Pim Betist: Waar moet het heen met SellaBand?

Pim Betist: Waar moet het heen met SellaBand?


Facilitator of broadcaster? Dat is het dilemma waar Pim Betist van Sellaband voor staat. Niet, dat het slecht gaat met zijn muzieksite, waar talent door een ‘crowd’ van ‘believers’ een kans krijgt door de breken. De investeringen zijn opgelopen tot 2,5 miljoen, 25 bands haalden 50k binnen om een plaat te maken. 8500 schreven zich tot nu toe in.

Maar Betist vertelde gisteren op de SocialStrategyTalk, dat de crowd af en toe écht een duwtje in de rug nodig heeft. Sommige bands, waarvan hij denkt dat ze goed zijn, halen de 50k niet. ‘We vinden het soms zonde dat het talent niet boven komt drijven. Misschien moeten we meer een gids zijn, guidance bieden aan de bezoekers van onze site.’ Maar het publiek moet bepalen, dat is de filosofie van SellaBand. Daar moet Betist eigenlijk niet aan tornen. Dus: ‘We moeten gebruikers andere gebruikers laten helpen met het vinden van de goede muziek,’ denkt Betist. Moet het bedrijf dus opgesplitst worden, in een broadcast-gedeelte en een faciliterend gedeelte? Ingewikkeld, en reuze interessant.

Het strakke camera- en regiewerk alsmede het geluid in bovenstaande video is van Erik van Roekel.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Dit is een probleem waar Malcolm Gladwell in zijn boek "Blink" een heel hoofdstuk over heeft geschreven met als case de muzikant Kenna. Experts kunnen nieuwe muziek sneller herkennen als goed of niet goed. De "crowd" heeft daar meer tijd voor nodig.

    Zie o.a.: http://www.gladwell.com/blink/guide/chapter5.html

    geplaatst op
  • @Lennart - dat argument is natuurlijk toch wel enigzins gelul..... hoe verklaar je anders Sigur Ros wat bijna direct na het uitkomen van hun CD al zo groot was bij het alternatieve publiek.
    Kenna heeft het probleem dat hij goeie, zeer mainstream, muziek maakt... en dan heb je een probleem, want die massa is helemaal niet op zoek naar verideping. Die willen gewoon "heeeee, we're going to Ibizi. back to the island" kunnen meezingen (om maar een van de ergste dingen die ik ken te gebruiken). Als je dus goeie echt alternatieve muziek maakt, heb je veel meer kans.

    Dat de smaak van Pim en zijn publiek uit elkaar liggen zegt mij namelijk nog niets over de smaak,of het gebrek ervan, bij zijn publiek. Zijn publiek is ook niet dom. Zij gaan niet investeren in muziek die ze mooi vinden maar waar waarschijnlijk geen drol van verkocht wordt. Want het is en blijft een investering die je doet! Wellicht vergeet hij dat.

    geplaatst op
  • Er zijn mooie voorbeelden hoe je een gidsfunctie kan toepassen zonder dat iemand je als het ware oplegt wat mooi of goed is. Het toevegen van een functie als: http://audiomap.tuneglue.net geeft de mogelijkheid om op een visueel mooie manier te zoeken, gebaseerd op een crowd.

    Check: http://audiomap.tuneglue.net/

    geplaatst op
  • @C.
    Dank voor de tip! tuneglue is cool en werkt redelijk. Ook met SellaBand artiesten!

    geplaatst op
  • Laat ik als fanatieke believer van Sellaband dan maar van deze gelegenheid gebruik maken door het geven van 2 tips:

    Een CD die verkrijgbaar is in de winkels en die via de website van Sellaband verkrijgbaar is: Nemesea

    Een band waarvan je nog believer kunt worden: RAZA

    Nou ja, nog een 3e tip: Wordt lid van Sellaband en TalentCast.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.