Adformatie blijft worstelen met online initiatieven

Adformatie blijft worstelen met online initiatieven

Op de groepsweblog De Nieuwe Reporter heeft Maarten Reijnders een interessant artikel over vakbladen en nieuwe media. Naast succesvolle cases als Boerderij en Computable, lezen we over Adformatie het volgende:

(...) (Hoofdredacteur Leon) Bouwman geeft ruiterlijk toe dat niet alle online initiatieven van Adformatie een even groot succes zijn. Een online tv-programma dat het blad maakte in samenwerking met Microsoft werd gestaakt. “Dat ging moeizaam. Het kostte veel tijd en geld om te maken en leek nog te veel op gewone tv”, zegt Bouwman. En ook het in 2006 begonnen – en toch niet geheel onsuccesvolle – Adfoblog werd eerder dit jaar opgedoekt. “Het bleek moeilijk de kwaliteit te handhaven op Adfoblog.” De discussies op de (nieuwe) site van Adformatie komen ook nog niet echt goed van de grond, vindt Bouwman. Veel bezoekers reageren anoniem. “Als die mogelijkheid niet zou bestaan, zou de interactie helemaal nul zijn.” (...)

Adformatie staat overigens niet alleen, veel traditionele printtitels worstelen nog steeds met internet. Toch laten voorbeelden als Boerderij en Computable zien dat het mogelijk is om internet op een goede manier te integreren in bestaande businessmodel.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Naar mijn mening wordt het "reageren op artikelen" schromelijk overschat. Slechts een zeer klein deel van de bezoekers cq lezers reageert en de mate van succes kan niet afgemeten worden aan de hoeveelheid reacties. Als ik op alles wil reageren wat los-en-vast zit ga ik wel naar een forum en niet naar (vak)sites, zoals adformatie, MF en DC. Meestal is het snel scannen van informatie en het gemiddelde bericht is ook niet zo geschreven dat het ruimte geeft tot discussie.

    Ik heb ook bij hoge uitzondering gereageerd op een artikel bedenk ik mij nu ;-)

    geplaatst op
  • "Meestal is het snel scannen van informatie en het gemiddelde bericht is ook niet zo geschreven dat het ruimte geeft tot discussie."

    @Floor: daar denk ik anders over. Ik denk dat het merendeel van de berichten op Marketingfacts zich prima lenen voor discussie. Ik merk zelfs, dat daar vaak op ingezet wordt. Dat is wat mij betreft ook het mooie van een weblog.

    Het aantal reacties zegt inderdaad niet veel, de kwaliteit van die reacties wat mij betreft w?l.

    geplaatst op
  • @ Matthijs; ik doelde ook meer op de site van Adformatie.

    geplaatst op
  • @Floor: O, gelukkig ;-)

    geplaatst op
  • Een reclamebabes kalender, dat moet m worden.

    geplaatst op
  • Ook met http://www.logistiek.nl zijn we goed op weg om een evenwichtige balans in inkomsten vanuit print en online te genereren. Printtitels moet af van het idee dat een advertentie omzetten van print naar online de weg is om online succesvol te zijn. Met online kun je alleen geld maken door businessmodellen als lead generation of betaalde vacatures als uitgangspunt te nemen, online advertising is dan het toetje....

    Inspirerend filmpje: http://www.logistiekmedia.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=97

    geplaatst op
  • Je zou kunnen zeggen dat Adformatie last heeft gehad van de remmende voorsprong.
    Wat iniatiefrijk op online gebied is de titel altijd geweest.

    Leon Bouwman noemde het vorige week tijdens de NVJ-bijeenkomst, Adformatie had zo’n tien jaar geleden als een ‘Second Life’. Adfowijk, een virtuele ontmoetingsplek.

    Jammer dat dit niet in het verslag van De Nieuwe Reporter is opgenomen ;-)

    Zo’n zeven jaar geleden had Adformatie al een vorm van webtv met Bas Verhart en Ashu Matura. Live streaming en met een heel klein schermpje, maar het was er!

    Stel je voor dat deze iniatieven een paar jaar later waren gestart...

    geplaatst op
  • @Marc: ik ben helemaal voor, een reclamebabeskalender zal zeker scoren!

    @Kari-Anne: op webloggebied hebben ze zeker geen last gehad van wet op remmende voorsprong; volgens mij waren jullie binnen Kluwer toch eerder. Je hebt wel gekijk vwb video; toch jammer dat ze daar niet mee zijn doorgegaan. Had meer ingezeten volgens mij!

    geplaatst op
  • @Marco: Ja, MolBlog was (veel) eerder dan Adfoblog. Dat klopt.

    geplaatst op
  • 'probleem' bij Adformatie is volgens mij dat interactiviteit niet in de genen zit. Te lang in bestaande kaders, eenrichtingsverkeer, zenden. In de afgelopen jaren vaak gemailed, zelden antwoord terug.

    Een keer een presentatie van Jackie Huba volgen kan geen kwaad ;-)
    http://www.multiscope.nl/marketingpioneers/sprekers.html

    geplaatst op
  • @Kari-A: Molblog was niet alleen eerder maar ook succesvoller?!!! :-)

    Molblog is een van de beste b2b weblogs van Nederland, jammer dat hier binnen Adformatie niet van is geleerd?!

    geplaatst op
  • @dutchcowboy: dank!
    En binnenkort is MolBlog nog beter ;-)

    geplaatst op
  • Als de uitgever van een printtitel in staat is om er een hele nieuwe business naast te leggen (winkelier, opleidingsinstituut, reisorganisator, fotoboekjesdrukker, muziekproducent of weet ik veel wat) die op zichzelf kansrijk is, zal ieder traditioneel medium succesvol worden online. Als de Elizabethbode een geweldige online borduurshop begint verdienen ze geld en hebben ze de online slag gemaakt. Kun je achteraf een verhaal ophangen dat dit je logische next step was. Maar met de core businesses journalistiek, achtergrond, opinie heeft dat niet zoveel van doen. Je gebruikt de titel dan als publiciteitsvehikel, maar had je mediaruimte net zo goed elders kunnen kopen. Je kunt als vaktitel wel gigantisch inovatief willen zijn door jezelf als een multimediaal platform aan een hele branche te willen presenteren, maar het is ook megalomaan van de uitgever zo te denken en vroeg of laat gaat de stekker eruit omdat het commercieel succes uitblijft. Er zijn in Nederland maar heel weinig online redacties waar fors meer baten dan kosten uitkomen, zelfs als je de PR-waarde of noodzakelijke aanwezigheid meerekent.
    Als Leon zegt dat het moeilijk bleek de kwaliteit te handhaven op Adfoblog, is dat ten dele waar. Het werd in de eerste plaats onbetaalbaar.

    geplaatst op
  • Aangezien Boerderij en Computable succesvoller zijn met hun online propositie, had het niet misstaan om juist die hier uit te lichten. Vooral die sms-dienst van Boerderij (sms "BIG AAN") fascineerde me: innovaties en nieuwe cash cows (yes, a pun intended) liggen soms op terreinen die je over het hoofd dreigt te zien.

    Met mijn ex-hoofdredacteur Bouwman ben ik het eens dat het waarborgen van kwaliteit moeilijk is bij mediavreemde nevenactiviteiten die zonder extra mankracht gerealiseerd moeten worden. Daar zuchtte mijn eigen kindje Adfoblog ook onder. Innoveren vergt vaak ook investeren. Helaas is dat een geluid dat in deze tijden van recessie zeker tegen dovemansoren is gericht. Boerderij toont gelukkig aan dat innovatie evengoed wel kan slagen, dus is er geen reden om niet innovatief te durven zijn.

    geplaatst op
  • Jammer nou toch dat ik niet mocht filmen op deze bijeenkomst. Nota bene de oud- en nieuw-hoofdredacteur Adformatie hadden bezwaar, vonden het 'niet zo'n goed idee'. Wel typisch. Ik heb dus als een bezetene zitten meeschrijven, kreeg er pijn van in mijn vingers, en maakte de nodige foto's (want dat mag natuurlijk wel, 'graag zelfs'). Een verslag is geloof ik niet meer nodig.

    De foto's dan maar, 41 stuks.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.