Hoe staat het met Cuil.com?

Hoe staat het met Cuil.com?

Statcounter.com, een webtracker, heeft bijgehouden wat het aandeel is geweest van Cuil.com in de afgelopen dagen onder de zoekmachines. Had Cuil.com vlak na de lancering nog een aandeel van 11 op de 1.000 zoekopdrachten, inmiddels is het gezakt naar 1 op de 10.000. De data is gebaseerd op 365 miljoen pageviews. Zou het een blijvertje worden?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Zal geen blijvertje zijn, hiervoor is de kwaliteit van de zoekresultaten op dit moment niet goed genoeg

    geplaatst op
  • Ik vrees van niet. Wil je een goede kans maken op een beetje marktaandeel, dan moet je niet met een halfbakken product aankomen. Het lijkt wel of ze de zoekmachine hebben ontwikkeld zonder enig contact met de 'doelgroep'. De functionaliteit en features zijn prima, maar de relevantie is ver te zoeken. Foto's plaatsen bij resultaten die absoluut geen enkel verband met elkaar hebben. Daarnaast wijkt de presentatie, hoezeer het ook mooi oogt, teveel af van wat gebruikers gewend zijn.

    Dan zet ik mijn geld eerder op Hittery. Daar is tenminste nagedacht over hoe mensen zoeken, en hoe ze dit proces kunnen verbeteren door in te zetten op 'verticals' binnen het zoeken. Ook dat project moet nog beter uitgewerkt worden, maar heeft wat mij betreft, binnen NL, meer kans op succes dan Cuil.

    geplaatst op
  • Mooi grafiekje, hoe heb je die gemaakt Bart?

    Vwb Cuil, geen idee of het een succes wordt; 1 op de 10.000 zoekopdrachten (wereldwijd?) is nog niet zo heel verkeerd. Ze zullen ongetwijfeld al de kritiek die ze hebben ontvangen na lancering verwerken.

    geplaatst op
  • @marco Met behulp van Open Flash Chart (http://teethgrinder.co.uk/open-flash-chart/).

    geplaatst op
  • Persoonlijk denk ik dat het nog een succes kan worden. Elke searchengine heeft opstart tijd gehad, de lancering van Cuil is niet anders. Het kost nou eenmaal tijd om te indexeren. Wie maakte 10 jaar geleden gebruik van Google, toen hadden we nog Altavista en Yahoo.

    Resultaten zijn inderdaad de beste methode om te bepalen of een searchengine goed is. Presentatie is echter nog steeds een belangrijke factor voor de gebruiker. Google maakte in Nederland niet alleen naam met zijn resultaten, maar ook met hun basic uitstraling. Geen fratsen zeg maar. Cuil heeft in zijn aanpak van resultaten presenteren een nieuwe manier gevonden die even basic is als Google, maar aantrekkelijker er uit ziet.

    Als men kijkt naar andere landen dan ziet men dat Google niet overal marktleider is of pas sinds kort. Waar zit dat verschil, Google is toch de marktleider op indexering. De werkwijze van bijvoorbeeld Yahoo, Ask of MSN wordt in sommige landen beter gewaardeerd dan de basic stijl van Google.

    geplaatst op
  • Ik kan me grotendeels in het commentaar van Guido vinden. Wat ook niet onderschat moet worden in mijn ogen is dat het overgrote deel van de gebruikers van zoekmachines lang niet zo kritisch is als de mensen hier.

    De 'geavanceerde gebruiker' kan nog nauwelijks zonder google kan omdat de resultaten erg goed zijn, ook voor minder alledaagse en erg specifieke zoekopdrachten. Maar iemand die op zoek is naar een website over 'breien', 'voetbal', 'hoe maak ik een website' of 'Groningen' is niet afhankelijk van google. Elke zoekmachine geeft op deze zoektermen wel zinnige en bruikbare resultaten.

    Dit is volgens mij ook de reden dat Ilse nog lange tijd marktleider is geweest in Nederland. Alhoewel de kwaliteit van de zoekresultaten significant minder was, was het wel de bekendste zoekmachine (waarschijnlijk als gevolg van een goed stukje marketing), en voor een groot deel van de internetters voldeden de resultaten.

    geplaatst op
  • Ik heb snel wat Nederlandse klanten bij elkaar geraapt en zie 250 bezoekers vanuit Cuil op 150 miljoen pageviews. Het aandeel in Nederland is dus meer 1:600.000 dan 1:10000. En als ik de eerste 4 dagen weglaat blijft er nog minder aandeel over.

    Ik denk dat we over een paar maanden weinig meer horen van deze zoekmachine. Wie zoekmachine Ask een beetje kent weet dat zij het ook al met een rijkere presentatie geprobeerd hebben, en dit sloeg ook niet aan. Nu zijn ze vervallen in het ordinair spammen met Google ads in de zoekresultaten.

    geplaatst op
  • Cuil.com heeft haar 15 minutes of fame gehad bij haar lancering, op zich niet zo gek denk ik dat de aandacht wat is ingezakt. Het lijkt mij veel te vroeg om te concluderen of het een blijvertje is of niet.

    Als de kwaliteit van de zoekresultaten verder omhoog gaat en mensen positief reageren op de andere manier van resultaten tonen kan het een succes worden. Ik vraag me alleen af hoe moeilijk het voor Google is om haar resultaten op dezelfde manier te presenteren. Stel dat ze het als custom setting aanbieden in iGoogle zie ik eigenlijk geen reden meer om Cuil te gebruiken.

    geplaatst op
  • Cuil heeft deze aankondiging nodig gehad om flink wat data te hebben die ze konden minen, ze zullen nu flink bezig gaan om de data die ze binnenhebben om te zetten naar relevantere data. Dit is ook de reden waarom Microsoft nog steeds bezoekers van Live beloond op allerlei manieren. Google heeft dit gaandeweg het ontwikkelingstraject kunnen doen, da's toch wel een hele andere aanpak dan het gemiddelde verwachtingspatroon wat er nu heerst voor Cuil.

    geplaatst op
  • Ik heb ook statcounter op mijn blog draaien, en kan daarmee zien uit welke search engine mijn hits komen. (93&#xgo;ogle, 6&#xwi;ndows live).

    Maar; mijn statcounter laat geen Cuil zien, terwijl ik zelf iig ook via Cuil op m'n blog ben geweest...

    Statcounter monitort het dus niet compleet, danwel heeft het niet in z'n standaard engine/report ingebouwd.

    geplaatst op
  • Ik denk een hele stille dood voor Cuil.com. Geen bloemen. Gewoon de stekker eruit.

    geplaatst op
  • Website eigenaren schijnen momenteel niet echt blij te zijn met de indexeringsactiviteiten van Cuil:

    " Website owners are also saying that the way Cuil indexes sites isn’t scientific in any way and is actually quite “amateurish.” According to those who experienced the Twiceler onslaught, the bot seems to “randomly hit a site and continue to guess and generate pseudo-random URLs in an attempt to find pages that aren’t accessible by links. And by doing this, they completely bring a site down to where it’s not functional.” "

    BRON: http://www.techcrunch.com/2008/09/01/is-cuil-killing-websites/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.