Wie niet deelt gaat zeker niet vermenigvuldigen

Wie niet deelt gaat zeker niet vermenigvuldigen

{title}Nu de berichtgeving vanuit het ontwikkelaars-, bouwers- en makelaarsbastion tekenen begint te tonen van ernstige bezorgdheid, staat deze branche waarschijnlijk aan de vooravond van rigoureuze veranderingen. Zo meldde TCN (Rudy Stroink) via de Volkskrant dat het heel slecht gaat in de branche, Heijmans is druk bezig zijn fileprobleem aan winstwaarschuwingen op te lossen, de BAM heeft een diepgaand onderzoek naar de bodem van zijn beurskoers ingesteld en makelaars beginnen zich en masse om te scholen tot IKEA-medewerker. Gelukkig lijkt het erop dat de nieuwbouwbranche zich in de afgelopen jaren goed gewapend heeft tegen deze crisis, althans in communicatieve zin.

Want voor de nieuwbouw lijkt het erop, dat de stappen die verschillende ontwikkelaars de afgelopen jaren hebben genomen, zich nu terug laten betalen. De meesten hebben veel geïnvesteerd in internettoepassingen, waardoor zij hun aanbod online effectief kunnen communiceren: van projectwebsites en koperscommunities tot de configuratie van de woning.

Zo zijn er intussen zelfs heuse social plattegronden, "crowdsourcing" via www.sir55.nl en kanalen op YouTube. De meest belangrijke stap die de ontwikkelaars hebben gezet is de oprichting van het Landelijk Nieuwbouw Portaal. Via deze stichting hebben zij gezamenlijk geinvesteerd in de website (inclusief database) Niki.nl met als doel de transparantie in de nieuwbouwmarkt te vergroten. Via de database van NIKI.nl wordt de nieuwbouwinformatie breed gedistribueerd via het zogenaamde OSMOSIS model: One Source Many Output Systems for Interactive Services. Bij de echte internet marketeers wellicht ook bekend als web syndication.

{title}

Nieuwe distributie
Met deze manier van denken over distributie heeft de nieuwbouwbranche een belangrijke tool in handen. Zij beschikken gezamenlijk over data waarmee zij met alle belanghebbenden makkelijk digitale gesprekken over het nieuwbouwaanbod kunnen aangaan, om zodoende de aantrekkelijkheid (en beschikbaarheid) beter te communiceren. Niet alleen online maar ook door print kan het aanbod tegenwoordig gecommuniceerd worden. Vooral het nu wat minder gaat, biedt deze manier van distributie mogelijk verrassende online samenwerkingsmogelijkheden. De gemeentes, makelaars, financiële instellingen (zo ze er nog zijn), leveranciers, enzovoort: allemaal kunnen zij samen met projectontwikkelaars de verkoop en promotie van nieuwbouw regelen. Gemeentes zijn er al druk mee bezig om zorg te dragen voor een gezonde doorstroming (uiteindelijk moeten zij de nieuwbouwgronden aan de projectontwikkelaars verkopen, zie: woneninrotterdam.nl, denhaagwoonstad.nl en centrumamsterdamnoord.nl

Informatiemonopolie
Hier hadden de makelaars beter op moeten letten en wellicht zelf met dit idee moeten komen! Zij zitten met elkaar, en daar horen de huizenzoeksites ook bij, nog een beetje te vast in die informatie-monopolie-gedachte. Zij staan er niet voor open  - of hebben zich nog niet gerealiseerd - dat door het delen van informatie er juist veel meer commerciele mogelijkheden zijn. Als de makelaars hun klanten allerlei 2.0 diensten hadden aangeboden, of het nu projectontwikkelaars zijn of particulieren, hadden zij er nu zeker beter voorgestaan. Kortom waar blijft die makelaar of huizenzoeksite die nu echt eens komt met echte 2.0 verkooptools? In plaats van leuke Google mashups, wijkinformatie, etc. Die woning moet verkocht worden door het delen van informatie! Hierbij wat inspiratie: Animoto.com voor een gratis video presentatie van je huis (ook op YouTube (alternatief voor housemovie.nl?), schijnt het goed te doen in de VS (Real Estate using Animoto), Property Previews waarbij listings inclusief video via diverse sites aangemeld kunnen worden, Twitter (mis dit artikel niet) of gewoonweg iets anders verzinnen: uitzicht gedurende de dag.

 



Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.