparaat. persoonlijk gebruik ik tomtom op mijn mobiele telefoon en vooral het vinden van de weg naar een relatie vind ik een groot gemak.

    als je nu telt hoeveel variabelen er in die ene paragraaf zitten die ik net getikt heb (vijf stuks), dan is het meteen wel duidelijk hoe lastig dit allemaal is. ook dat vergelijkbare diensten al worden aangeboden en dit zonder de (extra) kosten van een data abonnement. waarbij ik nog niet heb vermeld dat ik mijn tomtom meestal in het buitenland gebruik. en als je dan aan de roaming kosten van dataverkeer denkt, dan heb je nog een hele berg te beklimmen.

    banners en dergelijke zie ik niet werken op het niet zo royale scherm van een mobiele telefoon. denk dat de grootste fout hierbij is denken dat een mobiele internet ervaring gelijk is aan een internet ervaring thuis achter de PC.

    geplaatst op
  • Reactie op de verdienmodellen:
    Data abonnementen: Flatfee lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor het succesvol introduceren van LBS diensten. De verwachting is dat deze inkomsten zullen gaan dalen.
    Advertenties/CPL: De lokale pizzaboer is nog lang niet zover dat hij al online adverteert. Het werkt alleen indien de massa adverteert
    Sponsoring lijkt mij een kleine markt
    Meetgegevens: Ook een niet al te omvangrijke markt, tevens privacy issues
    Daarom lijkt me 2009 nog te vroeg om op grote schaal succesvolle LBS diensten te introduceren.

    geplaatst op
  • bijna vergeten... ik denk dat het te laat is voor een telecom operator om iets anders te bereiken in LBS dan aanbieder van infrastructuur. LBS zelf is mi al geclaimd door navigatiediensten.

    geplaatst op
  • Location Based diensten die het gaan maken zijn die diensten die wat toevoegen voor de consument. De toepassingen zijn legio. Afwachten welke geaccepteerd en omarmd worden door de consument. De koppeling van reclame aan deze applicaties/diensten zie ik niet direct als belangrijkste doel. De ontwikkelaar van een applicatie zal in dit geval de vruchten plukken.

    Enkele toepassingen / applicaties:
    - friend finder
    - parent alert (houd je kinderen in de gaten)
    - what's close? (restaurants, musea, winkels etc etc)
    - self tracking / log (fun om te bekijken, handig bij hardlopen om gelopen afstand te bepalen)
    - dating (alert wanneer een match in de buurt is, gekoppeld aan sms)

    Ben benieuwd of jullie nog andere toepassingen weten te bedenken....?

    geplaatst op
  • Zoals hierboven al is aangegeven zullen de toepassingen iets moeten toevoegen voor de consument. Een van de grote problemen is het verkrijgen van de locatie van de gebruiker op een hybride manier. Op dit moment is er een wildgroei aan mobiele devices en mobiele OperatingSystems met daarbovenop de verschillende manieren om een locatie van een gebruiker te bepalen. Wel zijn er ontwikkelingen zoals Yahoo`s FireEagle en sites als BrightKite die een API aanbieden om je locatie te voeden en beschikbaar te stellen voor applicatie ontwikkelaars.

    Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen LBS waarbij de consument zelf het initiatief neemt (MobileOriginated), waar ben ik?, wat is er in de buurt? en diensten waarbij de informatie naar de consument gepushed wordt (MobileTerminated), friend finder, parent alert, dating alert. Voor deze laatste vorm, MT is het nodig om de locatie van de consument met een zekere regelmaat te updaten. Hiervoor is eigenlijk alleen een techniek als Cell-ID vanuit de operator van toepassing, aangezien het constant draaien van een locatie bepalings applicatie op de telefoon teveel energie kost, nog los van het feit dat sommige telefoons (iPhone), standaard geen achtergrond processen toestaan.

    Een leuk voorbeeld in Nederland is de dienst van Hi/KPN WaarZitWie waarbij de locatie vanuit het KPN netwerk wordt bepaald en je een notificatie krijgt als je vrienden in de buurt zijn. Een nadeel hiervan is dat het alleen werkt voor telefoons op het KPN netwerk. Een groot misverstand hierbij is dat het alleen werkt met de bijgeleverde Java applicatie, het werkt ook prima zonder met bijvoorbeeld SMS notificaties en de (mobiele) website.

    Zelf hebben wij zojuist samen met Debitel de dienst Vind en Volg gelanceerd waarbij we een dedicated stuk hardware met GPS en mogelijkheden tot Cell-ID plaatsbepaling ingezet hebben. Hiermee is er in principe geen probleem om de locatie van de persoon of het object te bepalen, wel is het de kunst om de consument alleen de juiste informatie te geven. Dus alleen een Alarm notificatie als een persoon / object met zekerheid buiten een bepaalde zone gaat. Tevens is het hybride weergeven van de locatie ( GPS of GSM Cell-ID ) belangrijk aangezien de consument alleen een locatie wil zien met een zekere (on)nauwkeurigheid. Een voorbeeld waar dit goed gebeurd is de iPhone, waar de locatie wordt aangegeven door een stip met een cirkel die de nauwkeurigheid aangeeft.

    Wat mij betreft zullen LBS pas echt doorbreken als er een partij / systeem beschikbaar komt waarbij het mogelijk is om locaties van gebruikers te bepalen ongeacht de Telecom operator en ongeacht de beschikbare locatie techniek. Hierbij is het belangrijk dat de consument zelf kan aangeven welke sites / systemen zijn locatie, wanneer mogen gebruiken.

    geplaatst op
  • Nulaz gaat het helemaal worden in 2009!

    geplaatst op
  • @daan: is vind&volg;alleen voor debitel klanten? (aangezien je dat een zwak punt vind van wiezitwaar)

    @michiel: kun je ons meer vertellen over jullie business model? Hoe verdienen jullie geld? Moeten jullie geld afdragen aan providers of content providers?

    PS is de iphone-versie al bijna af van nulaz?

    geplaatst op
  • @Mark: Vind en Volg is voor iedereen te bestellen, alleen de GPS hardware (tracker) bevat een Debitel simkaart. Wel is het zo dat je iedereen aan je persoonlijke Whitelist kan toevoegen, waarmee de persoon op je Whitelist per SMS jouw locatie kan opvragen en Alerts kan ontvangen.

    Overigens zijn wij een voorstander van cross operator LBS, en zullen dit o.a. in een aantal projecten waar we nu mee bezig zijn zoveel mogelijk proberen te pushen.

    geplaatst op
  • iStart is een programma dat op de iPhone draait en al geruime tijd gebruik maakt van LBS.

    Bioscopen -> Films -> Filminfo
    Openbaar vervoer -> treinstation -> Reisplannen
    Goedkoopst in de buurt tanken
    Restaurants -> info & Reviews
    File en flitsers in de buurt
    Pinautomaten in de buurt.

    De lijst is nog veel langer en wordt nog steeds langer.

    De grap is dat iHome (de Webversie van dit programma) vorig jaar juni deze services draaide. De coördinaten kreeg de site binnen via een applicatie die d.m.v. de CellID's een locatie kon terug vinden en deze doorstuurde naar een url.
    Plan is om deze specifieke services ook aan te gaan bieden aan andere mobiele apparaten. Momenteel draait het alleen op de Apple iPhone.

    Vorig jaar hadden wij al ruim 40000 bezoekers per maand

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.