Op de groepsweblog De Nieuwe Reporter heeft Maarten Reijnders een interessant artikel over vakbladen en nieuwe media. Naast succesvolle cases als Boerderij en Computable, lezen we over Adformatie het volgende:
(...) (Hoofdredacteur Leon) Bouwman geeft ruiterlijk toe dat niet alle online initiatieven van Adformatie een even groot succes zijn. Een online tv-programma dat het blad maakte in samenwerking met Microsoft werd gestaakt. “Dat ging moeizaam. Het kostte veel tijd en geld om te maken en leek nog te veel op gewone tv”, zegt Bouwman. En ook het in 2006 begonnen – en toch niet geheel onsuccesvolle – Adfoblog werd eerder dit jaar opgedoekt. “Het bleek moeilijk de kwaliteit te handhaven op Adfoblog.” De discussies op de (nieuwe) site van Adformatie komen ook nog niet echt goed van de grond, vindt Bouwman. Veel bezoekers reageren anoniem. “Als die mogelijkheid niet zou bestaan, zou de interactie helemaal nul zijn.” (...)
Adformatie staat overigens niet alleen, veel traditionele printtitels worstelen nog steeds met internet. Toch laten voorbeelden als Boerderij en Computable zien dat het mogelijk is om internet op een goede manier te integreren in bestaande businessmodel.