Business-to-business websites missen effectiviteit
Uit onderzoek van zoekmachine optimalisatiebureau Indenty blijkt dat B2B websites het belangrijkste doel te missen, namelijk het ondersteunen van het genereren van klantcontact. In het onderzoek zijn 200 zoekmachine vriendelijke B2B websites van bedrijven uit vijf verschillende branches onderzocht (IT, Bouw, Facilitaire Diensten, Machine-industrie, Zakelijke adviesbureaus). In het rapport zijn belangrijke eigenschappen van business-to-business websites en zoekmachine marketingcampagnes opgenomen (zie ook eerder: Molblog, Netters).
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- De effectiviteit van de onderzochte websites voor de B2B markt is laag
- De onderzochte websites maken te weinig gebruik van mogelijkheden om vertrouwen op te wekken onder bezoekers
- De onderzochte websites bevatten te weinig leerzame content
Niet geschikt
99 procent van de onderzochte websites is niet geschikt voor de B2B markt. De helft van de websites blijkt zelfs aan minder dan één derde van de gestelde criteria te voldoen. Onder de onderzochte websites bevonden zich onder andere websites van webdesigners, software ontwikkelaars en reclamebureaus. Criteria waarop de meeste bedrijven een onvoldoende scoorden, waren het opnemen van referenties, testimonials, case studies, whitepapers, nieuwsberichten op websites en het aangeven van het onderscheidend vermogen. Slechts één vijfde van de websites biedt leerzame content aan waaruit de expertise van het bedrijf blijkt.
Dit laat de indruk achter dat bedrijven in hun verkooptraject nog erg rekenen op de offline wereld. Het is echter nog maar de vraag of dit in deze tijd nog terecht is, zeker omdat ander onderzoek uitwijst dat zoekmachines en websites belangrijke middelen zijn tijdens een B2B aankooptraject. De vraag is hoeveel potentiële klanten worden misgelopen dankzij deze ineffectieve websites.
Websites zijn wél zoekmachine vriendelijk
De presentatie van de websites in de zoekmachine blijkt goed te zijn. Bijna 60% van de websites voldoet aan alle criteria, terwijl slechts 10% van de websites grote mankementen op dit punt vertonen. Een logisch resultaat, aangezien de eisen van bezoekers aan de presentatie sterk overeenkomen met de criteria van zoekmachines.
De meeste websites geven ook een goede eerste indruk aan bezoekers. Gemiddeld voldoet een website aan driekwart van de gestelde criteria. Opvallend hierbij is wel het slechte gebruik van sitemaps, on-site zoekfuncties en goed scanbare teksten op websites. Met de huidige ontwikkelingen onder internetters is dit een groot manco, aangezien de sitemap en de on-site zoekfunctie steeds vaker gebruikt worden. Ook worden online teksten steeds vaker gescand dan gelezen, waardoor goed scanbare teksten een vereiste zijn.
Het rapport ‘B2B website onderzoek 2008’ is te downloaden bij Indenty.
Als ik praat over B2B is een groot onderdeel van de business het verlenen van service. Als de serviceverlening goed vertegenwoordigd is groeit het vertrouwen dat de klant heeft in jouw dienstenpakket. In dit rapport wordt bijna geen aandacht geschonken aan het onderdeel service, er wordt slechts een verwijzing gemaakt naar de “Contactpagina”.
Dat de websites wel zoekmachine vriendelijk zijn is overigens niet nieuw. “Zoekmachine readiness” is inmiddels een begrip en een standaard onderdeel in de offerte 🙂
@Marcel
Omdat in dit onderzoek puur gericht is op de website, en niet op het totale marketing/business model is service in het rapport buiten beschouwing gelaten. Uiteraard ben ik het helemaal met je eens dat service verlening cruciaal is in de B2B.
Ik heb m al in mijn favorieten gezet. Ik zal m binnenkort even gaan lezen. Het is een zeer interessant en bruikbaar document. Ik ga ook zeker de referentielijst nog langs om nog meer info op te zuigen.
Interessante whitepaper, ga hem -later- zeker nog nalezen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!