Google kondigt nieuwe features voor inhoudsnetwerk aan

Google kondigt nieuwe features voor inhoudsnetwerk aan

Op haar Officiële Adwords blog kondigt Google aan de komende maanden het contentnetwerk (Adsense voor partner websites) voor adverteerders te zullen verbeteren, door middel van een aantal nieuwe features. De verbeteringen komen voort uit de ontwikkeling van de ‘DoubleClick ad serving cookie’ in samenwerking met het door Google overgenomen DoubleClick.

De nieuwe functies die toegevoegd zullen worden zijn:

  • Frequency capping
    Frequency capping geeft de adverteerder de mogelijkheid om een maximum in te stellen voor het aantal keer dat een gebruiker een bepaalde advertentie ziet.  Dit moet voorkomen dat gebruikers niet constant dezelfde advertenties zien.

 

  • Frequency reporting
    Deze functionaliteit geeft inzicht in het aantal bezoekers dat een advertentiecampagne ziet en hoe vaak deze bezoekers, gemiddeld, de advertenties zien.
  • View-Through conversions
    Deze feature geeft adverteerders inzicht in hoeveel gebruikers de website bezoeken, nadat ze een advertentie gezien hebben. Op deze manier is het te achterhalen wat de beste websites zijn om op te adverteren. Gebruikers zien op deze manier volgens Google meer relevante advertenties.


Een vierde feature ‘Improved Ads Quality’, is een bekende uitspraak. Volgens Google is zij constant bezig met het verhogen van de kwaliteit (voor adverteerders, of voor Google?) van het contentnetwerk. Welke aanpassingen dit keer tot een hogere kwaliteit moet leiden wordt niet aangegeven.

De nieuwe technieken worden mogelijk gemaakt door de ‘DoubleClick ad serving cookie’. Dit is een nieuwe cookie die noodzakelijk is om de gebruiker te volgen binnen het Google-netwerk. Op deze manier is het mogelijk om de extra inzichten te creëren voor adverteerders.

Verbetering voor marketingcampagnes?

Met name de ‘View-Through conversions’ feature creëert waardevolle inzichten. Op de vraag hoeveel bezoekers een website bezoeken na het zien van een advertentie op een website komt daarmee een antwoord. Een vraag die elke marketeer graag beantwoord zou willen zien. Een vraag die nu in mij opkomt, is of dan zo zou kunnen zijn dat advertentiekosten beperkt kunnen worden, door sites te selecteren die een hoge VTR (=View Through Rate) hebben en een hoge CTR (of juist een lage CTR?).

* Door collega Rick Sportel, search advertising consultant


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Metname VTR kan nog weleens erg nuttig zijn. Je haalt hiermee de krenten uit de pap als het gaat om 'je beste klant'. En het geeft je suggesties om eens goed rond te kijken in die bepaalde doelgroep website waarbij de VTR hoog is.
    Volgens mij kun je hierdoor winst behalen als het gaat om de kracht/snelheid van je marketingcampagne. Fanatiek/met veel budget adverteren op reeks websites met een hoge VTR zorgt ervoor dat je snel resultaten boekt, en dat kan uiterst nuttig zijn.

    geplaatst op
  • De VTR kan inderdaad erg nuttig zijn maar ik heb er zo ook mijn vragen bij (ook te vinden in mijn artikel als reactie op dit artikel:

    Bezwaar/vraag één:
    Wat als een bezoeker bijvoorbeeld de website al dagelijks bezoekt (alvorens de advertentie te hebben gezien)? Telt dit dan ook als conversie? Dit zou in mijn ogen een vertekend beeld geven.

    Bezwaar/vraag twee:
    Nu is het zo dat de publishers geld verdienen met het aantal klikken (tenzij Cost per Mille is ingesteld maar dat komt niet heel vaak voor). Maar met deze nieuwe functie zou het zo maar eens kunnen dat de View Trough Conversion hoger is dan het doorklikratio. Een adverteerder zou dan dus beter af zijn met een advertentie waar niet op geklikt wordt maar waar de website uiteindelijk wel wordt bezocht.

    Met andere woorden, de publisher zal dus niks meer verdienen aan deze advertenties. En Google dus ook niet meer… Een mogelijke oplossing zou zijn dat er ook betaald wordt wanneer er een conversie plaatsvindt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.