‘Is a notice really a notice if the vast majority of people who are supposed to be notified don’t notice the notice?’
Bovenstaand citaat van Saul Hansell staat in dit stuk van Marie-José Klaver op de website van NRC: ‘Webwinkels verkopen klantgegevens.’ Het voorbeeld dat Klaver aanhaalt speelt zich af in de VS. Journalist Hansell van de New York Times schrijft (‘What Online Stores Sell: Data About You’) dat hij met online advertenties geconfronteerd wordt voor horloges sinds hij iets kocht op de website van Swatch.
Bij Swatch verkopen ze de gegevens van klanten door aan advertentiebedrijven. In dit geval is dat Acerno, dat naar eigen zeggen 140 miljoen dossiers heeft van Amerikaanse consumenten. Het advertentiebedrijf meent dat er niets aan de hand is. Want gegevens worden niet op basis van adres verkocht, maar op basis van eerder gedane aankopen. En er is een opt-out. Maar wat heb je daaraan als je niet weet dat je gegevens verkocht worden?
Kees Tesch reageert onder het NRC-artikel van Klaver: ‘De Nederlandse gemeenten verkopen dezelfde gegevens: naam, adres, woonplaats. Zonder opt-out mogelijkheid. Geef eens door dat je gaat trouwen en je bus ligt binnen drie dagen vol.’
Ik kan (helaas?) niet uit eigen ervaring spreken, weet niet of Tesch gelijk heeft. Maar ben wel benieuwd naar wat de Nederlandse webwinkels eigenlijk doen met de klantgegevens. Of ze ze ook doorverkopen. En als dat zo is, of dat eigenlijk wel mag.
De comments op het artikel van Hansell zijn zeer lezenswaardig. Deze bijvoorbeeld: ‘I understand why some people might think this sort of thing is kind of creepy, but, really, what’s the harm? Note that the information is anomynized and only about your surfing behavior. The software that munges through this data and places ads knows nothing about ‘you’, your waist size or your preference in underwear.’
Of deze: ‘If you shop in a supermarket do you need to be notified that that the store may use cameras to monitor traffic flow in their stores to try to better understand how shoppers shop?’ Food for thought.