In Gesprek Met (2): Kim Dingler (They), media-ondernemer met passie

In Gesprek Met (2): Kim Dingler (They), media-ondernemer met passie

{title}‘In Gesprek Met’ is de nieuwste reeks bijeenkomsten van GVR/De Kennisconnectie. Met de bijeenkomsten wil GVR/De Kennisconnectie jonge marcom-professionals in gesprek brengen met de toppers uit de marketing- en communicatiewereld. Denk daarbij aan René Repko (HEMA), Stephan Fellinger (Blogo) en Jacques Kuyf (FD Mediagroep). Zie hier het volledige programma. En hier aflevering 1: ‘In Gesprek Met: Rik Riezebos, merkenexpert’.

Marketingfacts zal, in nauwe samenspraak met GVR/De Kennisconnectie, het publiek en de sprekers, wekelijks verslag doen van de sessies. Wat kunnen we leren van de carrières van de sprekers? Wat heeft het publiek opgestoken na de sessie, waarin vooral interactiviteit, vragen stellen en antwoorden krijgen voorop staan? Deze week: Kim Dingler van They. Over Carat en de stap naar Heineken, over Sixpack en campagnes voor Flexa. Over nooit hoeven solliciteren. En over mediastrategie: ‘Je kunt nooit een goede mediastrateeg zijn als je niet betrokken bent bij het creatieve proces.’

Een avond met louter vrouwen, over een branche die in de top gedomineerd wordt door mannen met grote ego’s. Aan het woord is Kim Dingler van They: haar eigen reclame- en communicatiebureau, dat ze startte met onder anderen Jacques Kuyf. Die bestiert tegenwoordig FD Mediagroep (en stapte al snel na oprichting uit They. Ter info: dit zurige Adfoblog-artikel).

Dingler wordt gezien als een ‘high-potential’; daarom is ze er vanavond ook. Ze neemt de zaal mee in een rondje carrière. Van Carat naar Heineken, naar FHV/BBDO naar Van Walbeek. Van het vertrek bij de bierbrouwer naar zelfstandig ondernemen. Het regent tips als deze: ‘Ik ben er eigenlijk wel achter dat het irrelevant is wat je studeert. Het échte vak leer je pas als je aan het werk bent.’

Dingler was 27 toen ze mediamanager werd bij Heineken (zie ook dit artikel op MT.nl: ‘40 vrouwen onder 40’). Dat is jong, en toen ze de vacature zag, wist ze dat ze niet aan het profiel voldeed. Toch werd ze aangenomen. Ze stond aan de wieg van de underground strategie met Sixpack, ‘deed’ de zo bekende luidsprekerhoed van Heineken. Toen het internationale mediamanagement aan haar voeten lag, besloot ze het niet te doen en voor zichzelf te beginnen met They.

Een paar learnings van Dingler:

  • Blijf jezelf, kom voor je mening uit, en doe niet als je collega’s (‘To blend in’, heet het in Dingler-jargon, bij Heineken schijnt dat schering en inslag te zijn)
  • Probeer mensen om je heen te verzamelen die je visie delen, en richt je energie daarop
  • Geluk hebben bestaat, maar hard werken is een must
  • Ga in besturen en verenigingen, maar netwerk niet om te netwerken, doe het omdat je het leuk vindt (iemand zei ooit: ‘Passie is de sleutel tot succes’, MvdB).
  • Mensen die zeggen 80 uur per week te werken? Dingler: ‘Je kunt beter 3 projecten doen op 120 procent, dan 10 op 80 procent. Tenminste, als je het verschil wilt maken.’
  • Over mediastrategie: ‘Je kunt nooit een goede mediastrateeg zijn als je niet betrokken bent bij het creatieve proces.’
  • ‘Vertaal de keuzes die je in je werk moet maken maar eens naar je privé situatie.’ Koers dus, voor het ‘wat’ op je gevoel, is het advies van Dingler. En voor het ‘waarom’? ‘Voor het “waarom” heb je je beste vriendinnen en je moeder.’
  • Als vrouw moet je je toch vaak bewijzen. Bij Heineken hoorde Dingler zeggen bij binnenkomst op vergadering: ‘Zo, we hebben er weer een paardenstaartje bij.’

Interview: Dingler over They

Na afloop van de meeting vertelt Dingler over They en de voorgenomen groei. ‘Een bureau van meer dan 50 man is vaak niet meer bezig met de kern: mooie dingen maken. Je moet dan veel concessies doen. De intimiteit gaat dan weg. Daarom willen we allemaal onze eigen expertise uitbouwen. De uitdaging zit in de inhoud. We willen via drie takken They gaan uitbouwen.. They is bezig met het opzetten van een mediatak, daar ligt mijn passie. Je bent dan veel bezig met wat in de samenleving speelt. We bedenken ook televisieformats voor Talpa. Dat houd je scherp, en maakt het ondernemen leuker. Ook omdat je met veel verschillende klanten te maken hebt.’

Over internet: waarom zet Dingler geen online poot op? ‘Inderdaad, zeker een big thing. Maar als je dat doet, moet je een geweldige expert aan je binden die dat voor je opzet en uitbouwt. Wat we nu doen is een merkconcept bedenken en dat bouwen we met een expert verder uit. Dat doe je liever buiten de deur, en dat kun je beter daar doen omdat je dan het beste product krijgt. Nee, ik hoef dat zelf niet te kunnen.’

Wat vonden ze ervan?

  • Claudia Nijland (Initiative, senior accountmanager): ‘Ik vond het mooi om te zien dat Dingler vanuit zowel reclame- als mediabureau als in de adverteerderstak dingen heeft meegepakt en daardoor nu beter haar werk kan doen. Ik denk dat, als je verderop wilt komen in het vak communicatie, je alle hoeken van het speelveld moet hebben gezien. Dat heb ik ook bij René Repko gezien. Hij had ook bij een reclamebureau gezeten en bij verschillende adverteerders. Dat maakt het ook voor jezelf interessanter.’
  • Mathilde Bakker (Jobwerkt, werving en selectie). ‘Ik vond het een inspirerend succesverhaal, op zijn nuchters. Het komt voort uit passie, en daarom kwam het bij heel goed binnen.’
  • Sanne Wijmans (Ram & Co, werving en selectie): ‘Ik werk voor reclamebureaus. Mooi om te zien hoe een manager haar werk ervaart. Het persoonlijke verhaal van Dingler blijft bij mij hangen. Ze is bij zichzelf gebleven, niet eens strategisch maar wél heel bewust.’

Op dinsdag 2 september is Ruud Polman, directeur marketing & communicatie bij Randstad aan de beurt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Mooi verslag, interessante vrouw (moet eerlijk bekennen dat ik haar nog niet kende) en kan me helemaal vinden in haar mening. Toch een kleine kanttekening: spreek ze zich niet tegen als je kijkt naar haar eerste twee learnings? 'Blijf jezelf, kom voor je mening uit, en doe niet als je collega’s' en 'Probeer mensen om je heen te verzamelen die je visie delen'. Ik denk wel dat ik begrijp wat ze hier bedoelt maar er zit een gevaar in dat ze uiteindelijk in dezelfde valkuil stapt als dat wat ze nu aangeeft als een gevaar bij bedrijven als Heineken. Heel herkenbaar overigens ;-)

    Zijn er geen foto's gemaakt tijdens deze 'In gesprek met'?

    geplaatst op
  • @Marco: nee, ik heb geen foto's. Had de videocamera meegenomen, maar menig dame in kwestie bleek wat moeite te hebben met dit privacyschendende en nietsverhullende medium. Of dat met sexe te maken heeft, ik weet het niet ;-).

    Zal de volgende keer de organisatie eens vragen of ze foto's willen maken.

    geplaatst op
  • Interessante vrouw, leuk om ook een de dames te zien. Als beginnend Marketeerster wil ik natuurlijk eerder verhalen lezen over de vrouwen dan over de mannen ;-)

    @Mattijs: Heeft u wel tegen de dames in kwestie gezegd dat ze er fantastisch uitzien? Schijnt te werken voor als je graag foto's wilt maken. Misschien een tip voor een volgende keer, want waarom het aan de organisatie overlaten...

    geplaatst op
  • @Wunsch: nee, ik ben doorgaans weinig complimenteus. Weet ook niet of dat geholpen zou hebben.....

    geplaatst op
  • @Matthijs @Wunsch Op de een of andere manier schiet bij het zien van jullie reacties de posting van Wendy van Esveld van een paar weken geleden door mijn hoofd.

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080805_verliest_mannelijke_marketing_betekenis/

    Als René Repko niet gefilmd had willen worden dan hadden jullie reacties vast gegaan over de geheime kroonjuwelen van de HEMA, en niet over z'n eigen kroonjuwelen...

    geplaatst op
  • Mevr. Dingler is naar mijn weten erg TV minded.
    Heb nog nooit een project van haar gezien zonder TV....

    Wellicht komt mijn ietwat negatieve visie van mevr dingler omdat ze ooit dingen voor online wilde die simpelweg niet mogelijk waren... niet omdat de mogelijkheid niet bestond, maar omdat ze dan 14 views (gechargeerd) En dat was breed banneren voor haar.
    Kortom: nieuwe media snapt ze niet.
    Wel goed dat ze dat nu inziet en dus haar kaarten daar op andere bureaus legt.
    MAAR.... ik geloof niet in het online/offline model. Het een beïnvloed het ander.... je creatie zelf wordt er door beïnvloed (als het goed is)..... dus net zoals zij zegt dat je pas een goede mediastrategie kan maken als je reclame snapt, zo ook kun je pas goed reclame maken als je interactie snapt....

    Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of ze zichzelf dan ook een slechte strateeg vond ten tijde van carat (toen was per slot van rekening ook niet bij het creatieve process betrokken)

    Ik ben het in zo verre wel met haar eens: ik vind mezelf nu dan ook een veel betere mediastrateeg nu ik aan reclamebureauzijde zit, dan aan mediabureau....
    maar ik wil wel een nuance uitbrengen: je hoeft als mediastrateeg niet betrokken te zijn bij de creatie, je moet alleen wel het hele creatieprocess kennen en de achterliggende gedachten achter campagnes snappen.... daardoor denk je breder dan doelgroep + doelstelling.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.