Google Insights for Search geeft meer inzicht in zoekgedrag

6 augustus 2008, 11:48

Een aantal maanden geleden kwam Google al met Trends voor websites een tool die geaggregeerde data over bezoek op websites laat zien. Vandaag lanceert Google Insights for Search. Deze nieuwe tool biedt “een nog diepgaander inzicht in de onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd”. Daarnaast is Insights for Search “speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op internet” aldus het persbericht.

De belangrijkste features zijn de zoektrends door de tijd heen, regionale populariteit, stijgers en dalers onder gerelateerde zoekwoorden en inzicht per categorie. Dat ziet er allemaal zo uit:

Zoektrends in de tijd

Deze kenden we al, je geeft één of meer keywords in en je krijgt een grafiekje van het zoekvolume door de tijd. Leuk en wellicht in sommige gevallen ook interessant.

Insights for Search iPhone

Regionale populariteit

De regionale populariteit is vooral leuk om mee te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld Rooie Rinus, Piter Wilkens, Johan Vlemmix en de Deurzakkers vergelijken en constateren dat er buiten Groningen écht helemaal niemand in Rooie Rinus geïnteresseerd is.

zoekgedrag rooie rinus

Interessanter wordt het als je dit op landniveau gebruikt. Zo kun je zien dat tweederde van de Nederlanders het woord ‘laptop’ prefereert boven ‘notebook’, terwijl onze Duitse buren het precies andersom doen. Interessante informatie die helpt bij het insteken van de juiste Organic of Paid Search strategie of bijvoorbeeld bij de opmaak van banners die je in beide landen draait.

Stijgingen onder gerelateerde zoekopdrachten

Dit lijstje zou elke eigenaar van een website in de gaten moeten houden. Je krijgt hier niet alleen inzicht in 10 gerelateerde zoekopdrachten, maar ook 10 zoekopdrachten die de afgelopen periode significant gestegen zijn. Zoek je bijvoorbeeld met de zoekterm ‘vakantie’, dan zie je bij de top stijgers dat vakanties naar Amerika op dit moment, door de lage dollar, populair zijn. Zit je beter op dit soort data dan je concurrent, dan kun je eerder inspelen op veranderingen in de vraag en meer omzetten.

zoekgedrag vakantie

Inzicht per categorie

Nieuw is ook de indeling in categorieën. Handig als je bijvoorbeeld in de handel in groente en fruit zit en wilt weten hoeveel er naar ‘apple’ gezocht wordt, door mensen die geen computer bedoelen.

Verder zullen beheerders van een website over gezondheid het wel interessant vinden dat er de afgelopen weken erg veel gezocht wordt naar het ‘marburg virus’, de ‘q koorts’ en ‘blaasontsteking’.

Search Insight

Insights for Search een aanvulling voor marketeers?

Al met al is Insights for Search een interessante en vooral leuke tool die ons weer net een beetje extra inzicht geeft in het zoekgedrag van mensen. Nadeel van de geaggregeerde data is dat informatie over long-tail keywords ontbreekt. Voor diepgaande analyses van zoekwoorden zijn dus andere bronnen en het gezonde verstand nodig. Maar deze tool is zeker een aanvulling op de tools voor elke (search) marketeer.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tim Sanders

    Net als bij de keysearch tool vind ik het allemaal niet echt betrouwbaar. Als ik bij telecommunication zoek op ‘sim only’ of ‘simonly’ dan krijg ik getallen die voor geen meter kloppen als ik deze weerspiegel naar mijn site http://www.simverkoop.nl en google analytics.


    7 augustus 2008 om 07:16
    paulo

    ik ga zo Rooie Rinus Googlen, maakt me wel nieuwsgierig 😉


    27 november 2009 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!