
Als user van Hyves en MySpace voel je je al snel verloren in de massa, tussen al die jongeren en de overkill aan groepen. Dus, tijd voor een nieuw platform voor 35-plussers, de generatie X en babyboomers. ‘Mensen kunnen gelijkgestemden ontmoeten, waarmee ze dansend door het leven willen gaan.’ Dit is de filosofie van UR Amazing, deze week gelanceerd door Marketingfacts-blogger Annet de Graaf.
De community koppelt een online gemeenschap aan offline events. Online zijn alle tools aanwezig; de gemeenschap is gebouwd op opensource software Ning. Eigen weblogs bijhouden, muziek en video uploaden, tips uitwisselen. Op 18 oktober dit jaar vindt het eerste UR Amazing dance event Global Trance plaats in Club Akhnathon. Hieronder een interview (tje) met De Graaf.
Jullie hebben deze week gelanceerd. Hoe is de launch verlopen?
‘Rustig. We hebben zo’n 130 leden. We willen gebruikers niet vermoeien met allerlei wilde acties en een hausse aan leden. Voor ons is het ook aftasten. In het concept van UR amazing! hebben wij de events centraal gesteld en daar een community aan gekoppeld. Niet andersom. We geloven dan ook in een organische groei die afgestemd is op kwaliteit en inhoud. En dat merken we nu al. Het merendeel van de leden komt uit media- en creatief nederland en zijn vrij open over hun passies en privé leven. Ze gebruiken UR amazing! ook als zakelijk netwerk, om hun werk te etaleren, en dat moedigen wij ook aan.’
Waar wil je over een jaar staan met dit platform? Wat is jullie groeidoelstelling
‘We willen dat UR amazing! uitgroeit tot een toonaangevende event community voor 35 plussers, met een e-commerce omgeving, een eigen kledinglijn en lifestyle arrangementen. UR amazing! moet een begrip worden.’
Ik ben 26. Is het nu jammer voor mij dat ik niet mee mag doen? Vind ik geen gelijkgestemden onder mensen die 10 jaar ouder zijn?
‘Ik denk dat de generatie van 1980 en ouder minder beperkingen kent in het ontmoeten van anderen. Nog niet getrouwd, nog geen kinderen, jij bent vrij om buiten je werk te gaan en staan waar je maar wilt. Voor mijn generatie is het wat uitgaan betreft en daar gelijkgestemden te ontmoeten moeilijker. Uitvergroot zeggen wij, “te jong voor een rollator en te oud voor tussen de hangjongeren”. Op UR amazing! online kunnen die zaken gedeeld worden, die in het geheugen liggen, maar weer tot gemeengoed worden in verhalen, muziek en foto’s die gedeeld worden.’
Jullie maken gebruik van Ning. Waarom die keuze, wat zijn de voordelen?
‘Een voordeel van Ning is allereerst dat het opensource is. Zelfconstructie en beheersbaarheid. Een vergelijkbare omgeving is Elgg.com maar dat is nog niet vrijgegeven. Helaas, want daar verwacht ik veel van. Het is een gratis systeem, uniek voor een start up uiteraard. Het heeft me verbaasd, dat je met de css ook een aardige look and feel kunt bereiken. De meeste Ningsites lijken op elkaar. Het heeft ook beperkingen. Een aantal belangrijke componenten ontbreken, het autorisatiesysteem is veel minder geavanceerd als bij Joomla bijvoorbeeld. Bepaalde rechten moet je afkopen. Maar dat heeft ons niet weerhouden. We wilden gewoon beginnen.’
UR Amazing koppelt online aan offline, dat is jullie usp. Denk jij ook, dat kracht van online offline ligt, businesswise?
‘De webomgeving is de badkamer, kledingkast annex kroeg/afterchill van de offline feesten die georganiseerd gaan worden. Op UR amazing! online maak je je op, zet je jezelf in de spotlights met je talenten en zet je je eerste stappen naar nieuwe vrienden. Geen fake vrienden, maar vrienden waarmee je lijfelijk plezier kunt en gaat maken. In veel businessmodellen rond social networks ontbreekt de factor “passie”. Ik gebruik bewust niet de sociale componenten die al zo vaak op M! voorbij komen. Ik gebruik liever termen als: spiegel, ontmoeting, verleiding, eerlijkheid, lijfelijkheid, passie. Een makkelijke optelsom van ingrediënten die noodzakelijk zijn voor het zakelijke succes van UR amazing!’