Marketingfacts op Web 2.0 Expo in Berlijn

22 oktober 2008, 04:45

{title}Het Europese Web 2.0 congres georganiseerd door O’Reilly (ja, hij die de term Web 2.0 voor het eerst geopperd heeft) is van start gegaan. Na San Francisco en New York is Berlijn weer aan de beurt. In het Berliner Congress Centre stromen honderden Web 2.0 addicts samen om gedurende drie dagen deel uit te maken van ‘all things Web 2.0’. DigiRedo doet voor Marketingfacts verslag. Vandaag: de eerste dag.

Naast een expo-gedeelte, die overigens niet echt groot te noemen is, kun je deelnemen aan de workshops. Er zijn vier verschillende streams beschikbaar, allemaal met een verschillende insteek op het gebied van Web 2.0: Strategy & Business Models, Marketing & Community, Design & User Experience en Development. Gezien onze achtergrond zijn we met name geïnteresseerd in Strategy & Business Models.

De eerste lezing heeft de alleszeggende titel: Building Successful Next Generation Web 2.0 Applications, gepresenteerd door Dion Hinchcliffe van Hinchcliffe & Company. Overigens wel aardig om te melden is dat Dion ook oprichter is van de Web 2.0 Academy. De titel dekte niet helemaal de lading, aangezien zijn presentatie veel verder ging dan Applications. Zo gaf hij een vrij gedetailleerd overzicht van de achtergrond van Web 2.0 compleet met een aantal illustratieve modellen.

Een aantal relevante ‘take home messages’ van deze presentatie:

Een recente ontdekking van David P. Reed die onderzoek heeft gedaan naar netwerken. Reed is tot de conclusie gekomen dat sociale netwerken het belangrijkste zijn in de hedendaagse interneteconomie. Zoals het een écht goede ontdekker betaamd: deze opvatting gaat nu door het leven als ‘Reed’s Law’.

Eén van de Core Competences om succesvol te zijn met het ontwikkelen van Web 2.0 toepassingen is ervoor zorgen dat je controle houdt over unieke, moeilijk te kopiëren informatie die waardevoller wordt naarmate meer mensen het gebruiken. Moest er zelf ook even over nadenken, maar ik denk dat de waarde van Facebook een aardig voorbeeld is van wat hier bedoeld wordt.

Een leuke manier om Web 2.0 te bekijken: zie data als de nieuwe ‘Intel Inside’. Met andere woorden, het gaat om data, data en nog eens data. En er dan iets nuttigs mee doen lijkt me dan ook wel handig.

Dion ging in zijn drie uur durende sessie veel dieper in op verschillende Web 2.0 technologieën, maar ik denk dat de gemiddelde marketeer meer geïnteresseerd is in de toepassing dan in de technologie.

{title}

Een andere interessante ontwikkeling die ik opvallend vond is het aantal bedrijven dat sociale netwerkmogelijkheden als Facebook en Hyves aanbieden aan bedrijven. Zo werd een presentatie gegeven van TamTamy en hebben we op de expo gesproken met Jive. Ook Yoolink biedt soortgelijke diensten aan. Hoewel SharePoint een antwoord zou moeten zijn op de opkomende behoefte voor medewerkers om online samen te werken, vaak blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van dit platform niet helemaal voldoet aan de Web 2.0 eisen van de moderne medewerker. Ik spreek hierbij uit ervaring. Eerdergenoemde bedrijven bieden software aan die niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar met name ontwikkeld zijn om intern een community te bouwen.

Persoonlijk geloof ik heel sterk in dit soort platforms. Laten we eerlijk zijn, bedrijven zijn nou eenmaal communities en de tijd dat men genoegen nam met een naam, telefoonnummer en e-mailadres in de Outlook Adress Book zijn echt voorbij. Met name nieuwe medewerkers (de zogenaamde Millenials of Generation Y-ers) zijn gewend geraakt aan de mogelijkheden van Facebook, Wikipedia en blogging, en verwachten dit ook van hun werkgever. Wij gaan in ieder geval serieus bekijken welk pakket we gaan testen.

Er is nog een hoop te doen op de Web 2.0 Expo, dit was slechts een begin. Check regelmatig voor verdere updates vanuit het ‘immer schöne Berlin’.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Mooi verslag. Maakt benieuwd naar wat er verder nog komt. Geweldig event, natuurlijk!


    22 oktober 2008 om 08:53
    media

    Dank voor het verslag Erik, top!

    @Jaap: ik heb Hinchcliffe nooit horen spreken, maar bewonder wel zijn presentaties (vormgeving). Maar ik begrijp dat ik niet naar hem hoef te luisteren?

    Hoe is event verder? Hoeveel bezoekers? Veel Nederlanders? Sfeer? Veel discussie over kredietcrisis of zijn web 2.0-startups daar helemaal niet mee bezig?


    22 oktober 2008 om 17:18
    JaapBloem

    @ch Marco, Hinchcliffe . . .

    . . . geloof uit mijn hoof dat Heliview die binnenkort heef. “Topspreker Hinchcliffe”, zo prijzen ze hem aan — bahbah (heb ik ze ook teruggemaild). Weet je wat het voor mij onderstreept? De domheid van de verschillende crowds in al hun geledingen en segmenten.

    Wellicht ook niet eens de domheid (excuus), maar vooral de onwetendheid. Weet je wat het is? Waar wij in moeten investeren is in opleiding. Daarom is jouw Lab belangrijk. Mits je daar de juiste dingen vertelt natuurlijk, wat ik graag eens kom bekijken, want Arnhem is een inspirerend stelsel van GPS-coördinaten.

    Maar goed, jij wilt een paar antwoorden:

    ==> Bezoekers? 300+ schat ik, en wisselend per dag: veel speakers en press en “workshop only”. Zal zo meteen eens officieel vragen voor je.

    ==> Nauwelijks Nederlanders. Het aantal Zuid-, Noord- en Oost-Europeanen valt me op. O ja, en Fransen.

    ==> Sfeer is uitstekend, maar dat kan ook niet anders in het BCC: knus, modern, groots, mooi weer, door de strenge bewaking ook het idee van “wow we zijn belangrijk” — NOT dus. En in de Messe was O’Reilly’s circus verzoooooopen. Was eigenlijk vorig jaar al zo.

    ==> Startups zijn “in denial”, echt. Prachtige geïmproviseerde pitch-sessie meegemaakt van TechCrunch UK. Maar ja jongen, Het-Gaat-Echt-Allemaal-Helemaal-Nergens-Over. Laat dat ajb in mijn grafsteen bijtelen, als executeur-testamentair, waartoe ik je bij dezen benoem ;))

    Ben in dier voege ook erg benieuwd wat 30 en 31 oktober zal brengen in Maastricht. Mooie cast daar !


    22 oktober 2008 om 20:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!