Mediabestedingen flink omlaag door kredietcrisis

Mediabestedingen flink omlaag door kredietcrisis

Erwin Boogert verwijst op Emerce naar een recente update van schatting mediabestedingen door ZenithOptimedia:

(...) De mediabestedingen in 2009 vertonen wereldwijd niet de in oktober voorspelde groei van 4 procent, maar een daling van 0,2 procent. Dat is een grote, onverwachte bijstelling van dit cijfer ten opzichte van twee maanden geleden. De daling in bestedingen treft Amerika en Europa het hardst. Bovendien blijkt dat niet alle media even hard worden geraakt door de snelle economische teruggang. Het medium internet lijkt als enige te profiteren van de herziening van mediabestedingen. De exacte reden daarvoor is niet bekend. De Publicis-dochter voorziet een groei van internetuitgaven va 17,7 procent voor 2009. (...)

Eerder al stelde eMarketer haar verwachtingen voor 2009 bij vwb online mediabestedingen. In Nederland waren de cijfers voor het derde kwartaal nog goed. Met spanning wordt uitgekeken naar de cijfers van het laatste kwartaal van dit jaar. Persoonlijk verwacht ik nog steeds dubbele groeicijfers.


Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Tijdschrift voor Marketing vroeg het een aantal kenners, waaronder Frans de Vries (Advance), Jacqueline Smit (Microsoft) en Raymond Spanjar (Hyves) wat de belangrijkste bewegingen in de online advertentiemarkt in 2009 zullen zijn. Opmerkelijk genoeg gaat alleen Brian Hirman van Isobar en bestuurslid IAB, in op de gevolgen van de kredietcrisis. Nu weer ik niet wanneer deze vragen precies zijn gesteld. Kan natuurlijk zijn dat deze al een tijd geleden zijn gesteld nog voordat we hier echt gingen beseffen wat voor impact de kredietcrisis zou hebben op de mediabestedingen.

    geplaatst op
  • Ik denk dat de groei komt door het feit dat online media veelal goedkoper is en makkelijker te evalueren. Ook kun je het "last minute" inzetten terwijl offline media toch vaak tijdig ingekocht moet worden.

    geplaatst op
  • Ik denk dat de 'recessie' nog wel eens een positief randje voor digital media en digital advertising zou kunnen hebben. ROI en vooral het meten van ROI zal ook bij marketingactiviteiten steeds belangrijker worden, en daar heeft digitaal nou eenmaal een meerwaarde ten opzichte van traditionele media.

    Wellicht dat de uitgaven voor online als totaal iets minder hard zullen groeien dan we gewend zijn. Daarentegen zou het me niks verbazen dat als gevolg van de crisis een steeds groter aantal adverteerders versneld budgetten naar online brengt. Oftewel een structureel positief effect op het marktaandeel van digitaal in de mediamix.

    geplaatst op
  • Ik deel de mening van Ruud en wil daar nog een schepje bovenop doen. Los van het feit dat online media veelal goedkoper en "last minute" inzetbaar is, denk ik dat steeds meer bedrijven de voordelen en "must' zien van het investeren in het (leren) gebruik te maken van de mogelijkheden die online media i.c.m communities kan bieden.

    geplaatst op
  • net als Els Tan ben ik het ook eens met Ruud.Het feit alleen al dat het goedkopere is vooral in deze creditcrisis een groote voordeel. Bedrijven zouden eventueel gebruik kunnen maken van blogs om zichzelf nog te kunnen promoten. alleen het publiek die daadwerkelijk geintresseerd is in een bepaald onderwerp komen aan op een blog.Gebruik maken van een blog is geheel kosteloos.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.