Netto online mediabestedingen groeit met 15,7%

Netto online mediabestedingen groeit met 15,7%

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het eerste

tweede kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 41,8 miljoen, een stijging met 15,7% ten opzichte van Q2 2007.

Zoals we bij de publicatie van de Q1-cijfers al aankondigden, voert het IAB op dit moment nauw overleg met participerende exploitanten en Nielsen Media Research om tot een verbeterde registratiemethodiek te komen. Na een eerste inventarisatieronde zijn we nu bezig om exacte definities op te stellen van de nieuwe indeling in afrekenmodellen, kanalen en uitingsvormen, in samenhang met een nieuwe procesbeschrijving voor aanlevering, verwerking en rapportage. Ook die zullen we toetsen aan de huidige participanten en het ziet er nog altijd naar uit dat we de nieuwe methodiek nog in 2008 zullen lanceren. Los daarvan is dit cijfer van 15,7% natuurlijk bevredigend, alleen al omdat het flink hoger is dan de 12 procent over heel 2007. En het zorgt voor een gezonde balans ten opzichte van het groeipercentage van 8% van het eerste kwartaal dit jaar.

Bij de brancheverdeling in het tweede kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

  • De marktaandelen van de sectoren Financiële Dienstverlening en Personeel en Lokaal volume stegen beide met 3% ten opzichte van Q2 2007. Financiële Dienstverlening kende dit kwartaal een marktaandeel van 14% en is daarmee koploper.
  • De sector Telecom en ICT daalde dit kwartaal met 3% marktaandeel naar 11% (t.o.v. Q2 2007).
  • Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007 namen de bestedingen vanuit de sectoren Personeel en Lokaal volume (71%), Financiële Dienstverlening (+37%) en Retail (+26%) het meeste toe.
  • De bestedingen uit de sectoren Telecom en ICT (-7%) en Media (-2%) vertoonden een daling in Q2 2008 ten opzichte van Q2 2007.

Bij de opzet van de nieuwe methodiek kijken we uiteraard met een schuin oog naar de methodiek die PriceWaterhouseCoopers en IAB Europa samen hebben ontwikkeld. Met name naar hun categorisering en definiëring. Het leverde overigens interessante cijfers voor 2007 op, ook voor de Nederlandse situatie. Door harde cijfers en schattingen met elkaar te combineren komen zij uit op een totaal van 729 miljoen voor de online mediabestedingen. Daarvan is ongeveer een kwart voor display en de helft voor search. Ik ben geneigd deze cijfers wat lager in te schatten maar het streven bij onze methodiek is dus helder: zoveel mogelijk harde cijfers vanuit de markt en zo min mogelijk schattingen.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Eerste kwartaal van 2008 in kaart gebracht? Of tweede... ''Deze netto bestedingen betroffen € 41,8 miljoen, een stijging met 15,7% ten opzichte van Q2 2007.''
    PS Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Misschien moeten jullie geen cijfers naar buiten brengen als ze nog niet goed, lees compleet zijn...

    geplaatst op
  • @Michael, je hebt gelijk, storende fout in eerste alinea; inmiddels aangepast. Wel vervelend dat deze als persbericht al weg is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.