Zojuist (via Emerce) las ik dat viral marketing en de zogenaamde "Tell-a-friend"-systemen volgens het College Bescherming Persoongegevens onder spam gaan vallen. Bij "Tell-a-friend"-systemen verzendt een website (op initiatief van en namens een gebruiker) een e-mail zonder voorafgaande toestemming van de geadresseerde. Dit valt onder het verbod op het verzenden van ongevraagde elektronische berichten voor commerciële, ideële of charitatieve doelen. Het is dus spam…
Gelukkig kan het “Tell-a-friend”-systeem wel gehanteerd blijven als er voldaan wordt aan de volgende regels:
- De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;
- Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
- De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
- De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.
Betekent dit het einde van de “Tell-a-friend”-systemen en de vele viral marketing acties die we tegenwoordig signaleren op internet? Wanneer een geworven emailadres slechts eenmalig gebruikt mag worden worden de kosten per inschrijver via dergelijke acties wel erg hoog…