Europese consolegameverkoop groeit als kool

20 augustus 2008, 05:00

{title}

Het Duitse onderzoeksbureau Media Control GfK International voerde onlangs een onderzoek uit naar de grootte van de Europese entertainmentindustrie. Een ‘Länderübergreifender Marktüberblick’, zo heet dat in het Duits. Belangrijkste conclusie is, dat de console gameverkoop een enorme groei doormaakt (via: Nu.nl, Gamesindustry).

In Nederland stijgen de consolegameverkopen in de eerste vier maanden van 2008 tot 42 procent, in Spanje met 26 procent, in Frankrijk met 53 procent. De oorzaak van de groei ligt volgens Media Control GfK in het succes van de Nintendo DS en in de enorme groei in aanbod van consolegames.

Hieronder de best verkochte titels van consolegames in Europa. Zie voor cijfers over boeken, cd’s en dvd’s deze factsheet (pdf).

{title}

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jurrie Hobers

    Wat ook eigenlijk meegenomen dient te worden als je naar de totale grootte en/of groei kijkt van de Europese gamesmarkt is het enorme segment dat momenteel niet of nauwelijks wordt gemeten door NPD/GFK/Charttrack etc… – online gaming.

    Hieronder vallen abonnementen op online games (World of Warcraft, Lord of the Rings Online, etc…), download en speel games op sites als http://www.zylom.nl en natuurlijk de online uitgaven op PSN & Xbox Live. Daar wordt ook inmiddels naar hartelust games en extra levels (content packs) gedownload. Die cijfers zie ik op dit moment nergens terug, maar is wel al een zeer substantiele business.


    22 augustus 2008 om 15:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!