Sint geeft bijna 500 miljoen euro uit aan cadeaus
Het Platform Nederlandse Detailhandel meldt dat Sinterklaas weinig last heeft van de kredietcrisis (via: Telegraaf). Verwacht wordt een extra omzet van 490 miljoen euro. Dit wordt niet alleen uitgegeven aan sinterklaascadeaus, maar ook bijvoorbeeld aan extra boodschappen. Afgelopen zaterdag was het de drukste zaterdag van het jaar. Henk Kok, directeur van het platform, verwacht de komende week op donderdagavond de grootste drukte. De Nintendo Wii is dit jaar het favoriete cadeau onder de Nederlanders.
Charles Kalshoven, hoofd van het Economisch Bureau van de Postbank, weet te melden dat 50 tot 150 miljoen euro aan cadeaus weggegooid geld is omdat de cadeaus ongewenst zijn (via: Volkskrant). Kalshoven deed de afgelopen maanden, via de website van de bank, onderzoek naar het geefgedrag van Postbank-klanten (er deden meer dan 25 duizend Nederlanders mee).
Volgens Goos Marketing Research is de financiële crisis wel degelijk een reden om minder geld uit te geven aan cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis (via: RTL). Het bureau publiceerde donderdag de resultaten van onderzoek onder 504 respondenten. Een op de vijf Nederlanders geeft dit jaar volgens het onderzoek met de feestdagen minder geld uit aan cadeaus. De kredietcrisis is door 29 procent van de ondervraagden genoemd als belangrijkste reden om minder uit te geven. Door 24 procent werd ‘beter op zoek gaan naar koopjes’ als belangrijkste reden gegeven. Acht procent van de respondenten geeft aan een van de feestdagen niet te vieren.
Ik ben benieuwd met wat voor geweldige en baanbrekende campagnes adverteerders gaan komen om in te springen op de gigantische populariteit van de Wii 😉
De sinterklaasomzet op internet breekt volgens Thuiswinkel.org alle records. De afgelopen drie weken is online voor 170,3 miljoen euro aan sinterklaascadeaus verkocht, 31 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een enquête onder de ruim 950 leden van deze belangenvereniging van thuis- en webwinkels.