Rechtzaak AD NieuwsMedia en Telegraaf RegioSelect: oud uitgeven in 2008?

18 augustus 2008, 06:24

Weinig uitgevers zijn er in het verleden in geslaagd de ‘free flow of information’ op internet tegen te houden (dat ze dat wilden geeft al aan, dat er veel onbegrip is over hoe het op internet zou gaan ‘werken’). Illustratief is de rechtzaak tussen PCM en Kranten.com in 2000. Dat is acht jaar geleden. Veel veranderd, in de tussentijd. En veel geleerd ook, toch?

Adformatie meldt vanochtend dat AD NieuwsMedia een juridische procedure begint tegen De Telegraaf. De inzet: RegioSelect van diezelfde Telegraaf. Dat is een online regionale nieuwsdienst, die bestaat uit een e-mailnieuwsbrief en een website. ‘Beide bestaan voor een belangrijk deel uit berichten van de regionale online edities van het AD,’ zegt Bernard van der Heijden, directeur/uitgever van AD NieuwsMedia vanochtend tegen Adformatie. Niet alleen de nieuwskoppen, nee, de grens van wat redelijkerwijs is toegestaan wordt door De Telegraaf overschreden. Want Van der Heijden zegt: ‘Deze dienst van de Telegraaf maakt onevenredig gebruik van ons regionale nieuws.’ Jatwerk, dus, van TMG. ‘Parasiteren,’ noemt de AD-directeur het.

Zit enerzijds wel wat in, denk ik (vooral als ze het bij slechts 1 bron houden, da’s wel een beetje slap en gemakkelijk). Anderzijds: het is 2008. Alles wat je op internet zet, behoort tot de in de eerste alinea al genoemde ‘free flow of information’. Je kunt het parasiteren noemen, of je kunt blij zijn met de traffic, de naamsbekendheid en de branding van en naar je site. Bij de FAQ’s staat op de website van RegioSelect te lezen: ‘RegioSelect laat de titel en een korte samenvatting zien bij de link naar het originele nieuwsartikel. De complete tekst van het nieuwsartikel is dan bij de oorspronkelijke bron in zijn geheel te lezen. Op deze manier wordt voldaan aan alle eisen die gesteld worden m.b.t. auteursrechten.’

Adformatie schrijft: ‘AD NieuwsMedia wil nu een principiële uitspraak van de rechter over de toegestane omvang van citaten van nieuwsberichten bij nieuwe digitale exploitatievormen.’ Van der Heijden zegt tegen Adformatie: ‘Zo’n uitspraak zal alle partijen helderheid bieden over waar de grenzen liggen.’

Ben benieuwd wat men er hier van vindt: terecht dat het AD stappen onderneemt tegen parasitair gedrag? Of heeft het AD niets begrepen van publiceren op internet en moeten ze blij zijn dat TMG gratis traffic naar hun sites genereert? Is dat gewoon een groot compliment?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    @Jelle: Ja, dat onevenredig gebruik gaat zich waarschijnlijk niet uiten in de lengte van de teksten die worden overgenomen, dat hebben de jursiten bij TMG vast goed dichtgetimmerd. Interessanter is de verhouding van de bronnen waar uit geput wordt, wat daar volgens de rechter een ‘evenredige’ verhouding in is. Volgens mij is het onmogelijk om dat te bepalen. Komt er dan een vastgesteld percentage van aantallen artikelen die je over mag nemen? Een quotum, per bron? Denk dat de rechter gaat zeggen dat AD niet moet zeuren, met dien verstande dat het niet chique is van TMG. Of zoiets 😉


    18 augustus 2008 at 09:49
    thomasz

    Telegraaf is altijd de grootste krant geweest, maar niet lokaal. Regionaal nieuws was voor Wegener en het AD. Dit initiatief kan worden gezien als een aanval van de Telegraaf op de regionale papieren hegemonie (wat deze nog waard is). Dit vertraagt misschien wat, maar uiteindelijk maakt het niets uit wat er uit dit proces komt. Of je 5 regels mag citeren of 10. Feit is dat dit low cost initiatief van de Telegraaf de regionalen geld zal kosten. Daarom is het te verklaren dat agressief en juridisch wordt gereageerd.

    Ik zie dit niet als proces tegen free flow of information. Alle nieuwsbedrijven zien wel in dat consumenten geen waarde meer toekennen aan sec nieuws.


    18 augustus 2008 at 10:02
    mgvandenbroek

    “Alle nieuwsbedrijven zien wel in dat consumenten geen waarde meer toekennen aan sec nieuws.”

    @Thomasz: Dat is natuurlijk niet waar, zie het succes van Nu.nl. Of bedoel je, dat consumenten niet meer bereid zijn te betalen voor nieuws. Dat is dan weer wel waar.

    Wat je zegt over de aanval die de Telegraaf zou doen op de regionale nieuwsmarkt, dat is wel interessant. Kan onderdeel zijn van de bedrijfsstrategie. Maar ik weet niet hoe nieuw dat RegioSelecti is….


    18 augustus 2008 at 10:10
    thomasz

    @mattijs, we bedoelen hetzelfde! Consumenten betalen niet meer voor nieuws. Maar dat betekent niet automatisch dat nieuwsbedrijven niets waard zijn 😉


    18 augustus 2008 at 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief