Belgische campagne: Ik word scheepsagent

8 december 2008, 07:13

{title}Hij stond al een tijdje op mijn ‘to review’ lijst, nadat ik de commercial in de bioscoop in Antwerpen had gezien. Ik word scheepsagent.be, een Belgische wervingscampagne voor hoger opgeleiden in de haven. Bijzonder om te zien hoe onze Zuiderburen het doen, wat ze goed doen en wat we van ze kunnen leren.

De intro video is mooi gemaakt. Realistisch? Misschien niet. In de bioscoop hoorde ik onder de bezoekers veel rumoer tijdens de commercial. Dingen als ‘lekker futuristisch’ en ‘yeah right’ kwamen voorbij. Maar hij is mooi gemaakt en ik moet zeggen dat hij ook bleef hangen. En daar gaat het toch ook om? Gelukkig heeft de video ook een skip functie, dat hoort er bij natuurlijk.

Minder aan de site vind ik de usability. Er zit namelijk een dubbele menu structuur in, maar met heldere en minder heldere links. De bovenste rij zie je snel over het hoofd, terwijl juist daar bijvoorbeeld de vacatures in zitten. Dit omdat de blauw op blauw kleuren gewoon minder opvallen.

Sterk aan de site is het feit dat het een geïntegreerd geheel is rondom een bepaalde sector. Dat zien we in Nederland nog erg weinig. Academic Transfer doet dat rondom academische onderzoeksfuncties, maar dan als jobboard. Dit is echt een promotie site voor het hele vakgebied. De verschillende partijen hebben duidelijk de handen ineen geslagen om er iets moois van te maken.

Ook heel sterk aan de site zijn de functie video’s. Er staan naast de algemene video ook 3 video’s op de website die specifiek ingaan op één functie. Commercieel adviseur, lijnchef en scheepsagent documentatie. Dat is iets waar we in Nederland ook doorgaans weinig mee doe, specifieke functie gerelateerde video’s. Ze zijn kort en helder en geven een beeld van de functie. Het is niet super wervend zoals de intro film / commercial. Erg sterk gedaan.

Slecht daarentegen zijn de getuigenissen, wij zouden het referenties noemen. Een hoop foto’s die er onder bij draaien, maar geen naam, foto of niets erbij. Het zijn redelijk inhoudsloze verhalen waar ik niet warm of koud van word.

Ook bijzonder slecht zijn de ‘jobs’, de vacaturebank zelf. Behalve dat je ze op basis van plaatsingsdatum kan verfijnen zit er geen enkel zoek criterium in, wat zeer bezoeker onvriendelijk is natuurlijk. Ook zit er eigenlijk geen directe sollicitatiemogelijkheid bij. Nergens in de vacature is het in ieder geval aangegeven. Er staat een e-mail adres naast en een website, maar dan moet ik dus weer die site verlaten of hopen dat het mail adres ook bedoeld is voor sollicitaties.

Ook de bedrijven index is erg matig. Het is prachtig dat zoveel bedrijven zichzelf presenteren, alleen zijn ze enkel op alfabet gesorteerd. Veel bedrijven hebben ‘geen jobs’ open staan, waarbij ik me afvraag of ze die niet hebben of dat ze niet online staan in deze site. De functionaliteit laat in ieder geval veel te wensen over.

De stresstest werkt niet in Firefox. Nu weet ik niet of België veel verschilt van Nederland qua Firefox gebruik, maar het blijft natuurlijk een gemiste kans.

Tot slot is er de registratie en daar kunnen ze nog heel veel leren van ‘ons Nederlanders’. Want cv’s toevoegen? Nee. Je moet het geheel online invullen in de flash applicatie. Natuurlijk, ze willen serieuze kandidaten die zich inschrijven, want je kan een iPod winnen als je enkel een alert instelt. Maar toch had het veel gebruiksvriendelijker gekund. Tekst extractie is misschien een brug te ver, maar een cv bijvoegen, dat is toch niet al teveel gevraagd lijkt me.

Er is duidelijk heel veel tijd en geld gestoken in mooie video’s en een dure commercial, maar de website zelf is zeer gebruiksonvriendelijk. Dat is zonde.

Conclusie:

+ Mooie intro video

+ Enkele functie specifieke video’s

+ Leuke game (stresstest)

+ Samenwerking van veel bedrijven in één sector

– Niet goed getest op firefox (game)

– Geen persoonlijke referenties

– Geen doorzoekbaar jobboard

– Geen structuur in bedrijven die zich presenteren

– Geen call to action na vacature

– Zeer onvriendelijk inschrijfformulier

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!