Wat weten online mediaplanners over moderne meetmethodes voor optimalisatie?
Één van de factoren waarmee internet zich onderscheid van de offline media is de mogelijkheid om de resultaten van een campagne te meten. Er kan specifiek gemeten worden welk onderdeel van de campagne wanneer op welke website goed of slecht draait. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om deze tijdens de campagne te optimaliseren.
Door de tijd heen is zijn er verschillende methodes ontstaan om deze metingen en optimalisaties uit te voeren. Deze methodes verschillen in de mate van complexiteit en duur. Er zijn methodes die intern en gratis kunnen worden uitgevoerd. Voor andere methodes zet je een gespecialiseerd bedrijf in. De mensen die deze methodes vooral gebruiken, de klanten, zijn de online mediaplanners. Over het algemeen zijn online mediaplanners natuurlijk bekend met termen als clicks en views; de term CTR is ook geen onbekende.. Maar: nu komt het: in welke mate zijn de methodes die vérder gaan dan alleen clicks en views bekend onder de mediaplanners in Nederland?
In hoeverre wordt er gebruik gemaakt van moderne technieken en zijn de gebruikers ervan er tevreden over? Antwoorden op deze vragen hoop ik te vinden met mijn onderzoek naar bekendheid van online meetmethodes. Dit onderzoek is onderdeel van mijn afstudeerscriptie aan de HES/HvA te Amsterdam en ik bespreek hierin een aantal belangrijke methodes. Ik heb een online enquête ontwikkeld voor online mediaplanners waar je ongeveer in 8 minuten doorheen gaat. Deze is anoniem, maar je kunt in de enquête aangeven of je geïnteresseerd bent in de resultaten van dit onderzoek.
Ben of ken jij een online mediaplanner die meer wilt weten over de meetmethodes of er iets over kwijt wilt, roep ik je op om via deze link je aan te melden voor de enquête. Je ontvangt een reply met een persoonlijke link naar de enquête. Uiteraard worden de gegevens vertrouwelijk behandeld. Alvast dank! (ida.stegmeijer@gmail.com)