ReclameReview: VrijSoaVrij.nl
In de serie commercials van VrijSoaVrij.nl wijst Frank, het monster van Frankenstein, ons er samen met zijn grote liefde Sally en zijn schepper Dr. Frankstein op dat een soa-test geen overbodige luxe is als je een nieuwe relatie aangaat.
Credits:
Opdrachtgever: SOA Aids Nederland
Bureau: VANABBETOTVESSEM
Creatie:Ronald van Vessem, Michiel van Abbe, Berend Boorsma
Productie Maatschappij: Artcore
Regie: Berend Boorsma
D.O.P.:Lex Brand
Productie: Stefany Rietkerk & Jan Koopmans
Editor: Annelien van Wijnbergen
Sound: The Ambassadors
Online: The Ambassadors
Verantwoordelijk bij klant: Filippo Zimbile en Erwin Fisser
Campagneperiode: Augustus – oktober 2008
Begeleiding: RVD/DPC: Albert Koch
De doelstellingen:
1. Bevorderen condoomgebruik in een nieuwe relatie.
2. Bevorderen positieve houding ten aanzien van het doen van een soa-test voordat men stopt met condoomgebruik binnen een nieuwe relatie.
De uitwerking:
Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden om het condoom achterwege te laten het vertrouwen in de nieuwe partner is en de veronderstelling dat je zelf een betrouwbare inschatting kunt maken of je een soa hebt of niet. De nieuwe campagne communiceert het belang van het volhouden van condoomgebruik en het doen van een soa-test door de doelgroep te confronteren met enerzijds het
onbetrouwbare karakter van veel soa: je ziet en merkt er vaak niets van. Anderzijds wijst de campagne op de risico’s van het seksuele netwerk. In het campagneconcept staat het monster van Frankenstein daarom centraal. Hij staat letterlijk symbool voor het meenemen van soa’s uit vorige relaties. Naast bovenstaande commercial is er ook een deel 2, waarin Frank op zijn beurt van Jane verlangt dat ook zij een soa-test laat doen, en een deel 3, waarin Dr. Frankenstein aangeeft dat een soa-test niet veel voorstelt.
Het oordeel:
De tagline ‘That could be anyone’s penis’ vind ik erg sterk. Hij is cryptischer en minder confronterend dan ‘Verneuk je nieuwe relatie niet met een oude soa’, maar de metafoor die gevonden is in de vorm van het monster van Frankstein zorgt ervoor dat je meteen weet wat er bedoeld wordt. Het concept vind ik dan ook uitstekend bedacht. Wat ik wel opvallend vind, is dat de commercials meer gericht zijn op de soa-test dan op condoomgebruik, terwijl de volgorde van de doelstellingen omgekeerd is. Daarnaast vraag ik me af of het derde deel van de serie (Dr. Frankenstein die vertelt dat een soa-test niet veel voorstelt) een boodschap bevat die zo belangrijk is dat hij eigenlijk in alle commercials had moeten terugkomen. De vrees voor wat een soa-test inhoudt, zal immers voor veel mensen een hoge drempel zijn om er daadwerkelijk een te doen.
Ben het eens, dat de tagline erg sterk is. Verder vind ik hem niet zó. Ik hou niet zo van campagnes met een boodschapperige boodschap die er dik bovenop ligt.
@kees Veel boeiender zo met Jan Kees de Jager als de Godfather of SOA. Leuk gevonden!