800.000 dollar voor Printer.com

800.000 dollar voor Printer.com

{title}Een goed begin is het halve werk. En alle business begint tegenwoordig met een goede domeinnaam. Webwereld meldt dat de start-up van Bart Mossink het halve vermogen (800.000 euro

dollar) heeft geïnvesteerd in de domeinnaam Printer.com. De domeinnaam is gekocht op de Sedo domeinveiling. Deze aankoop zou wel eens de duurste (gepubliceerde) domeinnaamaankoop van Nederland kunnen zijn. De start-up heeft de naam van de domeinnaam nu overgenomen.

Het vorige (gepubliceerde) record zou op naam staan van Worldonline, dat in 2000 een miljoen gulden betaalde voor Voetbal.nl. Op dit moment gebeurt er nog niet veel op Printer.com. Een lege pagina, met de mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Mede-oprichter Mossink wil niet tegen Webwereld zeggen wat hij met Printer.com precies van plan is. Het startkapitaal van Printer.com is afkomstig van de oprichters en van een groep externe financiers.

De tien duurste domeinnamen ooit (non-merknamen, bron: ‘The ten most expensive domain names ever’)

  1. Sex.com, $12.5 million
  2.  
  3. Porn.com, $9.5 million
  4.  
  5. Diamond.com, $7.5 million
  6.  
  7. Business.com, $7.5 million
  8.  
  9. Casino.com, $5.5 million
  10.  
  11. Asseenontv.com, $5 million
  12.  
  13. Korea.com, $5 million
  14.  
  15. Wine.com, $3.3 million
  16.  
  17. Creditcheck.com, $3 million
  18.  
  19. Vodka.com, $3 million

Inmiddels zijn er in het .nl domein meer dan 3 miljoen domeinnamen geregistreerd volgens het SIDN. Hoge prijzen voor domeinnamen zijn geen uitzondering. Ooit werd er (tijdens de Bubble in 2000) omgerekend meer dan 2 miljoen euro betaald voor sex.com. Domeinhandel is duidelijk lucratief. Lees ook dit artikel van Jeroen Bertrams: ‘Slimme handel in websites levert geld op’.

Toch wel een bizar idee, dat een start-up zoveel geld betaalt voor een domeinnaam. Of dat het waard is?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Hoewel ik één van de eersten zal zijn het die het nut van een mooie generieke domeinnaam zal onderstrepen, denk ik dat 8 ton voor printer.com wel erg duur betaald is. Op de site staat dat 2 september de Nederlandse site gelanceerd wordt, als het niet een 100% internationaal project is, snap ik helemaal niet dat je de .nl niet hebt. Er zijn ook nog wel wat alternatieven (print, prints) waar je misschien wel beide extensies had kunnen bemachtigen.

    Met 8 ton euro's zou dit de op 2 na grootste domeinsale van dit jaar zijn (volgens het lijstje van het doorgaans goed geinformeerde DNjournal). Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke businessmodel.

    geplaatst op
  • Inderdaad een fors bedrag; ben wel benieuwd hoeveel autonome traffic het nu al heeft en als er straks net als webwereld en marketingfacts nog meer nieuwsbronnen over schrijven (en linken), dan is het ook deels investeren in (free) publicity.

    @Stijn: waar kan ik die info vinden op http://www.dnjournal.com/ ?

    geplaatst op
  • @ Marco: Zeker, free publicity (die wij bijv ook met shoppen.nl/com gehad hebben) maar niet direct bij de consumenten (ervan uitgaande dat dat je doelgroep is). Daarnaast denk ik wel dat als je het goed doet, deze naam ook organic hoog kan scoren.

    http://www.dnjournal.com/ytd-sales-charts.htm

    geplaatst op
  • Het lijstje klopt niet helemaal. Er missen diverse domeinnamen die voor miljoenen verkocht werden. Duurste domeinnaam ooit is business.com (7,5 miljoen dollar). Onlangs ging bored.com voor miljoenen. Een heel overzicht van alle handel: Domeinnamen handel

    geplaatst op
  • @Jeroen: lijstje klopt niet? Sex.com en Porn.com zijn toch al voor hogere bedragen verkocht dan Business.com?

    geplaatst op
  • Gevaarlijk om je met 1 domeinnaam te richten op de NL markt terwijl je de nl versie niet hebt. Typo's daarvan niet eens meegenomen. Een creatieve naam die simpel is en onthouden door o.a. consument kan worden lijkt mij meer waardevoller.
    Als er dan naar je gelinkt wordt vanwege de dienst die je aanbiedt zijn de bezoekers ook veel relevanter/waardevoller dan een artikel over het aankoopbedrag van de domeinnaam.

    geplaatst op
  • Is het niet 800.000 dollar?

    geplaatst op
  • @Marco, je hebt gelijk. Ik dacht dat het bij business.com ging om 7,5 miljoen direct, en 7,5 miljoen extra bij een bepaalde hoeveelheid bezoekers. Totaal: 15 miljoen. Maar: het was 7,5 miljoen totaal, waarvan een deel niet eens zeker was. Overigens verkocht de koper de site business.com een paar jaar later voor 345 miljoen, maar toen was het omgevormd tot een zakelijke zoekmachine met veel bezoek. Het absurde verhaal van business.com

    geplaatst op
  • Ben trouwens wel heel benieuwd nu wat printer.com gaat worden. Het logo komt me heel bekend voor, maar ik kan het niet plaatsen. Misschien was het verstandiger geweest om de aankondiging van de overname van de domeinnaam te doen op de dag van de lancering van de dienst.

    Overigens denk ik dat de waarde van de domeinnaam wel behouden blijft. Het is zeker geen weggegooid geld.

    geplaatst op
  • Het logo heeft qua kleur veel weg van het Vistaprint logo.

    geplaatst op
  • Wat zijn de bronnen van Webwereld ? Ik vind het nogal ongeloofwaardig. En wie gebruikt er tegenwoordig nog een printer..

    geplaatst op
  • Het persbericht. Het gaat inderdaad om dollars.

    Nederlands bedrijf koopt domeinnaam Printer.com voor 800.000 dollar

    Amsterdam, 26 augustus 2008 - Het is een van de grootste domeinnaam transacties uit de Nederlandse geschiedenis. Het Nederlandse internetbedrijf Treasuron heeft de domeinnaam Printer.com gekocht voor 800.000 dollar. De domeinnaam was eigendom van een Amerikaans bedrijf. Sedo, een internationale domeinmakelaardij met vestigingen in Boston en Keulen, heeft de transactie begeleid.

    Generieke top-domeinnamen stijgen de laatste jaren in waarde. Met name domeinnamen met een product erin. In Nederland vond de bekendste verkoop van een domeinnaam plaats in 2000. Toen werd Voetbal.nl gekocht door World Online voor (toen nog) 1 miljoen gulden. Onlangs, in april 2008, werd de domeinnaam Pizza.com voor 1,5 miljoen euro gekocht. De domeinnaam Wodka.com werd in 2006 voor 3 miljoen dollar verkocht aan Russian Standard Vodka. De naam Sex.com werd in 2006 verkocht voor een recordbedrag van 14 miljoen dollar. Veel bedrijven beginnen de rekensom te maken, want een sterke en korte generieke domeinnaam levert veel bezoekers op. Zeker wanneer het gaat om een internationale naam zoals Printer.com.

    “Met deze domeinnaam hebben wij internationale ambities,” aldus Marcel Borgman, een van de oprichters van Treasuron. “Het woord printer wordt door bijna 1,8 miljard mensen gebruikt. Het is onbegrijpelijk dat deze domeinnaam überhaupt beschikbaar was.” Printer.com zal een nieuw licht werpen op de wijze waarop consumenten en zakelijke gebruikers hun printer selecteren en kopen. De officiële perslancering van Printer.com zal op 2 september as. plaatsvinden in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Vanaf die dag is de Nederlandstalige website voor iedereen toegankelijk.

    geplaatst op
  • http://www.printer.nl heeft precies dezelfde logo kleuren ...

    geplaatst op
  • @Jeroen Bertrams
    Ik vond het logo wel wat weg hebben van het eredivisie logo... Eerste waar ik in ieder geval aan moest denken.



    Printer.com zal een nieuw licht werpen op de wijze waarop consumenten en zakelijke gebruikers hun printer selecteren en kopen.


    Misschien is het idee van printer.com hetzelfde als bellen.com??? Alleen dan voor het seleceren van je printern?

    geplaatst op
  • Wellicht is dit een lead: Treasuron.com Zij zeggen het merkrecht te bezitten op Printer.com en op de site staat hetzelfde logo.

    En bij de contact gegevens staat:
    Printer.com is expanding worldwide and currently offers its services in The Netherlands.

    AMSTERDAM - THE NETHERLANDS
    Printer.com | Treasuron International
    Keizersgracht 99
    1001 AB Amsterdam
    The Netherlands

    Ook lijkt de site al veel (2008-05-16) eerder te zijn verkocht/overgedragen als je de Whois info bekijkt in de rechter kolom.

    @Oli4b:
    De kleuren zijn Cyaan, Magenta, Geel (Yellow) en Zwart (K); ofwel CMYK. Deze vier (?!) kleuren worden gebruikt bij het drukken van full color drukwerk en bijna elke drukkerij gebruikt deze in het logo...


    Zelf denk ik dat het inderdaad, zoals eerder/elders is opgemerkt, een soort VistaPrint of een fotoafdruk bedrijf is of gaat worden. Als het echter gaat om het verkopen van printers, ben ik heel benieuwd naar het business model!

    Wellicht is alle BUZZ die we, nu inclusief mijzelf, genereren meer waard dan die schamele 800k USD?

    geplaatst op
  • euro's in dollars vervangen; praten we toch over een substantieel lager bedrag met die lage dollarkoers ;-0

    geplaatst op
  • @Marco:
    Hoewel de USD de afgelopen tijd behoorlijk is gestegen (+10%?), lijkt me het business model bijzonder interessant.

    "FF" wachten tot 2008-09-02, zoals op de site staat.. Ben benieuwd?

    geplaatst op
  • generieke domeinnamen zeker in de .com extensie zullen altijd van waarde blijven. Daarom is alleen al de aankoop van de naam een goede investering, het is niet voor niets een 'domein'. Zie het als het kopen van een woning. Je koopt de woning, je gebruikt het en later verkoop je de 'woning' weer voor een mooie prijs.

    Wel jammer dat de koper geen beslag kon leggen op de meervoudsvorm. Bezoekers zijn geneigd om eerder computers.com of printers.com in te toetsen dan de variant in enkelvoud.
    Ik ga er overigens vanuit dat de koper internationale ambities heeft. Het aantal gerichte zoekers uit NL dat .com intoetst is erg gering.

    geplaatst op
  • Nee hoor, een domein is op deze manier geen goede investering. 15 jaar internet en er was nog niets noemenswaardigs gedaan met het domein http://www.printer.com. Daar is een reden voor.

    Bovendien kun je het domein niet verkopen als je bunsiness succevol is: dan wil je het immers behouden. Alleen als je flopt, dan kun je het verkopen. Maar voor 800.000 dollar? Nee hoor, dat gaat niet lukken, zeker niet als het domein daarvoor door een geflopte business gebruikt is.

    Het domein moet vele malen meer dan 800.000 dollar aan extra business opleveren om enig nut te hebben. Heeft het die waarde? Als dit soort domein namen echt grote waarde hadden, dan had http://www.search.com de grootste zoekmachine geweest, niet http://www.google.com

    De waarde van dit soort internetbusiness zit niet in de domeinnaam, maar in de functionaliteit van de site en in de kracht van het merknaam/logo...En juist hier schiet printer.com ernstig tekort: chaotische, drukke lay out die duidelijke focus mist, goedkoop logo (lijkt zo van een template site toe komen), en slechte functionaliteit (waar komen de cijfers vande site vandaan? van de fabrikanten zelf!)...

    Verder: doe eens een google op "printer" of "compare printers" en vergelijkbare relevante zoektermen. Nergens zul je printer.com tegenkomen...

    Lijkt me niet echt dat dit een succes wordt...

    Xander

    Op alle fronten schiet printer.com tekort:

    geplaatst op
  • Het kopen van een generieke domeinnaan is tegenwoordig alleen nog weggelegd voor grote bedrijven.Ze zijn erg duur. Normale merknamen hebben doorgaans veel budget voor online en offline marketing. Of dus voor het kopen van een top generieke domeinnaam.

    Wij hebben onlangs veel geld betaald voor een generieke domeinnaam, te weten Foto op canvas als strategische keuze. Je kunt er dan voor zorgen wanneer je je goed houdt aan de SEO standaarden dat je op plek 1 komt met dit zoekwoord. Vaak tikken bezoekers vaak een zoekwoord in in plaats van een merknaam. Die kennen ze toch al. Zon generieke domeinnaan heeft waarde voor de langere termijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.