Guerilla marketing in de advocatuur

Guerilla marketing in de advocatuur
{title}

Advocatenkantoren saai? Nou, niet als ze op het Rembrandtplein in Amsterdam elkaar te pakken nemen. En dat is hier het geval met deze, in mijn optiek, briljante guerillamarketing actie van Abeln advocaten. Met dank aan 925 die het zag en op foto’s vastlegde. Waar gaat het om? Een cum laude afgestudeerde rechtenstudent genaamd Chiraz Muradin. Het grote, gerenommeerde kantoor Houthoff Buruma plaatste bovenstaand reclamebord op het Rembrandtplein. Chiraz Muradin, graag Hester Swane bellen. Hester Swane is de recruiter van Houthoff.

Een leuke actie, waarbij de insiders ongetwijfeld weten waar het over gaat. En als advocatenkantoor richt je je uiteraard op de insiders. Maar helaas, Chiraz heeft al getekend bij een ander kantoor. En laten die dat nu even héél duidelijk maken op het LED-scherm boven de Escape op datzelfde Rembrandtplein:

{title}

Een prachtige actie van Abeln. Vooral sterk vind ik is dat ze hun eigen merk opkrikken door gebruik te maken van het personal brand van deze nieuwe medewerker. Want laten we eerlijk zijn, als één van de grootste advocatenkantoren van Nederland een groot reclamebord ophangt met je naam er op, ben je een personal brand in jouw niche. Ik weet niet hoeveel rechtenstudenten jaarlijks cum laude afstuderen, maar veel zullen het er niet zijn. Dus door deze high potential te werven en dat op deze ludieke manier duidelijk te maken (onbedoeld geholpen door Houthoff natuurlijk), zet Abeln zich ijzersterk op de kaart.


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik ben ongetwijfeld veel te cynisch, maar staat vast dat die eerste reclame echt van Houthoff Buruma afkomstig is? Ik vind 'm net iets te incrowderig voor het gekozen medium. Lopen er zo veel advocaten rond daar die denken "goh, leuk voor Chiraz, dan moet ik ook maar eens daar solliciteren"?

    Het zou me niets verbazen als die eerste advertentie ook van Abeln afkomstig is.

    geplaatst op
  • @Arnoud: niet eens aan gedacht. Zou helemaal een mooie stunt zijn. If so, krijgen ze wel Houthoff op 't dak voor ongeoorloofd voeren van andermans merk? ;-)

    geplaatst op
  • @Arnoud: als dat zo is, vind ik heb nog grappiger. Maar dan plegen ze wel inbreuk op het merkrecht vrees ik, denk niet dat een advocatenkantoor dat snel doet.

    En inderdaad erg incrowd en zoals Frank Meeuwsen op Recruitment matters al aangaf: wel duur medium gekozen. Maar then again, op zich ook niet heel erg verkeerd met Rembrandtplein denk ik.

    Ik ben benieuwd Arnoud, jij als jurist, welk medium zou jij gekozen hebben?

    geplaatst op
  • Ik vind 'm prachtig, wie er ook achter zit. Van dit soort dingen ga je glimlachen, ook als buitenstaander.

    En je raakt geïntrigeerd. Dat heb ik niet zo vaak met advocatuur :-)

    geplaatst op
  • Eenzelfde poster hangt in Groningen aan het Damsterdiep. Maar dan met een andere naam. Iets met Florian. Ik kom er zo nog wel langs, zal het even onthouden.

    geplaatst op
  • @Bas: het medium is prima, daar ging het me niet om. Ik vind het alleen net niet overtuigend genoeg, die advertentie van Houthoff. Zouden er echt advocaten of rechtenstudenten langslopen die dan denken, goh ik ga ook bij Houthoff solliciteren?

    geplaatst op
  • @Walter: dat zal Fabian Kroon zijn, zie ook de bijbehorende website (http://www.werkenbijhouthoff.nl/ver.php) en Google-campagne (zoek eens op de genoemde studenten, wat veel mensen zullen doen).

    Het is dus een landelijke Houthoff campagne, waar Abeln in Amsterdam goed op inhaakte.

    geplaatst op
  • @Arnoud: geen idee, ik ben niet zo goed in juristen inschatten, heb er niet zoveel mee te maken gehad in mijn leven.

    @Cor: dank voor de tip.

    geplaatst op
  • Wat men hiermee bereikt is dat de onderneming bij diversen op het netvlies komt. Het op deze manier met elkaar spelen en op elkaar reageren geeft een gevoel over de partijen, je moet er nl om lachen. En wellicht dat je niet meteen daar gaat werken of ze direct inhuurt maar ze bereiken wel wat ze beoogden; beeldherkenning, merkherkenning en aandacht aan het Imago.

    Niet alle advertising is gebaseerd op directe verkoop of het aantrekken van klanten. Er bestaat ook nog zoiets als een good feel over een merk waardoor je als consument dit merk aanprijst bij een ander, een ambassadeur wordt. En ook dat is enrom belangrijk voor elk merk.

    Ik vind m top! Er mag best wel wat meer gespeeld worden, de wereld is al serieus genoeg.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.