Nederlandse gamemarkt naar half miljard in 2009

29 september 2008, 04:45

{title}De markt voor gaming groeit hard. Onderzoek van PriceWaterHouseCoopers (PwC) rekende dit weekend voor, dat Nederlanders komend jaar meer dan een half miljard euro zullen uitgeven aan games voor spelcomputers en pc’s en voor games op telefoon en internet. ‘Evenveel als ze in 2007 spendeerden aan muziekcd’s en dvd’s bij elkaar,’ schrijft De Volkskrant in een reportage van afgelopen zaterdag (via: Nu.nl).

De markt is volgens PwC gegroeid met maar liefst 23,2 procent. Vorig jaar ging er nog 472 miljoen euro om in de gamingmarkt. In 2012 is de markt toegenomen tot een omvang van 703 miljoen euro, schat PwC.

De groei zit hem vooral in de verkoop van consolegames en online games. De verkoop voor spellen voor pc’s liep terug. Vorig jaar werden er nog 3,7 miljoen verkocht, dat is een daling van 2,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Toch groeide de omzet, schrijft Nu.nl, want de verkoopprijs lag hoger.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Matthijn

    Het gebruik gedrag van jongeren verandert sterk. De jeugd/jongeren kijken ook minder TV. Die tijd besteden ze aan games en internet en als ze dan al een film kijken, dan willen ze die zelf beïnvloeden.


    29 september 2008 om 05:08
    Rik Haandrikman

    Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Verschillende onderzoeken geven aan dat de tijd die aan gaming wordt besteed niet ten koste gaat van ‘kijk-tijd’. Wat we wel zien is dat de jongeren de plaats en tijd dat ze films of tv kijken in steeds grotere mate zelf in de hand willen hebben. De ‘kijk-tijd’ speelt zich steeds minder op de traditionele tv af of in de bioscoop: Denk aan tv en films op de mobiele telefoon en de grote toename in mensen die tv series downloaden en ze kijken wanneer het hun uitkomt.

    Dat mensen een film zelf zouden willen beïnvloeden vind ik overigens nogal een vreemde stelling. Waar basseer je dat op? Philips wilde ons 15 jaar geleden al wijsmaken dat interactieve films de toekomst waren (CD-I), maar het lijkt mij dat mensen altijd behoefte blijven houden aan verhalen die door andere verteld worden. Verhalen waarbij ze passief deelnemen en zich kunnen laten meenemen in de wereld en verhaallijnen die door anderen voor ze geschapen zijn.


    29 september 2008 om 05:38
    CemYildiz

    @Rik: Ik zou het erg knap vinden als je kon gamen op je console, aangesloten op een televisie, en tegelijk ook tv kon kijken.


    29 september 2008 om 07:20
    Rik Haandrikman

    @Cem: In het rapport van PwC is te lezen dat, hoewel de console markt in omzet groter is, de markt voor online games een veel grotere penetratie kent. In andere woorden: Meer mensen spelen online op de pc een spelletje dan dat ze op de console achter de televisie een spel spelen.


    29 september 2008 om 08:42
    Matthijn

    @Rik: “Naast de gemiddelde tijd daalde ook het gemiddeld aantal dagen per week dat jongeren televisie kijken. In de vorige versie was dat nog 5,8 dagen. Nu is dat 5,7. Bij internet werd een stijging gemeten van 5,7 naar 5,9 dagen.”


    29 september 2008 om 09:34
    Kevin Beeftink

    Misschien wat minder cijfer gerelateerd, maar de momenteel enorm populaire MMORPG’s nemen een hoop tijd in beslag welke bijvoorbeeld voor mij persoonlijk ten koste gaan van de tv-kijk-uren. Veel van deze MMORPG’s (goed voorbeeld is het nog steeds populaire World of Warcraft) worden op zowel console als PC gespeeld (Xbox Live en PlayStation Online). Ik krijg het persoonlijk af en toe wel voor elkaar om tegelijk te gamen en een serie te volgen, maar dat terzijde.

    @Rik & @Matthijn: Wat betreft ‘interactieve televisie’, ik denk dat dit verschuift van ‘interactieve films’ naar ‘interactieve games’. Philips had 15 jaar geleden wat mij betreft deels gelijk, de combinatie interactiviteit & beleving is zeker een succesformule geworden, maar dan vooral achter de meest succesvolle games (uitgaande van speelduur en terugkerende gamers). De combinatie van een gestuurd verhaal waarin je zelf de hoofdstukken en volgorde bepaalt (goed of kwaad, snel & doelstreffend of juist uitgediept), met de mogelijkheid om jezelf in een karakter te verplaatsen en als karakter te ‘groeien’ stimuleert veel gamers om veel tijd hierin te steken.

    De grafische en interactieve kwaliteit van games stijgt met de prijs / kwaliteitsverhouding van de game-pc’s en consoles, en wat mij betreft daarmee ook de interactieve belevingssuccessen van deze games. Films zullen misschien nooit verdwijnen, maar misschien wel opgaan / samensmelten in en met games.

    Ik vraag me overigens af wat de verhouding is tussen de online downloadable games en de games die ‘fysiek’ uit de winkel moeten komen (webwinkel of gewone winkel). Een verstandige zet van Blizzard was om World of Warcraft & alle opvolgende uitbreidingen op deze game namelijk ook online aan te bieden om te downloaden tegen een vaste prijs. Een prima stimulans voor impulsaankopen en ik verwacht dat ze hier ook een enorme stijging teweeg gebracht hebben in de hoeveelheid gamers die een expansion aangeschaft hebben.


    29 september 2008 om 09:57
    CemYildiz

    @Rik Haandrikman: Mensen die casual browser-based games op de PC spelen tegenover console gamers plaatsen is appels met peren vergelijken. Compleet andere doelgroep, compleet andere achtergrond, motieven, bestedingspatroon, lifestyle etc. Twee compleet verschillende werelden.

    Met 1+ miljoen PS2’s, 1+ miljoen DS-en, 400.000+ Wii’s, 200.000+ Xbox 360’s en PS3’s in alleen Nederland zijn er volgens mij toch wel redelijk wat huishoudens waarin consoles games worden gespeeld. Of in een aparte kamer met game console op tv aangesloten, of in de huiskamer. In beide gevallen kun je niet tegelijk gamen en tv kijken. Ondanks dat ik het niet 100% kan kwantificeren, staat het vast dat gamen ten koste van tv kijken gaat. Dat kan niet anders: meer console gamers, meer tijd besteed aan console games = relatief minder tijd aan tv en andere media kunnen besteden.


    29 september 2008 om 12:36
    amsterdamant

    Benieuwd welk deel van die markt ook door Nederlandse game developers wordt bediend?!


    30 september 2008 om 10:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!