Amerikaanse adverteerders tegen samenwerking Google en Yahoo

Amerikaanse adverteerders tegen samenwerking Google en Yahoo

{title}Tegenslag voor Google (en Yahoo) in Amerika, want The Association of National Advertisers (ANA), de Amerikaanse variant van de bondvanadverteerders, heeft laten weten tegen een samenwerking te zijn tussen beide zoekmachinegiganten. In een brief aan de Department of Justice spreekt de ANA uit dat zij zich zorgen maakt om het grote marktaandeel dat beide partijen door het partnerschap zullen verkrijgen met als gevolg een gebrek aan gezonde concurrentie en het gevaar van te hoge (kunstmatige) prijzen binnen Search Advertising.

‘The letter, authorized by the ANA Board, notes that a Google-Yahoo partnership will control 90 percent of search advertising inventory and states ANA’s concerns that the partnership will likely diminish competition, increase concentration of market power, limit choices currently available and potentially raise prices to advertisers for high quality, affordable search advertising.’

Het Amerikaanse Ministerie van Justitie zal het verzoek van de zoekmachines om te mogen samenwerken hoogstwaarschijnlijk in oktober gaan toetsen op mogelijke wettelijke bezwaren en dan met een eindoordeel komen. Wat dat betreft mag aan de mening van de ANA dan ook niet te veel waarde worden gehecht. Desondanks is het een serieuze waarschuwing aan het adres van Google dat het moet oppassen niet de gunst van de grote adverteerders te verliezen.

De advertentie deal tussen Google en Yahoo was een gevolg van het teruglopende marktaandeel van laatstgenoemde, maar algemeen wordt ook aangenomen dat het een strategische zet is van Yahoo om een vijandelijke overname door Miscrosoft tegen te gaan. Yahoo heeft inmiddels dan ook al laten weten teleurgesteld te zijn in de ANA en is logischerwijs een andere mening toegedaan.

‘We are disappointed with the ANA Board’s position regarding Yahoo!’s non-exclusive search marketing agreement with Google. Yahoo! remains steadfast in its belief that this deal–in which prices are determined by advertiser demand-driven auctions, and not by collaboration between Yahoo! and Google–will strengthen Yahoo!’s competitive position in online advertising and will help to drive a more robust, higher quality Yahoo! marketplace for our advertisers.’


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.