Onderzoek Universal McCann: Wanneer ben je een onbekende?

26 september 2008, 05:30

{title}Vorige week het social media onderzoek ‘When did we start trusting strangers’ van Universal McCann gelezen (zie ook deze posting op Marketingfacts: ‘Hoe internet ons allemaal heeft veranderd in beinvloeders’. Heerlijk, zo’n onderzoek waaruit blijkt hoe veelgebruikt en invloedrijk social media als kanaal is geworden. Goed voor deze nieuwe industrie, waar koudwatervrees het gebruik en het benutten van social media voor marketing, campagnes en onderzoek vertraagt (vind ik).

Ook al omdat dit onderzoek vooroordelen over social media ontmaskert. Bijvoorbeeld het vooroordeel dat er voornamelijk wordt geklaagd op blogs en fora. Juist goede persoonlijke ervaringen zijn de belangrijkste motivatie om meningen te delen, zo blijkt. Ook blijkt dat ouderen de content op social platforms in nagenoeg dezelfde mate vertrouwen als jongeren. Het is dus niet zo dat jongeren makkelijker te beïnvloeden zijn, zoals vaak gedacht wordt.

Opvallend is, dat er in het hele onderzoek gesproken wordt over die ‘strangers’ die je dan ontmoet in die social networks. “When did we start trusting strangers” is dan ook een deel van de titel. Dat lijkt me juist een oude manier van denken.

Een vreemdeling is volgens de Dikke van Dale een onbekende. Is een collega waar je nauwelijks mee communiceert méér een bekende dan iemand waar je een periode intensief contact mee hebt via een webforum? En is dat dan omdat je die persoon niet face-to-face ontmoet?

Ik kwam hierop naar aanleiding van een onderzoek dat we met Buzzcapture recentelijk gedaan hebben voor Nutricia naar online discussies over kindervoeding. Opvallend bij die discussies is dat deelnemers vaak expliciet aangeven elkaar als vriendin te zien en ze veel steun bij elkaar vinden. Hoewel er geen ontmoeting plaatsvindt. Ik denk dat zo’n zwangere vrouw zich meer verbonden voelt met die lotgenoot waar ze online ervaringen mee deelt, dan met die collega die ze kent van de coffeecorner.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

5 Reacties

    BAS

    “Opvallend bij die discussies is dat deelnemers vaak expliciet aangeven elkaar als vriendin te zien en ze veel steun bij elkaar vinden’

    ^ precies! vreemd of bekend is niet het criterium voor de geloofwaardigheid in deze. Het gaat hier om “gelijk belang” of “tegengesteld belang”. Je vertrouwd je gelijke omdat je verwacht dat deze hetzelfde belang dient.

    het onderzoekt toont dus aan dat het belang-criterium belangrijker is dan het bekendheid-criterium bij het vertrouwen van een online community. Betwijfel of dit in offline communities anders is.


    26 september 2008 om 06:02
    Xaviera

    “Goed voor deze nieuwe industrie, waar koudwatervrees het gebruik en het benutten van social media voor marketing, campagnes en onderzoek vertraagt (vind ik).

    Helemaal eens met dit sentiment. Jammer genoeg is er naar álles onderzoek gedaan én toont onderzoek anything aan dat je aan wilt tonen. Vraag is dus of de decision makers zich door dit specifieke onderzoek laten beïnvloeden.


    26 september 2008 om 18:22
    Menno van der Steen

    De ‘vreemden’ uit de titel van het onderzoek, hebben vooral betrekking op reviews op kieskeurig.nl en zoover bijvoorbeeld. Deze personen zijn veelal onbekenden maar deze worden toch heel serieus genomen. Grappig is dat Nederlanders deze berichten meer vertrouwen dan andere Europeanen. Nederlanders zijn dus relatief goedgelovig en daar moeten adverteerders rekening mee houden.

    Aanbevelingen op personal network sites als Hyves zijn natuurlijk inderdaad geen vreemden: deze mensen ken je. En daarvoor is geen face-to-face contact nodig. Sterker nog: Nederlanders onderhouden hun sociale contacen primair via mail en networksites. Face2face contact staat in NL op nummer 3 als middel om relaties te onderhouden.


    29 september 2008 om 08:03
    alexvanleeuwen

    @Menno: mijn interpretatie is dat dit gold voor de meeste vormen van social media (blogposts, webfora, social networks). Voor het review-gedeelte binnen social media ben ik het met je eens, daarbij is geen sprake van persoonlijk contact.


    29 september 2008 om 08:37
    exacrassy

    These loans are short time term lots of cash be of assistance at going to be the a short time having to do with your fiscal creep You be able to get hassle at no charge lots of money into your checking account minus any hassle. The loan amount is that awarded with for additional details on your family on the basis concerning your yearly payday and as such for those times when you be capable of geting your salary,all your family members have to educate yourself regarding pay back going to be the loan. To avail big money back and forth from a few of these car loan companies your family have for more information regarding pass from start to finish much of the for people as if that’s the case These for anyone are like

    led tube light bathroom lighting par20 led led bulbs led light panels


    30 augustus 2013 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief