Een dag op eDay. Partnerships en crowd marketing rule!

19 september 2008, 09:26

Een zeer interessante dag op eDay, Rotterdam. Eén van Nederlands’ grootse emarketing congressen. De affiche was zeker veelbelovend.

Nokia, P&G, Ilse Media, en enkele belangrijke keynotes. Ze kwamen allemaal aan bod. Alleen spijtig dat de opkomst van de standhouders eerder karig was en dat ze dan nog allemaal concullega’s waren.

Een eerder povere opening van Jeff Howe zette de dag in.

Eerlijk? De man zocht zijn woorden, kon niet boeien en stotterde. Wel kwam meteen één van de meest belangrijke thema’s van vandaag aan bod: “Crowd Marketing”. Of hoe werelwijde netwerken meer betekenen dan een in-house R&D teams.

Gelukkig was er Dan Lyons. Zijn verhaal als fake Steve Jobs blogger was hilarisch. Niet alleen kreeg hij het volk aan het lachen, neen hij bracht ook een stevige waarheid. Het is de massa dat de media en de merken maakt. Dus beste marketeers, staar je niet blind op het verleden, maar open je ogen voor de nieuwe online communities.

Na de lunch.

De visie van P&G. Deze was zeker niet te missen! Ikzelf werk al meer dan twee jaar voor Unilever, dus als P&G eindelijk uit de hoek komt met zijn strategiën, mag je zeker niet afwezig zijn.

En terecht!! Wist u dat één van de beste P&G merken (Swiffer) eigenlijk een ingekocht Japans product is! Eigenlijk is het heel simpel. U zoekt een goed product, wacht tot dit zich waarmaakt op de locale markt, gaat een partnership aan door een internationaal netwerk en klaar is kees!

Een tekort aan R&D resources? Geen probleem, We doen net hetzelfde.

Shoppen over de globe, alles openbaar maken en wachten tot men je product verbeterd voor een habbekrats. Leuk toch?

Welcome to “Crowd Marketing” en dat hebben ze bij P&G helemaal begrepen.

En toen kwam Joris. Was ik weer fier een Belg te zijn (zeker dat Joris in de jury zat bij mijn thesis).

Waar zitten dan al die groot geldverdieners van adverteerders? Waarom is televisie nog steeds niet meetbaar en toch het grootste adverteerders netwerk? Een duidelijke en “in-your-face” presentatie tussen Henk (de tradionele marketeer) en Pim (het hippe social networking minded meisje) zette de toon.

Klaar voor een open dialoog! Indeed, in de plaats van een standaard presentatie ging Joris Van Heukelom in debat. Zonder veel resultaat! Point taken, er waren quasi weer geen adverteerders in de zaal and if, deden ze hun mond niet open. Online is niet meteen hun ding!

Afsluitend.

Twee zeer goede keynotes: Julie Meyer en Lawrence Lessig.

Deze deden wat ze moesten doen. Afsluiten, zonder teveel poeha, maar wel met swung en overtuiging.

Mijn verdict:

– Goede gebalanceerde inhoud.

– Beperkt aantal standhouders.

– Goede sprekers.

– Ietsjes aan de duurdere kant.

Maar, geen internetconnectie! Dat is toch echt onaanvaardbaar voor een E-congres.

En dan heb ik het niet over de bloggers of het publiek, maar iedereen.

Tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat geografie helemaal mijn ding was. Slechts 3 weken unief waren echter voldoende om me het tegendeel te bewijzen. Nog datzelfde jaar ontdekte ik de wondere wereld van de marketing. Dit was mijn roeping! Tijdens de marketing studies ging er een bijzondere interesse groeien voor internet en e-mailmarketing. Uiteraard gezond beïnvloed door mijn huidige vriend, mentor en werkgever, Luc Robijns. Na enkele jaartjes Dynamicz, een internet ASP zusterbedrijf van Luon, was het tijd voor het boeiende werk: oktober 2004: EmailGarage werd geboren. Een nieuwe uitdaging, uitlaatklep en passie: e-mailmarketing. Ik beschouw het als mijn persoonlijke missie om het juiste gebruik van e-mailmarketing in al zijn facetten te prediken in marketinglandschap. Maar al teveel wordt e-mailmarketing stiefmoederlijk behandeld als het kleine broertje van de traditionele DM. Welnu goede e-mail communicatie kan net zo efficiënt werken, beter nog, met een groter respect voor de eindgebruiker. Bent u al echte opt-in in het traditioneel kanaal tegengekomen? Met de EmailGarage wekelijkse tips, de maandelijkse gratis e-mailmarketing workshops, de EmailGarage blog en als voorzitter van de IAB e-mailmarketing taskforce probeer ik mijn kennis als e-mail marketeer met de markt te delen. Tevens ondersteun ik vanuit EmailGarage bedrijven in het opzetten van efficiënte e-mail communicatie. Zelf diegenen waarvan gezegd wordt dat ze de internetstap pas laat gezet hebben ;-) (Unilever Belgium, Mio Tech, Europe, ...) Ga gerust in dialoog met de geposte artikels. Het stimuleert de interactiviteit en daar hou ik van! Kenny Van Beeck kvanbeeck@emailgarage.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!