5 personal branding lessen van Obama en McCain

5 personal branding lessen van Obama en McCain
,

Negen van de tien Nederlanders verkiest Obama boven McCain, volgens de Stemwijzer. In mijn BNR Nieuwsradio carrière item van gistermiddag spraken we over de personal branding lessen die we kunnen trekken uit de titanenstrijd tussen McCain en Obama.

Hoe weren zij zich tegen de door de opponent opgeplakte merkwaarden, waar ze eigenlijk niet zo blij mee zijn, zoals het overjarige van McCain of juist de onervarenheid van Obama? En wat kan jij als professional leren van de jonge, dynamische veranderaar tegen de ervaren strijdlustige patriot.

Les 1: Weet dat iedereen genoeg te bieden heeft om in zijn niche een personal brand te zijn
Les 2: Wees jezelf en weet daarmee je publiek te raken
Les 3: Maak de stap van functionaris naar persoonlijkheid en van verleden naar toekomst.
Les 4: Creëer een belevingswereld om je heen en wees geen one-trick-pony
Les 5: Weet dat er ook mensen zullen afhaken, en begrijp dat dit ok is (behalve als je president van de US wil worden!)

Presentatrice Harmke Pijpers herinnerde zich tijdens de uitzending - met haar opvallende overstap van Radio 1 naar BNR Nieuwsradio nog vers in het geheugen, hoe het voelt als je opdrachtgever je personal brand niet begrijpt en je in een hokje wil duwen waar je niet in past. “NIet doen, mensen!!” Luister hier naar het hele BNR Nieuwsradio-item.

{title}


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Dat zijn mooie overzichtelijke en toepasbare lessen. Ik denk dat wat Obama gedaan heeft in essentie branding is zoals branding bedoeld is. Het beperkt zich niet tot personal branding. Hij heeft een ijzersterk merk gebouwd waar veel organisaties van zouden smullen. Het is niet alleen charisma het is ook duidelijk zijn over wat je bent voor wie. Obama was consistent op alle fronten van branding: uitstraling, boodschap en manier van communiceren. Als je bij miljoenen Amerikanen 150 miljoen dollar ophaalt ben je niet alleen een powerbrand maar ook een lovebrand. McCain ontbrak het in mijn ogen vooral aan consistentie. Helemaal objectief ben ik niet, want ik ben een Obamafan (http://www.sponsorbrein.nl/).

    geplaatst op
  • 4 jaar na dato, maar toch wil ik even reageren. Je zegt dat Obama zich niet beperkt tot personal branding, maar hij is het merk toch juist? Is dan niet juist personal branding? Dat ijzersterke merk wat hij om zich heen heeft gebouwd is hij, niet zijn partij, hij. Amerikanen geloven in hem, in hoe hij is, in hoe hij dingen wil aanpakken. Wellicht heeft hij een goed PR-agent gehad en een ontzettend goede speechschrijver, maar hij is en blijft het gezicht van dit samenhangend geheel. Ook ik moet zeggen dat mijn achtergrond gekleurd is als Obamafan, maar het is zijn gedrag en manier van handelen dat mij zo aanspreekt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.