Adformatie blijft worstelen met online initiatieven
Op de groepsweblog De Nieuwe Reporter heeft Maarten Reijnders een interessant artikel over vakbladen en nieuwe media. Naast succesvolle cases als Boerderij en Computable, lezen we over Adformatie het volgende:
(…) (Hoofdredacteur Leon) Bouwman geeft ruiterlijk toe dat niet alle online initiatieven van Adformatie een even groot succes zijn. Een online tv-programma dat het blad maakte in samenwerking met Microsoft werd gestaakt. “Dat ging moeizaam. Het kostte veel tijd en geld om te maken en leek nog te veel op gewone tv”, zegt Bouwman. En ook het in 2006 begonnen – en toch niet geheel onsuccesvolle – Adfoblog werd eerder dit jaar opgedoekt. “Het bleek moeilijk de kwaliteit te handhaven op Adfoblog.” De discussies op de (nieuwe) site van Adformatie komen ook nog niet echt goed van de grond, vindt Bouwman. Veel bezoekers reageren anoniem. “Als die mogelijkheid niet zou bestaan, zou de interactie helemaal nul zijn.” (…)
Adformatie staat overigens niet alleen, veel traditionele printtitels worstelen nog steeds met internet. Toch laten voorbeelden als Boerderij en Computable zien dat het mogelijk is om internet op een goede manier te integreren in bestaande businessmodel.
Naar mijn mening wordt het “reageren op artikelen” schromelijk overschat. Slechts een zeer klein deel van de bezoekers cq lezers reageert en de mate van succes kan niet afgemeten worden aan de hoeveelheid reacties. Als ik op alles wil reageren wat los-en-vast zit ga ik wel naar een forum en niet naar (vak)sites, zoals adformatie, MF en DC. Meestal is het snel scannen van informatie en het gemiddelde bericht is ook niet zo geschreven dat het ruimte geeft tot discussie.
Ik heb ook bij hoge uitzondering gereageerd op een artikel bedenk ik mij nu 😉
“Meestal is het snel scannen van informatie en het gemiddelde bericht is ook niet zo geschreven dat het ruimte geeft tot discussie.”
@Floor: daar denk ik anders over. Ik denk dat het merendeel van de berichten op Marketingfacts zich prima lenen voor discussie. Ik merk zelfs, dat daar vaak op ingezet wordt. Dat is wat mij betreft ook het mooie van een weblog.
Het aantal reacties zegt inderdaad niet veel, de kwaliteit van die reacties wat mij betreft w?l.
@ Matthijs; ik doelde ook meer op de site van Adformatie.
@Floor: O, gelukkig 😉
Een reclamebabes kalender, dat moet m worden.
Je zou kunnen zeggen dat Adformatie last heeft gehad van de remmende voorsprong.
Wat iniatiefrijk op online gebied is de titel altijd geweest.
Leon Bouwman noemde het vorige week tijdens de NVJ-bijeenkomst, Adformatie had zo’n tien jaar geleden als een ‘Second Life’. Adfowijk, een virtuele ontmoetingsplek.
Jammer dat dit niet in het verslag van De Nieuwe Reporter is opgenomen 😉
Zo’n zeven jaar geleden had Adformatie al een vorm van webtv met Bas Verhart en Ashu Matura. Live streaming en met een heel klein schermpje, maar het was er!
Stel je voor dat deze iniatieven een paar jaar later waren gestart…
@Marc: ik ben helemaal voor, een reclamebabeskalender zal zeker scoren!
@Kari-Anne: op webloggebied hebben ze zeker geen last gehad van wet op remmende voorsprong; volgens mij waren jullie binnen Kluwer toch eerder. Je hebt wel gekijk vwb video; toch jammer dat ze daar niet mee zijn doorgegaan. Had meer ingezeten volgens mij!
@Marco: Ja, MolBlog was (veel) eerder dan Adfoblog. Dat klopt.
@Kari-A: Molblog was niet alleen eerder maar ook succesvoller?!!! 🙂
Molblog is een van de beste b2b weblogs van Nederland, jammer dat hier binnen Adformatie niet van is geleerd?!
@dutchcowboy: dank!
En binnenkort is MolBlog nog beter 😉
Als de uitgever van een printtitel in staat is om er een hele nieuwe business naast te leggen (winkelier, opleidingsinstituut, reisorganisator, fotoboekjesdrukker, muziekproducent of weet ik veel wat) die op zichzelf kansrijk is, zal ieder traditioneel medium succesvol worden online. Als de Elizabethbode een geweldige online borduurshop begint verdienen ze geld en hebben ze de online slag gemaakt. Kun je achteraf een verhaal ophangen dat dit je logische next step was. Maar met de core businesses journalistiek, achtergrond, opinie heeft dat niet zoveel van doen. Je gebruikt de titel dan als publiciteitsvehikel, maar had je mediaruimte net zo goed elders kunnen kopen. Je kunt als vaktitel wel gigantisch inovatief willen zijn door jezelf als een multimediaal platform aan een hele branche te willen presenteren, maar het is ook megalomaan van de uitgever zo te denken en vroeg of laat gaat de stekker eruit omdat het commercieel succes uitblijft. Er zijn in Nederland maar heel weinig online redacties waar fors meer baten dan kosten uitkomen, zelfs als je de PR-waarde of noodzakelijke aanwezigheid meerekent.
Als Leon zegt dat het moeilijk bleek de kwaliteit te handhaven op Adfoblog, is dat ten dele waar. Het werd in de eerste plaats onbetaalbaar.
Aangezien Boerderij en Computable succesvoller zijn met hun online propositie, had het niet misstaan om juist die hier uit te lichten. Vooral die sms-dienst van Boerderij (sms “BIG AAN”) fascineerde me: innovaties en nieuwe cash cows (yes, a pun intended) liggen soms op terreinen die je over het hoofd dreigt te zien.
Met mijn ex-hoofdredacteur Bouwman ben ik het eens dat het waarborgen van kwaliteit moeilijk is bij mediavreemde nevenactiviteiten die zonder extra mankracht gerealiseerd moeten worden. Daar zuchtte mijn eigen kindje Adfoblog ook onder. Innoveren vergt vaak ook investeren. Helaas is dat een geluid dat in deze tijden van recessie zeker tegen dovemansoren is gericht. Boerderij toont gelukkig aan dat innovatie evengoed wel kan slagen, dus is er geen reden om niet innovatief te durven zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!