Hoe staat het met Cuil.com?
Statcounter.com, een webtracker, heeft bijgehouden wat het aandeel is geweest van Cuil.com in de afgelopen dagen onder de zoekmachines. Had Cuil.com vlak na de lancering nog een aandeel van 11 op de 1.000 zoekopdrachten, inmiddels is het gezakt naar 1 op de 10.000. De data is gebaseerd op 365 miljoen pageviews. Zou het een blijvertje worden?
Zal geen blijvertje zijn, hiervoor is de kwaliteit van de zoekresultaten op dit moment niet goed genoeg
Mooi grafiekje, hoe heb je die gemaakt Bart?
Vwb Cuil, geen idee of het een succes wordt; 1 op de 10.000 zoekopdrachten (wereldwijd?) is nog niet zo heel verkeerd. Ze zullen ongetwijfeld al de kritiek die ze hebben ontvangen na lancering verwerken.
Persoonlijk denk ik dat het nog een succes kan worden. Elke searchengine heeft opstart tijd gehad, de lancering van Cuil is niet anders. Het kost nou eenmaal tijd om te indexeren. Wie maakte 10 jaar geleden gebruik van Google, toen hadden we nog Altavista en Yahoo.
Resultaten zijn inderdaad de beste methode om te bepalen of een searchengine goed is. Presentatie is echter nog steeds een belangrijke factor voor de gebruiker. Google maakte in Nederland niet alleen naam met zijn resultaten, maar ook met hun basic uitstraling. Geen fratsen zeg maar. Cuil heeft in zijn aanpak van resultaten presenteren een nieuwe manier gevonden die even basic is als Google, maar aantrekkelijker er uit ziet.
Als men kijkt naar andere landen dan ziet men dat Google niet overal marktleider is of pas sinds kort. Waar zit dat verschil, Google is toch de marktleider op indexering. De werkwijze van bijvoorbeeld Yahoo, Ask of MSN wordt in sommige landen beter gewaardeerd dan de basic stijl van Google.
Ik kan me grotendeels in het commentaar van Guido vinden. Wat ook niet onderschat moet worden in mijn ogen is dat het overgrote deel van de gebruikers van zoekmachines lang niet zo kritisch is als de mensen hier.
De ‘geavanceerde gebruiker’ kan nog nauwelijks zonder google kan omdat de resultaten erg goed zijn, ook voor minder alledaagse en erg specifieke zoekopdrachten. Maar iemand die op zoek is naar een website over ‘breien’, ‘voetbal’, ‘hoe maak ik een website’ of ‘Groningen’ is niet afhankelijk van google. Elke zoekmachine geeft op deze zoektermen wel zinnige en bruikbare resultaten.
Dit is volgens mij ook de reden dat Ilse nog lange tijd marktleider is geweest in Nederland. Alhoewel de kwaliteit van de zoekresultaten significant minder was, was het wel de bekendste zoekmachine (waarschijnlijk als gevolg van een goed stukje marketing), en voor een groot deel van de internetters voldeden de resultaten.
Cuil.com heeft haar 15 minutes of fame gehad bij haar lancering, op zich niet zo gek denk ik dat de aandacht wat is ingezakt. Het lijkt mij veel te vroeg om te concluderen of het een blijvertje is of niet.
Als de kwaliteit van de zoekresultaten verder omhoog gaat en mensen positief reageren op de andere manier van resultaten tonen kan het een succes worden. Ik vraag me alleen af hoe moeilijk het voor Google is om haar resultaten op dezelfde manier te presenteren. Stel dat ze het als custom setting aanbieden in iGoogle zie ik eigenlijk geen reden meer om Cuil te gebruiken.
Cuil heeft deze aankondiging nodig gehad om flink wat data te hebben die ze konden minen, ze zullen nu flink bezig gaan om de data die ze binnenhebben om te zetten naar relevantere data. Dit is ook de reden waarom Microsoft nog steeds bezoekers van Live beloond op allerlei manieren. Google heeft dit gaandeweg het ontwikkelingstraject kunnen doen, da’s toch wel een hele andere aanpak dan het gemiddelde verwachtingspatroon wat er nu heerst voor Cuil.
Ik heb ook statcounter op mijn blog draaien, en kan daarmee zien uit welke search engine mijn hits komen. (93&#xgo;ogle, 6&#xwi;ndows live).
Maar; mijn statcounter laat geen Cuil zien, terwijl ik zelf iig ook via Cuil op m’n blog ben geweest…
Statcounter monitort het dus niet compleet, danwel heeft het niet in z’n standaard engine/report ingebouwd.
Ik denk een hele stille dood voor Cuil.com. Geen bloemen. Gewoon de stekker eruit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!