• E-mail
    wordt gesponsord door

Op welke dag verstuur jij je e-mailnieuwsbrief?

Op welke dag verstuur jij je e-mailnieuwsbrief?

{title}Vaak nieuwsbrieven versturen: een eenvoudige manier om jouw boodschap bij een geïnteresseerd publiek in de inbox te krijgen. Waar veel aandacht uitgaat naar het opbouwen van een e-mailbestand en de mailings zelf, valt er ook veel te optimaliseren aan de aandacht die je nieuwsbrief van lezers krijgt. Wordt je nieuwsbrief beter gelezen als je deze op een andere dag of ander tijdstip zou versturen?

Al Googlend naar bestaande publicaties over de beste dag om een nieuwsbrief te versturen kom je nogal wat verschillende geluiden tegen. Het percentage van ontvangers dat een nieuwsbrief daadwerkelijk opent kan afhankelijk van de dag waarop deze is verstuurd en andere factoren flink kan variëren. Het lijkt dat een nieuwsbrief het best in of rond het weekend verstuurd kan worden en beter niet op woensdag.

Hier op MarketingFacts is al vaker verwezen naar publicaties van eROI, dat regelmatig onderzoek doet naar trends in e-mailmarketing. Onderzoeken van hetzelfde bureau laten zien dat e-mails op zaterdag en zondag nauwelijks worden geopend als het mooi weer is. Een algemene trend die wordt weergegeven is dat nieuwsbrieven steeds minder worden gelezen; waar openingscijfers enkele jaren nog tegen de 40 procent lagen, is dit recent gedaald tot een gemiddelde van rond de 25 procent. Daadwerkelijk doorgeklikt naar bijvoorbeeld de website wordt er door amper 5 procent van de ontvangers. Nieuwsbrieven worden het beste gelezen tijdens de lunchpauze en buiten kantooruren.

Wat kan ik met dit soort informatie?
Een eerste advies dat ik wil geven: laat je niet teveel leiden door dit soort cijfers, ze geven slechts algemene trends weer. Focus je vooral op je eigen nieuwsbrief en publiek en kijk hoe je hiermee het maximale kunt bereiken. Het bereik van een nieuwsbrief is van zoveel factoren afhankelijk dat er geen universeel advies te geven valt. Alleen door te experimenteren en analyseren kom je er achter wat voor jouw nieuwsbrief het meest geschikte verzendmoment is.

Wat het beste moment is om een nieuwsbrief te versturen wordt vooral bepaald door de doelgroep die je wilt bereiken en de manier waarop deze mensen met internet omgaan. In zijn algemeenheid wil je ontvangers bereiken op een moment dat ze tijd hebben voor je nieuwsbrief en dat het onderwerp voor hen min of meer relevant is.

Zakelijke nieuwsbrieven
Bij bedrijven komt over de hele werkdag e-mail binnen. Dit betekent niet dat medewerkers te allen tijde tijd en interesse hebben voor je nieuwsbrief. Richt je op de lunchpauze of het einde van de middag, wanneer de aandacht voor het ‘echte’ werk vaak verzwakt en mensen (bewust of onbewust) meer tijd nemen voor hun e-mail. De maandagochtend of vrijdagmiddag kunnen ook geschikt zijn, maar houd er wel rekening mee dat op vrijdagmiddag mensen soms eerder vrij nemen.

Consumenten
Consumenten lezen hun e-mail doorgaans in hun vrije tijd (het weekend en de avonduren) en in mindere mate in de tijd van de baas. Door een nieuwsbrief te versturen aan het einde van de middag hebben mensen ‘s avonds de tijd om deze te lezen. In de baas zijn tijd worden nieuwsbrieven meestal gelezen rond de lunchpauze en aan het einde van de werkdag; dit gaat natuurlijk alleen op als je ontvangers op hun werk met een computer werken.

Meer tips om de timing van je nieuwsbrief te verbeteren

  1. Zorg voor goede statistieken over het openen van je nieuwsbrief en doorklikken
  2. Experimenteer om er achter te komen wanneer het beste werkt
  3. Bij voorkeur geen nieuwsbrief versturen als het zonnig weer is
  4. Laat ook andere tijdsbepalende factoren meespelen. Gaat je nieuwsbrief over een bepaald evenement, wanneer zou de klant dan besluiten of hij dit wil bezoeken? Heb je aanbiedingen die verbonden zijn aan een bepaald seizoen, hoe ver van te voren verstuur je deze?
  5. Weet wanneer concurrenten hun nieuwsbrief versturen en vermijd deze momenten

Sint Smeding levert met zijn bedrijf Smeding Concepts internetdiensten voor het MKB (website-ontwikkeling, CMS, online marketing). Ook ontwikkelt en exploiteert Smeding Concepts eigen internetconcepten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel Sint,

    Kan inderdaad beamen dat het succes van de nieuwsbrief van veel factoren afhankelijk is. Vooral hetgeen wat aangeboden wordt is hierin belangrijk.

    Zelf ontvang ik de nieuwsbrieven het liefst zo rond de klok van 16.00. Dan heb ik de belangrijke zaken allemaal afgehandeld en ben ik nog vooral bezig met de minder belangrijke werkzaamheden. Een leuke informatieve afwisseling is in mijn ogen dan altijd prettig. Verder is dit wel afhankelijk van het type nieuwsbrief.

    Ik heb me bijvoorbeeld ooit ingeschreven voor de MF nieuwsbrief, maar zag dat dit toch vooral een verzameling van 'geposte' berichten is. Omdat ik deze toch al volg op MF, was de nieuwswaarde van deze nieuwsbrieven voor mij 0, wat mij brengt bij, wat mij betreft, het belangrijkste onderdeel van een nieuwsbrief: zorg dat je wat biedt dat nog niet eerder gepubliceerd is, wat nieuw is. Iets waar mensen met interesse op kunnen 'wachten' of naar uit kunnen kijken omdat ze niet weten wat er dit maal in staat. Nieuwsbrieven waarvan ik al weet dat ik niets nieuws kom te weten, open ik ook niet of nauwelijks.

    geplaatst op
  • Lees eigenlijk vrij weinig nieuwsbrieven, en als ik het doe is het wel in de vrije avond uren. bij voorkeur juist NIET om 16:00 omdat ik dan vaak bezig ben om nog zoveel mogelijk af te ronden op de dag.

    geplaatst op
  • Goeie post!
    Gr,
    VCA Examen

    geplaatst op
  • Moet dit niet gewoon dynamisch zijn? Als ik mij al abonneer op nieuwsbrieven doe ik dat alleen als er geen RSS feeds beschikbaar zijn. Ik heb dan zowieso al rondgekeken op de site en waarschijnlijk al meerdere malen. Vaak heb ik dan ook al ergens reserveringshistorie (weekendjeweg.nl) of een profiel.

    Als ze weten wat mijn surfgedrag is (interessegebieden, dagen, tijden) waarom dan niet een nieuwsbrief op maat? Met deze informatie weet men wanneer ik toegankelijk ben voor de content van de nieuwsbrief.

    geplaatst op
  • Vanuit gebruikerskant: In de ochtend verwijder ik de meeste spam/nieuwsbrieven dus niet in de avond versturen.
    Eigenlijk moet het mogelijk worden om een tijdstip aan te geven wanneer je de nieuwsbrief wilt ontvangen. Optie tussen dagelijks/ wekelijks/maandelijks is af en toe wel mogelijk.

    Vanuit verzender v nieuwsbrief kant:
    Als ik een nieuwsbrief stuur dan duurt het 8 uur voordat alles verzonden is. Maar dat ligt ook aan snelheid van Mailngs en andere factoren als aantal ontvangers. Wat ik wil zeggen: niet iedereen kan om 16.00u mijn nieuwsbrief ontvangen.

    Daarnaast nog een tip bij verzenden van nieuwsbrieven:
    Eens met Dennis. Zorg ervoor dat er iets NIEUWS in staat. En/of zorg ervoor dat er meerwaarde gecreeerd wordt door exclusieve deelname/product/korting etc. voor nieuwsbrief lezers.

    geplaatst op
  • Goed stuk. Wat ik wel mis is de combinatie tussen nieuwsbrieven en offline marketing. In mijn opinie is dat de combinatie die het beste werkt. Als je informatie offline verstuurt en er daarna een nieuwsbrief overheen gooit die moet activeren liggen de doorklikratio's behoorlijk hoger.

    geplaatst op
  • Tip:
    Zorg dat lezers kunnen participeren op een bepaalde manier, mensen hebben vaak een mening, en willen die graag kwijt. Waarna jij gebruik kunt/moet maken van deze 'User Generated Content' in een volgend issue van de nieuwsbrief.

    Tevens laat dit zien dat er een heus persoon achter de nieuwsbrief zit, die het bedrijf vertegenwoordigt, en bereikbaar is. Dit vinden veel lezers belangrijk.

    Geef verder altijd jouw eigen visie op ontwikkelingen, als jij een nieuwsbrief rondstuurt, stel je je op als professional, dat beeld kan je op deze manier versterken.

    Je gaat een soort relatie aan met een lezer, deze moet je goed verzorgen.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het verstandig is om een aantal voorgedefinieerde tijdstippen aan te bieden bij de ontvanger (geregistreerde nieuwsbrief ontvanger) waaruit hij of zij zelf de keuze kan maken. Op deze wijze zal conversie een stuk hoger zijn en wordt tegelijkertijd de behoefte van de klant in kaart gebracht...

    geplaatst op
  • Bedankt voor alle leuke reacties!

    In dit artikel spreek ik over nieuwsbrieven in het algemeen, maar natuurlijk kun je naast de doelgroep ook onderscheid maken in doelstelling en achtergrond van een mailing. Een nieuwsbrief die actuele productaanbiedingen bevat stelt weer andere eisen dan een e-mail van een dienstverlenend bedrijf dat met een nieuwsbrief relaties wil informeren over actuele ontwikkelingen binnen het bedrijf en kansen in de markt.

    Als het puur om aanbiedingen gaat dan is het inderdaad vriendelijk om de abonnee zelf te laten bepalen wanneer hij welke tips ontvangt.

    geplaatst op
  • Zakelijk naar zakelijk sturen wij onze nieuwsbrief elke 1ste woensdag van de maand tijdens de lunchpauze (dat breekt zo lekker de week) ; de conversie is dan ook naar behoren.

    Enneh: vergeet je nieuwsbrief niet online te zetten! Zonde om het niet te doen als je interessante content hebt.

    geplaatst op
  • Het gedrag van ontvanger is natuurlijk belangrijk, zoals Sint zegt, maar, open deur, inhoud bepaalt ook het meest opportune moment. Goede tips van Remco de Vries. Recept voor consumentennieuwsbrief dat ik toepas qua copy: ontvanger kan iets winnen, iets bijdragen (User generated content) en krijgt informatie die qua inhoud en tone-of-voice het gevoel versterkt dat hij als abonnee insider is. Zoals Geleijnse zegt, het is effectief als het verhaal offline begint (en / of weer eindigt). Geef het idee dat het moment van versturen in elk geval niet random is gekozen. Laat je subjectline hierbij aansluiten. Maandagmorgengevoel, weekend begint, etcetera.

    geplaatst op
  • Nuttig en interessant om te lezen, ook de reacties. Dank u!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.