Auto.nl concept met potentie of niet?
Auto.nl is een nieuwe autosite op initiatief van auto-occasion website Zomoto, die we nog kennen van oud Funda-directeur Marque Joosten. Auto.nl (‘de beste autolinks’) rangschikt haar links in verschillende tabs (rubrieken) waaronder ‘occasions’, ‘nieuwe auto’s, ‘financieren’, ‘verzekeren’, ‘onderhoud’, ‘onderdelen’, ‘accessoires’ en ‘autonieuws’. Binnen deze rubrieken zijn de aanbieders genoemd en mag de bezoeker stemmen (up of down). Zo komen de beste aanbieders vanzelf boven drijven. Dat is in elk geval het idee. Een concept met potentie of wordt dit helemaal niks?
Uiteraard is occasionsrubriek ‘powered by ZoMoto’, maar toch verschijnt Zomoto.nl onderaan op plaats 14 van 15. Dat maakt het toch wat geloofwaardiger. Voor nieuws is er een samenwerking met AutoBlog.nl. Ook zijn er verschillende samenwerkingen om adverteerders blij te maken. In Nederland wordt via Google maandelijks bijna 17 miljoen keer het woord ‘auto’ gezocht. De portal auto.nl biedt daardoor een enorm zoekvolume.
Gouden concept, potentie of helemaal niks?
Mijn eigen mening is dat dit een aardig initiatief is, groeipotentie heeft, maar vooral door de briljante domeinnaam en niet door nieuwe geboden functionaliteit. Want ik had toch wel meteen stapje meer verwacht. Wie zit er in 2008 nog te wachten op een plek met links naar autoverzekeringen? Een soort startpagina 2,0, of nee, 2.0 zou ik het niet willen noemen, maar 1,5 wel dan. Ik verwacht in deze tijd met alle technische mogelijkheden en de overvloed aan informatie waarin de consument verzuipt, dat de service juist veel persoonlijker had kunnen zijn. Zo zou je een individueel profiel kunnen opbouwen met:
- ‘Mijn auto’s’: waar je de kentekens van jouw auto’s achterlaat. Op basis daarvan kan je een verzekeringen selecteren. Op basis daarvan heeft geeft jouw persoonlijke widget aan wat de huidige waarde is van jouw auto.
- ‘Mijn locatie’: bijvoorbeeld van belang als je een onderhoud wilt laten plegen. En wellicht zelfs een paar locaties omdat je langs het woon-werk route ook wel even langs een onderhoudsbedrijf kunt rijden. Dat kost het je nauwelijks extra tijd. Handig. Handiger dan zoeken.
- ‘Mijn droomauto’: de auto van je dromen. Of dit nu de nieuwste BMW is, een Spijker of een Oldtimer. Op basis van jouw autodroom, krijg jij je nieuws, je events of zelfs een tweedehands (ergens in de wereld) voorgeschoteld. Misschien bestaat er wel een autoreis. Of mag je met je veertigste eens een dagje in een dergelijke auto rondrijden.
- ‘Mijn nieuws’: Door ergens in het netwerk mijn nieuws te lezen (gewoon door erop te klikken, niks extra’s te doen), wordt ‘mijn nieuws vanzelf opgebouwd’. Bovendien als ik mijn profiel koppel aan dat van mijn vrienden, wordt mijn nieuws nog veel persoonlijker (zoals de New York Times samenwerking met LinkedIn).
- ‘Mijn routes’: dat de tijdvertraging toont op jouw specifieke route, die je vandaag (net als altijd, terug naar huis) gaat rijden.
Overigens snapt ZoMoto de personalisatie wel. Zo bracht zij eind 2007 een Vista widget op de markt die precies deed wat ik hierboven suggereerde, dus het kan wel.
Ook mis ik typische 2008 problematiek als: welk navigatiesysteem moet ik kopen? Welke carkit past bij welke mobiele telefoon? Waar koop ik een carkit? Wie kan die carkit in mijn auto inbouwen.? Allemaal vragen die in het linkbos van auto.nl niet worden opgelost en waarvan je het antwoord met een persoonlijk profiel aanmerkelijk beter en sneller kunt geven.
In plaats daarvan is gekozen voor het traditionele uitgeefmodel. Dat is naast de banners bijvoorbeeld te zien bij de tekst als iemand wil stemmen op een aanbieder. Dan wordt het e-mail adres gevraagd en daarbij staat dan:
- Keuze 1: Auto.nl zal uw e-mailadres uitsluitend gebruiken voor het bevestigen van uw stem.
- Keuze 2: Auto.nl zal uw e-mailadres gebruiken voor het bevestigen van uw stem en om u maximaal 2 keer per maand gratis passende en interessante aanbiedingen toe te sturen.
Ben benieuwd hoe ‘passend’ dat dan zal zijn, maar misschien zit nu daar juist de intelligentie. Misschien wordt op basis van zoek- en surfgedrag een heel sophisticated profiel dynamisch opgesteld. Dat zou dan een slimme vernieuwing zijn. Maar dat vermeldt het persbericht in elk geval niet.
Desalniettemin, denk ik toch ook weer niet dat dit helemaal niks wordt. Het zou kunnen zijn dat is gekozen voor een eenvoudig begin met alle partners, veel traffic, en vervolgens uitbouwen. Uiteindelijk zou er dan een personal mobility brand kunnen onstaan: een merk dat je van A naar B brengt, no matter what, no matter how, no matter where. Dat lijkt nu echter nog heel ver.
Maar wat vindt de Marketingfacts lezer? Is het nu al top? Heeft het potentie? Of wordt het helemaal niks? Laat het maar weten!
Inderdaad een gouden domeinnaam! Maar dat zegt natuurlijk nog niet alles. Helemaal bij zo’n nieuwe website met veel publiciteit betrap ik mijzelf er vaak op dat ik één keer ga kijken, bevalt het me niet dan zie je me voorlopig ook niet meer terug. Aan de andere is het ook zo dat ik nu wel van het bestaan af weet en als ik mijn informatie met betrekking tot auto’s nergens anders kan vinden zal ik toch nog wel even kijken of ik het niet toevallig op auto.nl kan vinden. De drempel is in ieder geval laag, het is nu aan de content om er een succes van te maken.
Op het zoekwoord auto al op de derde positie! Dus het krijgt traffic en het verdient geld, een mooie uitgangspositie op een concept verder uit te bouwen.
Marque en consorten succes, jullie komen er wel. Pioneers always have an edge.
Mooie domeinnaam, gegaan voor directe conversie zoals Marco suggerreerd, maar nu toch doek gevallen en de domeinnaam in handen van Louwman (importeur van Toyota). Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst…
jammer. Nog steeds oude macht die ruled…. Thanks voor de update WIlbert!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!