Business-to-business websites missen effectiviteit

1 september 2008, 07:01

Uit onderzoek van zoekmachine optimalisatiebureau Indenty blijkt dat B2B websites het belangrijkste doel te missen, namelijk het ondersteunen van het genereren van klantcontact. In het onderzoek zijn 200 zoekmachine vriendelijke B2B websites van bedrijven uit vijf verschillende branches onderzocht (IT, Bouw, Facilitaire Diensten, Machine-industrie, Zakelijke adviesbureaus). In het rapport zijn belangrijke eigenschappen van business-to-business websites en zoekmachine marketingcampagnes opgenomen (zie ook eerder: Molblog, Netters).

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • De effectiviteit van de onderzochte websites voor de B2B markt is laag
  • De onderzochte websites maken te weinig gebruik van mogelijkheden om vertrouwen op te wekken onder bezoekers
  • De onderzochte websites bevatten te weinig leerzame content

Niet geschikt

99 procent van de onderzochte websites is niet geschikt voor de B2B markt. De helft van de websites blijkt zelfs aan minder dan één derde van de gestelde criteria te voldoen. Onder de onderzochte websites bevonden zich onder andere websites van webdesigners, software ontwikkelaars en reclamebureaus. Criteria waarop de meeste bedrijven een onvoldoende scoorden, waren het opnemen van referenties, testimonials, case studies, whitepapers, nieuwsberichten op websites en het aangeven van het onderscheidend vermogen. Slechts één vijfde van de websites biedt leerzame content aan waaruit de expertise van het bedrijf blijkt.

Dit laat de indruk achter dat bedrijven in hun verkooptraject nog erg rekenen op de offline wereld. Het is echter nog maar de vraag of dit in deze tijd nog terecht is, zeker omdat ander onderzoek uitwijst dat zoekmachines en websites belangrijke middelen zijn tijdens een B2B aankooptraject. De vraag is hoeveel potentiële klanten worden misgelopen dankzij deze ineffectieve websites.

Websites zijn wél zoekmachine vriendelijk

De presentatie van de websites in de zoekmachine blijkt goed te zijn. Bijna 60% van de websites voldoet aan alle criteria, terwijl slechts 10% van de websites grote mankementen op dit punt vertonen. Een logisch resultaat, aangezien de eisen van bezoekers aan de presentatie sterk overeenkomen met de criteria van zoekmachines.

De meeste websites geven ook een goede eerste indruk aan bezoekers. Gemiddeld voldoet een website aan driekwart van de gestelde criteria. Opvallend hierbij is wel het slechte gebruik van sitemaps, on-site zoekfuncties en goed scanbare teksten op websites. Met de huidige ontwikkelingen onder internetters is dit een groot manco, aangezien de sitemap en de on-site zoekfunctie steeds vaker gebruikt worden. Ook worden online teksten steeds vaker gescand dan gelezen, waardoor goed scanbare teksten een vereiste zijn.

Het rapport ‘B2B website onderzoek 2008’ is te downloaden bij Indenty.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    MarcelJansens

    Als ik praat over B2B is een groot onderdeel van de business het verlenen van service. Als de serviceverlening goed vertegenwoordigd is groeit het vertrouwen dat de klant heeft in jouw dienstenpakket. In dit rapport wordt bijna geen aandacht geschonken aan het onderdeel service, er wordt slechts een verwijzing gemaakt naar de “Contactpagina”.

    Dat de websites wel zoekmachine vriendelijk zijn is overigens niet nieuw. “Zoekmachine readiness” is inmiddels een begrip en een standaard onderdeel in de offerte 🙂


    1 september 2008 om 10:23
    Peter Schinkel

    @Marcel

    Omdat in dit onderzoek puur gericht is op de website, en niet op het totale marketing/business model is service in het rapport buiten beschouwing gelaten. Uiteraard ben ik het helemaal met je eens dat service verlening cruciaal is in de B2B.


    1 september 2008 om 10:46
    MarcelJansens

    Ik heb m al in mijn favorieten gezet. Ik zal m binnenkort even gaan lezen. Het is een zeer interessant en bruikbaar document. Ik ga ook zeker de referentielijst nog langs om nog meer info op te zuigen.


    1 september 2008 om 11:21
    jpschadde

    Interessante whitepaper, ga hem -later- zeker nog nalezen!


    2 september 2008 om 00:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!