Marketingfacts op Web 2.0 Expo in Berlijn

Marketingfacts op Web 2.0 Expo in Berlijn

{title}Het Europese Web 2.0 congres georganiseerd door O’Reilly (ja, hij die de term Web 2.0 voor het eerst geopperd heeft) is van start gegaan. Na San Francisco en New York is Berlijn weer aan de beurt. In het Berliner Congress Centre stromen honderden Web 2.0 addicts samen om gedurende drie dagen deel uit te maken van ‘all things Web 2.0’. DigiRedo doet voor Marketingfacts verslag. Vandaag: de eerste dag.

Naast een expo-gedeelte, die overigens niet echt groot te noemen is, kun je deelnemen aan de workshops. Er zijn vier verschillende streams beschikbaar, allemaal met een verschillende insteek op het gebied van Web 2.0: Strategy & Business Models, Marketing & Community, Design & User Experience en Development. Gezien onze achtergrond zijn we met name geïnteresseerd in Strategy & Business Models.

De eerste lezing heeft de alleszeggende titel: Building Successful Next Generation Web 2.0 Applications, gepresenteerd door Dion Hinchcliffe van Hinchcliffe & Company. Overigens wel aardig om te melden is dat Dion ook oprichter is van de Web 2.0 Academy. De titel dekte niet helemaal de lading, aangezien zijn presentatie veel verder ging dan Applications. Zo gaf hij een vrij gedetailleerd overzicht van de achtergrond van Web 2.0 compleet met een aantal illustratieve modellen.

Een aantal relevante ‘take home messages’ van deze presentatie:

Een recente ontdekking van David P. Reed die onderzoek heeft gedaan naar netwerken. Reed is tot de conclusie gekomen dat sociale netwerken het belangrijkste zijn in de hedendaagse interneteconomie. Zoals het een écht goede ontdekker betaamd: deze opvatting gaat nu door het leven als ‘Reed’s Law’.

Eén van de Core Competences om succesvol te zijn met het ontwikkelen van Web 2.0 toepassingen is ervoor zorgen dat je controle houdt over unieke, moeilijk te kopiëren informatie die waardevoller wordt naarmate meer mensen het gebruiken. Moest er zelf ook even over nadenken, maar ik denk dat de waarde van Facebook een aardig voorbeeld is van wat hier bedoeld wordt.

Een leuke manier om Web 2.0 te bekijken: zie data als de nieuwe ‘Intel Inside’. Met andere woorden, het gaat om data, data en nog eens data. En er dan iets nuttigs mee doen lijkt me dan ook wel handig.

Dion ging in zijn drie uur durende sessie veel dieper in op verschillende Web 2.0 technologieën, maar ik denk dat de gemiddelde marketeer meer geïnteresseerd is in de toepassing dan in de technologie.

{title}


Een andere interessante ontwikkeling die ik opvallend vond is het aantal bedrijven dat sociale netwerkmogelijkheden als Facebook en Hyves aanbieden aan bedrijven. Zo werd een presentatie gegeven van TamTamy en hebben we op de expo gesproken met Jive. Ook Yoolink biedt soortgelijke diensten aan. Hoewel SharePoint een antwoord zou moeten zijn op de opkomende behoefte voor medewerkers om online samen te werken, vaak blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van dit platform niet helemaal voldoet aan de Web 2.0 eisen van de moderne medewerker. Ik spreek hierbij uit ervaring. Eerdergenoemde bedrijven bieden software aan die niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar met name ontwikkeld zijn om intern een community te bouwen.

Persoonlijk geloof ik heel sterk in dit soort platforms. Laten we eerlijk zijn, bedrijven zijn nou eenmaal communities en de tijd dat men genoegen nam met een naam, telefoonnummer en e-mailadres in de Outlook Adress Book zijn echt voorbij. Met name nieuwe medewerkers (de zogenaamde Millenials of Generation Y-ers) zijn gewend geraakt aan de mogelijkheden van Facebook, Wikipedia en blogging, en verwachten dit ook van hun werkgever. Wij gaan in ieder geval serieus bekijken welk pakket we gaan testen.

Er is nog een hoop te doen op de Web 2.0 Expo, dit was slechts een begin. Check regelmatig voor verdere updates vanuit het ‘immer schöne Berlin’.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Mooi verslag. Maakt benieuwd naar wat er verder nog komt. Geweldig event, natuurlijk!

    geplaatst op
  • Het BCC (leuke naam voor een Web conference venue) is een schitterende locatie, beter dan de Messe van vorig jaar, al is die wel vlak naast het Olympiastadion. Het weer is dit jaar ook beter, gister was gewoon een prachtige dag.

    Maar wie vorig jaar is geweest, vindt deze keer bitter weinig nieuws. Zelf niet naar Hinchcliffe geweest, omdat ik die man een onwijze ouwehoer vind, maar dat is persoonlijk. Mobile 2.0 van Fling Media was wel aardig, net als Ted Shelton van de Conversation group. De meeting van het IBM Mashup Center was helaas tenenkrommend, maar ik heb me absoluut vermaakt met de mannen van Ebay, van Mobile.de en van Kijiji.

    Het commentaar van Salesforce.com (3000 man wereldwijd tegenwoordig), dat Web 2.0 toch eigenlijk uit hun koker komt, vond ik opmerkelijk en raak. Volgens Robin Daniels, senior marketing manager EMEA, based in Londen, gaat Salesforce nog meer opbloeien door de crisis, voornamelijk omdat de goedkopere Salesforce-gebaseerde functionaliteit zo goed integreert met SAP en dergelijke.

    Ik denk inderdaad dat de "Web 2"-gigantjes de komende tijd goed garen kunnen spinnen, zolang het maar bij een recessie blijft. De beursvloer in Berlijn is trouwens stukken kleiner dan verleden jaar, niet in een aparte ruimte, en er zijn bijna geen stands. De stands die er zijn, zijn allemaal van die halve maantjes, goed voor hooguit twee personen.

    Tip: bekijk hier de slides die Giel de Nijs van Philips net gebruikte bij zijn presentatie "First Steps Towards An Online User Experience Testing Community".

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Erik, top!

    @Jaap: ik heb Hinchcliffe nooit horen spreken, maar bewonder wel zijn presentaties (vormgeving). Maar ik begrijp dat ik niet naar hem hoef te luisteren?

    Hoe is event verder? Hoeveel bezoekers? Veel Nederlanders? Sfeer? Veel discussie over kredietcrisis of zijn web 2.0-startups daar helemaal niet mee bezig?

    geplaatst op
  • @ch Marco, Hinchcliffe . . .

    . . . geloof uit mijn hoof dat Heliview die binnenkort heef. "Topspreker Hinchcliffe", zo prijzen ze hem aan -- bahbah (heb ik ze ook teruggemaild). Weet je wat het voor mij onderstreept? De domheid van de verschillende crowds in al hun geledingen en segmenten.

    Wellicht ook niet eens de domheid (excuus), maar vooral de onwetendheid. Weet je wat het is? Waar wij in moeten investeren is in opleiding. Daarom is jouw Lab belangrijk. Mits je daar de juiste dingen vertelt natuurlijk, wat ik graag eens kom bekijken, want Arnhem is een inspirerend stelsel van GPS-coördinaten.

    Maar goed, jij wilt een paar antwoorden:

    ==> Bezoekers? 300+ schat ik, en wisselend per dag: veel speakers en press en "workshop only". Zal zo meteen eens officieel vragen voor je.

    ==> Nauwelijks Nederlanders. Het aantal Zuid-, Noord- en Oost-Europeanen valt me op. O ja, en Fransen.

    ==> Sfeer is uitstekend, maar dat kan ook niet anders in het BCC: knus, modern, groots, mooi weer, door de strenge bewaking ook het idee van "wow we zijn belangrijk" -- NOT dus. En in de Messe was O'Reilly's circus verzoooooopen. Was eigenlijk vorig jaar al zo.

    ==> Startups zijn "in denial", echt. Prachtige geïmproviseerde pitch-sessie meegemaakt van TechCrunch UK. Maar ja jongen, Het-Gaat-Echt-Allemaal-Helemaal-Nergens-Over. Laat dat ajb in mijn grafsteen bijtelen, als executeur-testamentair, waartoe ik je bij dezen benoem ;))

    Ben in dier voege ook erg benieuwd wat 30 en 31 oktober zal brengen in Maastricht. Mooie cast daar !

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.