Waar staan we met segmentatie in websitebezoek?

Waar staan we met segmentatie in websitebezoek?

Waar staan we met segmentatie in websitebezoekers?

Vanmorgen ontving ik een persbericht van Nedstat over de lancering aan van Live Segmentation in hun webanalyticspakket Sitestat. Met segmentatie bedoelen we hier het selecteren en inzoomen op een gebruikersspecifieke groep websitebezoekers.

Vanmiddag gaf Michiel Berger (Chief Innovations Nedstat) een korte demo waarin hij me liet zien hoe eenvoudig het is om met deze nieuwe feature filters in te stellen op basis van de beschikbare data (inclusief de ‘vandaag’ data). Denk daarbij aan een filter waarbij je alle statistieken laat ziet van alle nieuwe bezoekers die meer dan één pagina hebben bekeken en minimaal één minuut op de site zijn geweest. Of de herkomst van alle bezoekers die een bepaalde video hebben bekeken of via mobiel de website hebben bezocht.

Nu is segmentatie in websitebezoekers niet nieuw, maar ik was toch wel onder de indruk van de gebruikersvriendelijkheid, de rijkheid van de filtermogelijkheden en het feit dat de rapportage live wordt bijgewerkt na nieuwe selecties. Zelf heb ik jaren geleden gewerkt aan het zogenaamde e-performance of e-prover model dat de verschillende stappen in het aankoopproces beschrijft en koppelt aan de belangrijkste drivers voor conversie, de meetparameters en de acties die je moet nemen als de conversies te laag zijn. We hebben dit model ook geimplementeerd in zowel bestaande webanalyticspakketten als in maatwerkoplossingen. Vooral het eenvoudig kunnen definieren van selecties en het snel kunnen doorrekenen van bijvoorbeeld campagneresultaten was destijds nog een hele uitdaging.

Tegenwoordig hebben zelfs gratis tools als Google Analytics verschillende segmentatiemogelijkheden maar aangezien ik steeds minder operationeel bezig ben met online marketing, ben ik eigenlijk wel benieuwd waar we nu staan met segmentatie in websitebezoek. Welke webanalytics pakketten ondersteunen segmentatie en hoe bruikbaar zijn deze oplossingen? Webanalisten, hebben jullie wellicht een overzicht van de pakketten en hun mogelijkheden?


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Zonder me te wagen aan een vergelijking tussen de Nedstat segmentatie en die van andere tools, lijkt het me in het algemeen bijzonder lastig om in de buurt te komen van de segmentatie die mogelijk is met high-end tools als Omniture SiteCatalyst en Discover, CoreMetrics of Rubix (onderdeel van Yahoo Analytics). In mijn ogen zou segmentatie de afgelopen jaren al een standaard-onderdeel hebben moeten zijn van een web analytics tool. Ik zal kort ingaan op de mogelijkheden van Omniture SiteCatalyst en Discover op basis van praktijkervaring.

    Door een goede implementatie van Omniture SiteCatalyst kan op elk gewenst niveau worden gesegmenteerd. Denk hierbij aan segmentatie op basis van zoekgedrag (zowel bij zoekmachines als op de site zelf), navigatie (minimaal aantal pagina's bekeken), bezoekers die een order afsluiten, kijkers die geen koper worden, etc. Filters kunnen eenvoudig toe worden gepast, data wordt direct gepresenteerd.

    Nog een stap verder is Omniture Discover waarbij je nog een niveau dieper kan gaan door segmenten real-time met elkaar te vergelijken. Zet bijv. de "loyal" en "first" visitors naast elkaar en ga vervolgens gelijktijdig segmenteren op herkomst, lengte van bezoek, aantal pagina's, regio, geslacht, leeftijd, gemiddelde orderwaarde etc. Deze segmentatie kan uitgevoerd worden tot het niveau van een individuele bezoeker. Als het privacybeleid dit toelaat (bijv. in een gesloten omgeving) kunnen de klantnummers van de uiteindelijke segmentatie eenvoudig worden geëxporteerd voor aanvullende marketing-acties.

    Tot slot speelt integratie van andere gegevensbronnen bij segmentatie ook een grote rol. Op het moment dat externe data gebruikt kan worden in de segmentatie, is een analist in staat om veel rijkere segmentaties uit te voeren. Daarnaast kan, zoals in bovenstaand voorbeeld beschreven, de segmentatie gebruikt worden als startpunt voor aanvullende marketing. Ook voor segmentatie geldt dat het moet leiden tot optimalisatie, anders blijven het slechts mooie plaatjes.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Matthijs, ging er eerlijk gezegd ook al wel vanuit dat de meeste webanalytics pakketten segmentatiemogelijkheden aanboden, was alleen benieuwd waar we nu staan op dit gebied.

    Heb jij al ervaring met Yahoo Index? Waar staat deze nu in vergelijking met de high-end tools op gebied van segmentatie?

    geplaatst op
  • @Marco, voor zover ik weet is Yahoo Analytics nog steeds niet beschikbaar voor het grote publiek (via Yahoo partners kan ongetwijfeld meer info worden verkregen). Ik heb er zelf nog te weinig van gezien om er een oordeel over te kunnen geven. Ongeacht de mogelijkheden qua segmentatie, moet een tool zijn waarde toch vooral in de praktijk bewijzen. Wat dat betreft heb ik een aantal interessante business cases, ik zal vandaag even kijken of ik wat informatie uit de praktijk aan dit verhaal kan (=mag) toevoegen.

    geplaatst op
  • @Matthijs: je zegt de segmentatie mogelijkheden van Sitestat niet te kennen, maar je beweert wel dat het moeilijk is om in de buurt te komen van de mogelijkheden van high-end tools. Wat zegt jou dat Sitestat op dit moment niet in de buurt komt? Beetje onderbouwing zou ik wel willen zien.

    @Marco: mijn ervaring is dat men op dit moment weinig gebruik maakt van uitgebreide segmentatie mogelijkheden. De huidige pakketten bieden meer functionaliteit dan de gebruikers daadwerkelijk gebruiken. Hier en daar wat basale segmenten is alles wat bekeken wordt. In mijn ogen zou de focus van de pakketten meer moeten liggen op gebruiksgemak dan extra functionaliteit.

    geplaatst op
  • @Mathijs, @André,

    Juist omdat wij ook vinden dat web analytics niet meer zonder geavanceerde segmentatie kan, hebben wij het standaard in Sitestat gemaakt, dus niet als extra module. En heel toegankelijk zodat elke gebruiker er direct mee aan de slag kan. Ook organiseren wij de komende weken een aantal customer webinars om iedereen bekend te maken met de enorme mogelijkheden. We willen dat iedereen er mee aan de slag gaat!

    Wat wij ook heel belangrijk vinden is het kunnen segmenteren op 'vandaag' data. Wij denken dat 'real-time' steeds belangrijker gaat worden; je wilt marketing-acties of performance van je content monitoren en direct kunnen bijsturen, door live in te zoomen op de relevante bezoekers. Daarin zal segmentatie ook zijn kracht laten zien doordat je veel directer naar de meest relevante gegevens kan gaan.

    geplaatst op
  • @André: goed punt, maar ik baseer me op de informatie uit de posting. Segmentatie op basis van eerste of herhaalbezoek, aantal bekeken pagina's en bestede tijd zijn onderdelen die in diverse tools al lange tijd voorhanden zijn, standaard en op basis van live data. Geavanceerde segmentatie met onbeperkte drill-down mogelijkheden, integratie met externe data en on-the-fly vergelijking van segmenten, kan ik uit de verstrekte informatie en de Nedstat demo niet afleiden.

    Daarnaast kaats ik de bal graag terug als je aangeeft (quote):
    "De huidige pakketten bieden meer functionaliteit dan de gebruikers daadwerkelijk gebruiken. "

    Ik zie hier toch ook weinig onderbouwing in terugkomen? Het merendeel van onze klanten gebruikt juist wel die extra functionaliteit (ook met betrekking tot segmentatie) en kan op basis van die data optimalisaties doorvoeren die leiden tot verhoogde verkoop of kostenbesparingen (bijv. in een call-center). Dat gaat toch wel een hele stap verder dan de "basale segmenten" die jij noemt.

    @Michiel: belang van segmentatie kan ik alleen maar onderschrijven en dus een mooie toevoeging aan het product. Als Nedstat gebruiker zou ik deze functionaliteit dan ook met open armen ontvangen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.