Economisch weerbericht (9): Diepste crisis sinds WOII

Economisch weerbericht (9): Diepste crisis sinds WOII
, Sogeti/VINT
@BLO2M

{title}Daar was de belerende vinger weer: allemáál zijn we “schuld”. Ook de minister en ook Matthijs van Nieuwkerk. Het leverde Wouter Bos in de Kamer de gram op van Alexander Pechtold, die het hele optreden van een ongekend kleutergehalte vond: overconsumptie, huhuh natuurlijk - wat een gratuite opmerking zeg. Allemaal wijzende vingertjes zonder enige spitsheid, ook Mark Rutte, die Balkende voortdurend verwijt: u staat erbij en u kijkt ernaar. En dan straks de lang verwachte parlementaire enquete over of het crisisbeleid van de regering wel adequaat is geweest. Nerveus zwartepieten, terwijl “pennystock” Fortis sussend orakelt, dat deze recessie geen depressie zal worden. Maar jongens toch.

Commerzbank econoom Ralph Solveen houdt het op de dieptste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. “Depressionsfähig” betekent dat, en hij staat niet alleen. “Expect the worst recession in the post-WWII era. The ECRI index, which leads real GDP by two quarters with a 70% historical correlation, is getting further and further away from the prior all-time low of -19.8 that defined the worst recession of the post-WWII era and saw a six-quarter consumer recession coincide with a 45% peak-to-trough decline in the stock market.” Dat zegt David Rosenberg van Merrill Lynch.

Martin D. Weiss schat de (Amerikaanse) situatie als volgt in:

“They’re bailing out bankrupt banks, broken brokerage firms, insolvent insurers and any company they deem essential to the economy. They’re pumping resources into mortgage markets, consumer credit markets and stock markets. They’re prodding lenders to lend, consumers to consume and investors to invest. They’re doing everything in their power to prevent a Second Great Depression.”

De diepste crisis sinds WOII. Hetzelfde had Geoge Soros afgelopen januari al geschoten op het World Economic Forum. En Alan Greenspan in maart. En Myron Scholes in mei. In shock stamelde Daimler-CEO Dieter Zetsche het eind november na, toen de (Duitse) auto-industrie de recessie eihard begon te voelen.

Nu ja, het betekent ten minste dat we de eerste fase van de komende parlementaire enquete gevoeglijk kunnen overslaan. Zo’n enquete kost namelijk GELD.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Diepste financiële crisis niet een algemene crisis. Het is een beetje overtrokken en ik ben van mening dat het goed is dat dit momenteel plaatsvindt. Kijk eens naar een GM en de US automobielindustrie. Het heeft me sowieso verbaasd dat deze zolang heeft kunnen blijven bestaan. Ik hoop dat ze vallen, dat zou alleen maar terecht zijn. Kijk alleen maar eens naar de winstverschillen tussen een Toyota en GM. Ze werken inefficiënt en moeten zuinigere auto's gaan maken om te overleven.

    Dus maak er geen selffulfilling prophecy van.

    geplaatst op
  • Beste Jaap,
    En toch wil ik bij de koptekst een relativerende opmerking plaatsen, namelijk: 'We hebben we het sinds WOII nog nooit zo goed gehad als NU!'. Alles is relatief. Files zijn nog steeds aan de orde van de dag, op Schiphol zal het tijdens de kerstvakantie best druk zijn, de Sinterklaasuitgaven zijn gewoon doorgegaan en tot slot zijn er voldoende goederen te bedenken die we nu als een vanzelfsprekend bezit ervaren, maar waarvoor het vroeger ondenkbaar was dat we die sowieso in ons bezit zouden hebben. Denk hierbij aan de tweede of derde auto, het mobieltje, de PC en de tweede of derde vliegvakantie van het jaar.

    Goed weekend,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud:

    Het nieuws van de dag haalt ons in ;) de files in Nederland nemen voor het eerst in jaren af. De VerkeersInformatieDienst meent dat het te maken heeft met de afname van het aantal ritten van de transportsector als gevolg van de financiële crisis.

    Bron: NU

    geplaatst op
  • Op PVDA.BE. stelt de Belgische historica Annie Lacroix-Riz het nog een tikkie scherper:

    "Ik denk dat in tegenstelling tot wat men vandaag beweert, de omstandigheden van het ontstaan van de crisis van vandaag helemaal vergelijkbaar zijn met die van 1929. Het grote verschil is op de eerste plaats dat de overproductie vandaag groter is dan die van 1929. Tien jaar accumulatie (1919-1929) dat is geen 60 jaar accumulatie (1945-2008).

    Het is mogelijk dat de crisis eerst hele reeks van perifere crisissen doormaakt en dat ze later een omvang krijgt zoals we nooit eerder gezien hebben. De mechanismen die de deden ontstaan zijn dan wel dezelfde als vroeger, maar de huidige crisis is veel dieper dan die van de jaren 1930, die zelf erger was dan die van 1873. Ze lijkt op de vorige, maar is erger dan de vorige. Het volk is nu aan zet om de snelste oplossing te zoeken op maat van wat er op hem afkomt."

    geplaatst op
  • Hoi Jaap,

    Mooie invalshoek van historica Annie Lacroix-Riz. Je maakt er werk van om jouw columns aan te vullen met waardevolle informatie.

    Inderdaad, volgens mij is het een kenmerkend verschijnsel dat er aan het einde van de opgaande fase van de economische- en beurscyclus een overproductie ontstaat die zijn oorsprong vindt in een onnodige productie. Anders gezegd: ‘De consumenten hebben hun consumptiebuik volgevreten, gevoed met geleend geld, waardoor men op een gegeven moment spullen koopt die men in economische zin absoluut niet nodig heeft’. Zodra de situatie om wat voor een reden ook verandert, is het omslagpunt bereikt en zal men onnodige aankopen uitstellen waardoor er een overproductie ontstaat.

    Dit punt is bereikt als men om wat voor reden dan ook minder heeft te besteden. Dan treedt er een gedragsverandering op. Met het SGG-model kun je bovengenoemd proces in kaart brengen. Zie voor een korte uitleg: http://www.psychologieenbeleggen.nl/2008/11/beurskoersen-verklaart-vanuit-het-sgg-model/ .

    De druppel die de emmer deed overlopen was misschien wel de situatie van wereldwijde enorme hoge voedselprijzen en de enorme hoge olieprijzen die een kettingreactie op gang hebben gebracht ten aanzien van het verminderen van de aanschaf van onnodige luxegoederen. In heel veel arme landen braken voedselrellen uit, geen rellen omdat men het mobieltje niet meer kon betalen, als gevolg van het feit dat de basisbehoeften onbetaalbaar werden. De rijke landen werden geconfronteerd met een vraaguitval. De export liep terug.

    Annie schrijft ook over de enorme concentratie van het kapitaal. Ik denk dat de ongelijke verdeling van de welvaart een bijdrage heeft geleverd aan het tot stand komen van de huidige situatie. Het volgende overzicht vergelijkt de situatie van 2005 met 1929. Zie: .

    Zodra de ongelijke verdeling van rijkom doorschiet ontstaat er een situatie waarbij de middenklasse onvoldoende geld heeft om in ieders ogen normale luxegoederen te kopen. Zodra de middenklasse moet voorploeteren om te kunnen overleven, heeft de investeringsdrang van de rijkere op de effectenbeurs geen (winst) effect meer. Immers, aan wie moet het geproduceerde nog verkocht worden?

    Bovengenoemd proces leidt er toe dat er vroeg of laat weer een correctie komt. Anders gezegd, er treed weer een nivellering op in de concentratie van de welvaart. Dit proces is momenteel gaande. Ik heb van verschillende kanten gehoord hoeveel vermogen men op de beurs kwijt is geraakt.

    Annie schrijft over ook over de effectenbeurs. De situatie van toen, is niet te vergelijken met de huidige situatie. Op dit moment vervult de effectenbeurs een veel grotere rol in het maatschappelijk leven dan toen. Denk aan ons pensioen en denk aan al die particuliere beleggers. ‘In die tijd was de beurs voor een grote meerderheid van de Amerikaanse bevolking een ver verwijderd en vagelijk onheilspellend ding (John Kenneth Galbraith).’

    Misschien heeft de huidige dalende fase van de beurscyclus wel net zoveel impact heeft op de consument dan ten tijde van 1929. Toen werden volgens haar de lonen verlaagd, nu worden vermogens weggevaagd en worden de dividenduitkeringen verlaagd. Men voelt zich niet alleen armer. Men is ook armer of veel minder rijk. Als gevolg hiervan zal men minder gaan besteden.


    De overheden en de centrale bankiers hebben volgens mij echt wel wat geleerd van de crisisjaren van toen. Desalniettemin zullen we het proces weer geheel moeten doorlopen, net zolang totdat het uitvallen van onnodige productie weer wordt gecompenseerd door noodzakelijke productie. Ik denk dat de overheden de lonen niet zullen verlagen en het liefst de inflatie zullen laten oplopen zodat de lonen zullen volgen. Daarmee kan de netto schuldpositie weer kan afnemen ten opzichte van het inkomen. Zo ontstaat er weer enige financiële ruimte.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud:

    Maak ik er werk van, dan jij toch zeker ook. Waarvoor hulde. Daardoor worden deze EW's organisch een niet onverdienstelijke bijdrage aan een schets van het tijdsbeeld.

    Wat overbodige en noodzakelijke consumptie betreft ben ik het roerend met je eens, maar ik denk bovendien dat de volgende periode van technologietoepassing die we tegemoet gaan (NBIC: nano/bio/info/cognitie-technologie) een volstrekt andere economie gaat opleveren dan we gewend waren. Wellicht daarover volgende week meer.

    Groet, Jaap

    geplaatst op
  • @Jaap, @arnoud: jullie maken er beide inderdaad een pracht tijdbeeld van; zouden we eigenlijk meer moeten doen dan het hier in het archief laten staan. Iemand suggesties wat we hier meer mee zouden kunnen doen?

    geplaatst op
  • @Marco:

    Ja, dieser Gedanke ist mir auch schon geblüht. Behalve de EW's gewoon continueren lijkt het me erg leuk en interessant om met een aantal mensen een EW-dossier te starten onder het M!-domein. Hieronder de hele riedel tot op heden, inclusief de posting van Matthijs, waardoor op 9 oktober het EW-balletje aan het rollen kwam.

    Economisch weerbericht (9): Diepste crisis sinds WOII
    Vrijdag 12 december 2008

    Economisch weerbericht (8): Hoor wie klopt daar kind’ren?
    Vrijdag 5 december 2008

    Economisch weerbericht (7): Stuiteren op de bodem?
    Vrijdag 28 november 2008

    Economisch weerbericht (6): Het valt hartstikke mee
    Vrijdag 21 november 2008

    Economisch weerbericht (5): Porsche en psyche
    Vrijdag 14 november 2008

    Economisch weerbericht (4): Novemberstorm
    Vrijdag 7 november 2008

    Economisch weerbericht (3): System crash
    Vrijdag 31 oktober 2008

    Economisch Weerbericht (2): Het R-woord
    Vrijdag 24 oktober 2008

    Economisch Weerbericht (1): Web 2.0 is als de HEMA
    Vrijdag 17 oktober 2008

    Kredietcrisis: Hoe zal het online vergaan?
    Donderdag 9 oktober 2008

    geplaatst op
  • @ Marco,

    Bedankt voor de complimenten. Het lijkt me erg leuk om een bijdrage te leveren aan een economisch archief. Persoonlijk denk ik dan aan een multidisciplinair team. Ofwel, met enkele anderen, zoals Jaap voorstelt, periodiek column te schrijven. Bijvoorbeeld tweemaal per jaar.

    Hierbij kun je denken aan een combinatie, of een samenhangend geheel, van factoren uit de conjuncturele cyclus, de beurscyclus en de economische gevoelscyclus. Het lijkt me een fantastisch idee om dit te combineren met marketinggerelateerde onderwerpen. Bijvoorbeeld het bezoek aan economisch gerelateerde sites. Daar valt zeker wat over te zeggen als we kijken naar bijvoorbeeld de beurscyclus. Hetzelfde geldt voor renteproducten.

    Hierbij gaat het om inzicht, zonder al te pretentieus te zijn. Ik kan me voorstellen, al ben ik een leek op jullie vakgebied, dat het voor marketeers handig is om te weten in welke fase van conjuncturele- en beurscyclus we zitten. Vandaar het multidisciplinaire team. Ter illustratie de volgende voorbeelden. Ter illustratie:

    Economische gevoelscyclus: De discussie die er is ontstaan naar aanleiding van de column van Bas is hier een mooi voorbeeld van. Niets ten nadele van Bas, wel illustratief voor de algemeen erkende gevoelens van veel consumenten/beleggers en zelfs marketeers tijdens de topfase of aan het begin van de dalende fase van de beurscyclus. Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080320_komt_de_recessie/ .

    Conjuncturele cyclus. Op basis van de drie genoemde cycli had ik het voorrecht om te kunnen constateren dat er in het voorjaar van 2007 een renteverhoging op komst was. Zie: http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-Renteverrassing-op-komst.63469.html

    Beurscyclus: In januari 2008 schreef ik over de mogelijkheid van een stand van de AEX van 250 op basis van het toenmalige dividendrendement en de koerswinstverhouding op het moment dat de topfase was afgesloten. Zie http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-AEX-naar-250.61907.html

    Wat me nu zo leuk en leerzaam lijkt is om de Economische Weerberichten van Jaap te combineren, onderbouwd met meetbare cijfers, met marketing gerichte thema’s, en dit in een eigen historisch perspectief te plaatsen zodat anderen daar in de toekomst lering uit kunnen trekken. Het multidisciplinaire team maakt daarmee een unieke combinatie mogelijk!

    Waar liggen er belangen? Is het voor marketeers bijvoorbeeld handig om te weten dat er in een bepaalde fase op komst is waardoor er meer vraag is naar renteproducten? Zie bijvoorbeeld mijn column: http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurspsychologie-Spaarvarken-gezocht.63272.html .

    Als Jaap en jij iets in zo’n multidisciplinair zien dan houd ik me aanbevolen om mee te denken aan de opzet hiervan.

    Jullie hebben me emailadres.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Jaap, Arnoud: geef me een week (extreem druk deze week), pak het begin volgende week op!

    geplaatst op
  • @Marco,

    Neem de tijd. Het heeft geen haast. Misschien is het ook juist heel goed om het idee van archiveren even te laten bezinken. Vaak komen er tijdens het uitrijpen van zo’n idee leuke invalshoeken bovendrijven.

    Maak er deze week maar weer wat van :-)

    geplaatst op
  • @Arnoud & Marco:

    Uitstekend geformuleerd: "Wat me nu zo leuk en leerzaam lijkt is om de Economische Weerberichten van Jaap te combineren, onderbouwd met meetbare cijfers, met marketing gerichte thema’s, en dit in een eigen historisch perspectief te plaatsen zodat anderen daar in de toekomst lering uit kunnen trekken. Het multidisciplinaire team maakt daarmee een unieke combinatie mogelijk!"

    In mijn opinie moet heel huisvaderlijk Nederland (en Vlaanderen) samen met het gezin plezante en leerzame uurtjes kunnen beleven aan een dergelijk EW-dossier online en/of in print. Daarnaast aardig voor actuele onderwijsdoeleinden bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • Beste Jaap,

    Achtergrond gevecht of niet? Ik kan me zo voorstellen dat het nieuwsitem van de NOS, zie http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/2008/12/15/de-kranten-en-nos-nieuws-een-oplossing/ één van de thema's, in dit geval bedoeld als voorbeeld, zou kunnen worden hoe we te werk kunnen gaan om gezamenlijk vanuit een multidisciplinair team tot een mooie analyse of opinie te komen.

    Een schot voor de boeg :-). Ofwel een opzetje naar aanleiding van bovenstaande.

    Economische gevoelscyclus
    Kunnen we aanvaarden dat het concept van de krant, in de huidige vorm, zijn glans verliest? Ofwel, moeten we de krantenuitgever aan het financiële infuus leggen, waarmee we impliciet aanvaarden dat er overheidssteun wordt verstrekt, terwijl de krant (zoals hij nu verschijnt) vermoedelijk wordt ingehaald door innovatieve producten, zoals bijvoorbeeld het verspreiden van nieuws via internet, al dan niet via een weblog? Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081114_economisch_weerbericht_5_porsche_en_psyche/

    Conjuncturele cyclus
    Op dit moment is het onmiskenbaar dat de economie achteruit holt. Dit proces is te volgen via de cijfers van het CBS. Hieruit blijkt dat het onder andere het consumentenvertrouwen, de industriële productie en de consumentenuitgaven dalen. Uit de gegevens van het http://www.cbs.nl blijkt bijvoorbeeld dat de omzetvolume in het eurogebied van de detailhandel recentelijk met twee procent (koopdaggecorrigeerde cijfer) is afgenomen.
    De koopkracht van ouderen dreigt te worden uitgehold omdat de pensioenindexering waarschijnlijk achterwege wordt gelaten.. Het zijn toch vooral de ouderen die nog een krant lezen? Bovendien trekken we allemaal de broekriem een beetje verder aan. Wat leert de oplagegeschiedenis ons, ten tijde van recessies? Waar bezuinigt men als eerste op? Abonnementen zijn overigens best kostbaar. Ik vermoed dat een abonnement al snel 1 à 2 procent van het modale inkomen kost.
    Afgaande op het toenemend aantal faillissementen, wat volgens mij tot heden gelukkig nog reuze meevalt dankzij overheidsingrijpen, lijkt het me vrij redelijk om te veronderstellen dat men op bedrijfseconomisch niveau gaat besparen op de marketingkosten. Is dit juist?
    Gelukkig neemt de inflatie, als gevolg van de dalende grondstofprijzen, voor de krantenuitgever sterk af. Dit zal een besparing teweeg brengen aan de ‘kostenkant’.

    Marketinggerelateerd ( Ik begeef me op heel glad ijs!!!)
    Welke consequenties kan een dalende koopkracht, de opkomst van internet, demografische ontwikkelingen, hebben op de bedrijfsresultaten en de overlevingskansen van de krantenuitgever? Wat betekent dit voor jullie? Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081024_economisch_weerbericht_2_het_r_woord/

    Beurscyclus
    De beurs zit volgens mij nog steeds in de dalende fase. Bovendien zijn banken terecht voorzichtiger geworden met hun kredietverlening. Natuurlijk mag de kredietverlening niet stilvallen, maar voor een aandeel als Wegener, zou het wel eens moeilijker kunnen zijn om onder de huidige omstandigheden een nieuw krediet te krijgen. Is een aandelenemissie dan een oplossing? Dat lijkt me gezien het huidige beursklimaat niet onmogelijk, maar lijkt me onder de huidige omstandigheden niet realistisch en zal zeker afhankelijk zijn van de verhouding tussen de introductieprijs en het eigen vermogen per aandeel in samenhang tot de winstvooruitzichten. Zie: http://www.beursplaza.com/web_analyses.asp?id=265&analyse=46069&type;=

    Samengevat: Als we de problemen van de krantenuitgever in een bredere context plaatsen dan is het woord crisis misschien wel op zijn plaats. Dit betekent dat er nieuwe kansen liggen door zelf met een innovatieve oplossing te komen, of uiteindelijk evenals het vervoer per trekschuit een met een stille aftocht een prachtige achterliggende periode af te sluiten. Hoe denkt u daarover?

    Jaap het lijkt me leuk om de archivering van het economische nieuws in ieder geval samen met jouw op te pakken.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud:

    De krant - hou op schij uit zeg :(( Toen ik nog hoofdredacteur en uitgever was bij Kluwer, was de uitgeefpiramide hot. Drukkerijen waren de deur al uitgedaan en er moest meer "need-to-know" worden uitgegeven ipv "nice-to-know". Het liefst in de DigiTaal, de Taal van de 21ste Eeuw, zo grapten wij. Maar ja, digitaal betekent, dat je je boeltje weggeeft, dus gingen we ook verrijken en opnieuw samenstellen en verpakken. Multimediaal uitgeven op basis van mediumneutrale opslag was de marsroute. Ik-weet-niet-hoeveel werkgroepen zijn er aan besteed, maar accepteren, dat het gewoon niet gaat - dat er een einde is gekomen aan je economische bestaansrecht, daar waren we nog niet aan toe.

    En daar zitten wij nu, Arnoud. Een beetje Citizen Journalism te bedrijven, omdat we het niet laten kunnen en ook nog eigenlijk best wel wat zinnigs te vertellen hebben. De krant moet om te beginnen midden in de wereld staan. Er zijn er te veel, het leesgedrag is compleet veranderd, en dus gaat titel na titel, met redactie en al, ter ziele. Dat gebeurt overal. Een tijdelijke kwaliteitscrisis kan het gevolg zijn, maar weet- en nieuwsgierigheid kruipt waar het niet gaan kan. In dit verband citeer ik graag de laatste zin van John Parkers artikel The Age of Mass Intelligence in het Economist-magazine "Intelligent Life", editie winter 2008:

    "What does all this say about the widespread view that societies are dumbing down, educational standards are crumbling and people’s ability to concentrate is collapsing? The reply must be that it cannot be true across the board and that for a significant number, the opposite is the case: people want more intellectually demanding things to see and hear, not fewer. Surely both things are happening at once: part of the population is dumbing down, part is wising up. But something has changed . . ."

    Redacteur/auteur zijn in whatever (nieuws/vak/amusement/fictie/onderzoek) is voor steeds minder mensen een living. Tegelijkertijd ontwikkelt het zich overal steeds meer tot een lifestyle: je doet het er tegenwoordig bij, om te communiceren, om scherp te blijven, om je te ontwikkelen. Niet voor niets dus, mits je het goed doet. Dat doe je, wanneer je in je lifestyle aanpalend economisch gewin weet te integreren. Zo komt de kenniseconomie er in de rebound misschien toch nog vanzelf.

    geplaatst op
  • @Jaap,

    De eerste multidisciplinaire column is al bijna compleet (lol). Wat ben jij eigenlijk veelzijdig. Hoe kom je ertoe om je zo te verdiepen in de economie? Je bent toch een ICT-man? Of is de economie een uit de hand gelopen hobby? Zo, nu eventjes wat anders doen.

    Gezellige avond.

    geplaatst op
  • @Arnoud:

    Het wordt tijd dat we fysiek kennismaken, denk ik. Ja, ik ben een ICT-man, maar zoals Nicholas Carr al zei: IT Doesn't Matter. Dus blijft alleen de C over. De C van Communicatie ;)

    ICT is een verzameling "gadgets" (Google, Microsoft) voor de Spelende Mens. Johan Huizinga zou het roerend met me eens zijn geweest.

    geplaatst op
  • @Jaap,

    Ook Nova zet de crisis in de krantensector op de agenda. Persoonlijk denk ik dat niet de kredietcrisis de oorzaak is van de problemen in deze sector. Ik vermoed dat de kredietcrisis de problemen vooral versneld zichtbaar maakt. De problemen zijn volgens mij niet te vermijden.

    Tja, de C van communicatie. Mijn eerste gedachte was de ‘C’ van competentie. Maar dat was dus een foutieve gedachte. Je hebt mijn emailadres. Tenminste ik voer hem hier steeds in. Het lijkt me leuk om elkaar te spreken.

    geplaatst op
  • Neen Arnoud, helaas. Jouw emailadres is voor mij niet zichtbaar. Wel voor de MF-redactie. Maar stuur mij ff een mailtje naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) als je wilt. Dan zijn we in touch.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.