Olympisch kampioen Maarten van der Weijden over innovatie
Zwemmer Maarten van der Weijden sliep drie maanden in een hoogtetent, want dat moest van de wetenschappers. Het werkte niet voor hem. Maar, denkt Van der Weijden, winnaar van de Olympische gouden medaille op de 10 km toch: ‘Je moet mensen om je heen verzamelen die meer verstand hebben van bepaalde zaken dan jijzelf.’
Een topsporter over innovatie. Of Maarten internet ook gebruikt, als sporter? ‘Nee. Het is zo’n hoop informatie.’ Wat doet hij met zijn iPhone? ‘Een telefoon hebn je om te bellen. Dat je daarmee kunt emailen, dat vind ik grote onzin. We hebben die iPhone gekregen van onze sponsor EON, anders zou ik gewoon een simpele Nokia hebben.’ Van der Weijden is strikt gefocussed op winnen met zwemmen. Nieuwe vormen van communicatie helpen hem daar nog niet bij.
Prachtig om te zien dat iemand die zo’n topprestatie levert volledig off line is. Maar waarom zou je internet ook gebruiken als je gewoon hard wilt zwemmen
Mooi interview Vincent. Toch zou juist voor de lange afstand zwemmers GPS (als voorbeeld) een enorme aanwinst kunnen zijn. Net als bij de fietsers of zeilers. Routes vastleggen of terugvinden. Denk ook aan een koppeling aan de TV-uitzending.
Overigens heeft hij gelijk als hij zegt dat de keuze daarin bij zijn begeleiding moet liggen. Zodra iemand die het beter weet dan hij zegt dat het handig is om alle gemaakte routes vast te leggen, dan gebruikt hij ook die innovatie.
Wij denken natuurlijk meteen aan het inzetten van internet/nieuwe technieken om een prestatie te verbeteren. ” Helaas ” zullen de sporters gewoon keihard moeten trainen.
Kan me voorstellen dat dingen als gps gebruiken ook enorm kunnen afleiden van het hard trainen.
Mooi verhaal, Vincent. Ik geloof zeker in innovatie en in gadgets gekoppeld aan internet die mij het leven gemakkelijker maken. Voor echte topsport die minder afhankelijk is van techniek (met een snelle zwembroek slimme rekenprogramma’s lichttherapie en hoogtetenten heb je het wel) denk ik ook, net als Paul Hottinga, dat hetgaat om trainen. Veel, keihard trainen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!