Onderzoek Forrester: televisie blijft favoriet, jeugd steeds meer online

21 augustus 2008, 04:11

Bijna iedere Nederlander maakt gebruik van het internet. Nederlanders onder de 35 jaar brengen meer tijd door op het internet dan achter de telvisie. En tegelijkertijd neemt de tijdsbesteding aan televisie gemiddeld onder alle Nederlanders met een uur toe: televisie blijft ‘ons’ meest favoriete medium. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit een onderzoek (‘The Impact Of The Internet On Dutch Consumers’ Media Behavior’) dat Forrester deze week publiceerde.

Aan het persbericht dat het onderzoeksbureau uitdeed hebben verschillende weblogs en media ruim aandacht besteed. Wij hebben het rapport opgevraagd, en zullen proberen daar hieronder aan de hand van wat grafieken en tabellen een wat uitgebreidere overview van te geven (Forrester stelt het doorgaans niet op prijs als we het rapport volledig publiceren, het is niet anders). Forrester heeft ook nog een paar aanbevelingen voor marketeers in petto.

Televisie blijft ‘ons’ favoriete medium. Forrester: ‘Dutch consumers still spend more time watching television than using any other media. Online users even spent 1 hour more watching their favorite TV shows in 2007 compared with a year ago.’

{title}

Bijna 84 procent van alle Nederlandse consumenten gebruikte in 2007 het internet persoonlijk of werkgerelateerd. Forrester: ‘That makes the Netherlands one of the most advanced European markets, up there with Scandinavian countries like Sweden. In one year, the number of Web users has increased by 16%, exceeding the growth of less mature markets like France or Spain.’

{title}

Jonge Nederlanders zijn meer online dan dat ze televisie kijken. Forrester: ‘With 16 hours per week on average spent online, compared with 12 hours in front of the TV, they are among the most intensive Net users in Europe. Ninety-two percent of 35- to 44-year-olds are Web users. Only with consumers over 65 years old do we dip under a 70% Net usage.’

{title}

Aanbevelingen voor marketeers

Wat moeten marketeers die Nederlanders mee willen nemen in hun Europese mediastrategie volgens Forrester doen?

  • Zoek uit hoe Nederlanders internetgebruik combineren met traditionele media. ‘Before setting media budgets, advertisers of all consumer products ranging from cars to soap, should make an in-depth analysis of the media consumption profile along the purchase funnel of their particular target audience.’ Kijk dus naar álle media-uitingen tegelijkertijd en sla niet aan het ‘inperken’.
  • Onderzoek het gebruik van social media onder consumenten. In 2007 was meer dan de helft van de Nederlandse consumenten actief op sociale netwerken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paulo Lopes

    TV is booming en TV advertising ook..;-)

    dat merk je hier aan de hogere vraag dan aanbod in GRP’s

    ooit gehoord dat je met een goede TV campagne nog altijd een hoger bereik haalt dan met het best bekeken YouTube filmpje.

    Ben benieuwd naar cijfers over tegelijk naar TV en Internet gebruik, als je op straat loopt en een aantal huiskamers inkijkt valt het op dat de laptop op de eettafel aanstaat maar tegelijk ook de TV


    21 augustus 2008 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!