Waar blijven de weblogs van de media-exploitanten?

Waar blijven de weblogs van de media-exploitanten?

Terwijl Nederlandse media-exploitanten de mond vol hebben van social media, communities en user generated content, is er één ding dat ze zelf niet doen: bloggen. Althans niet over hun eigen bedrijf en al helemaal niet op een eigen corporate blog aldus Jeroen Jonker Roelants op RethinkingMedia, een groepsblog van mediaprofessionals. Jeroen heeft een avondje zitten zoeken naar weblogs van Nederlandse media-exploitanten en kwam tot een treurig lijstje van 3 corporate blogs op de ruim 30 bezochte mediabedrijven. Hij geeft daarbij al aan dat de lijst niet compleet is en dat hij wellicht eea heeft gemist. Tijd dus om eens te kijken of we deze lijst compleet kunnen maken. Wie kan helpen?

  • AD Nieuwsmedia (niet gevonden)
  • BNN (niet gevonden)
  • CBS Outdoor (niet gevonden)
  • Discovery Channel (niet gevonden)
  • FD Mediagroep (niet gevonden)
  • Google Nederland (niet gevonden)
  • HDC media (niet gevonden)
  • HUB Uitgevers (niet gevonden)
  • IDG Nederland
  • Ilse Media (niet gevonden)
  • JCDecaux (niet gevonden)
  • Kluwer (niet gevonden)
  • KRO (niet gevonden)
  • MTV Networks (niet gevonden)
  • NCRV (niet gevonden)
  • NPO (niet gevonden)
  • NRC Media (niet gevonden)
  • Reed Business
  • PCM (niet gevonden)
  • RTL Nederland (niet gevonden)
  • Sanoma Men’s Magazines (niet gevonden)
  • Sanoma Uitgevers (niet gevonden)
  • SBS Nederland (niet gevonden)
  • SDU Uitgevers (niet gevonden)
  • Telegraaf Media Groep (niet gevonden)
  • Tros (niet gevonden)
  • Vara (niet gevonden)
  • VNU Media
  • Wegener (niet gevonden)
  • WPG (niet gevonden)
In het overzicht ontbreken dochtermerken van deze mediabedrijven die zelf een weblog bijhouden (de redactie van Ilse Media’s Nu.nl bijvoorbeeld heeft een actieve blog) of mediabedrijven die blogs faciliteren voor hun bezoekers (BNN of Volkskrant). Daarnaast zijn er mediasites waar geblogd wordt over bepaalde thema’s (zoals de geschiedenis-site van de VPRO).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Een paar blogs die mi zeker in dit lijstje thuishoren zijn:

    Kenniscentrum VPRO
    http://weblogs.vpro.nl/kenniscentrum/

    Researchblog van Sanoma Uitgevers:
    http://researchblog.web-log.nl/researchblog/

    geplaatst op
  • NOS doet mee: http://weblogs.nos.nl/

    geplaatst op
  • Ik voeg ze toe aan het lijstje, dank!

    geplaatst op
  • Bij Hyves (of zijn wij geen media exploitant;-)) hebben we natuurlijk al langer een blog die meer voor de Hyvers is, maar ben toevallig nu ook bezig met de opzet van een (ook voor niet Hyvers zichtbare) Hyve en blog die denk ik past in de categorie zoals deze hier boven beschreven wordt. RSS feeds zijn nog niet makkelijk te vinden, bij deze de blog feed voor geinteresseerden.

    geplaatst op
  • @Yme: vanzelfsprekend horen jullie in de categorie, en dat wijst me er meteen op dat ik nog wel meer grote 'web-only's' over het hoofd heb gezien (bijv MSN). Dank voor je aanvulling.

    geplaatst op
  • De Wereldomroep heeft 10+ weblogs Wereldomroep weblogs

    geplaatst op
  • @Jeroen, vanuit Micorsoft Advertising hebben we bijvoorbeeld http://livelog.spaces.live.com/

    geplaatst op
  • @Ton en Pieter: helemaal goed, ze komen in het lijstje.

    Als je alle URL's op een rijtje zet, zou je bijna wensen dat er een standaard URL kwam voor corporate blogs (blog.bedrijfsnaam.nl of zo).

    geplaatst op
  • Volgens mij heeft Google internationaal gezien één blog: http://googleblog.blogspot.com/

    geplaatst op
  • Leuk onderwerp! Even meedoen. Als ik het originele artikel lees, dan hoor je er als media-exploitant niet bij zonder weblog. Practice what you preach, eat your own dogfood. Dit vind ik grote onzin. En ik vind het ook onzin om een hele avond te zoeken naar corporate blogs van exploitanten. Als je bij wilt blijven, dan raad ik je aan hier andere wegen voor te zoeken (zijn er te over!). Als je wacht op corporate blogs van exploitanten, dan kan je nog wel even wachten, als ik de gemiddelde CEO zo beschouw. Wat maakt zo'n corporate blog nou interessant voor de maker? Wat geeft het de maker wat die nog niet heeft? Ik wil nog wel verder gaan; waarom hebben media-exploitanten eigenlijk wél een blog over interne zaken? Het zijn toch interne zaken? (en zijn zaken nog wel intern als ze op een blog staan;-)). En vallen weblogs eigenlijk onder de social media waar de exploitanten 'de mond vol van hebben'?

    De meesten hebben er geen, dus het zal wel geen nut hebben! Stoppen met die corporate blogs! Ik vind het thema van marketingfacts interessant, niet de exploitant!

    Toedels

    geplaatst op
  • @Thomasz: het is goed om kritisch te kijken of je wel of niet een corporate blog moet starten als media-exploitant. Veel bedrijven zijn er nog lang niet klaar voor. Aan de andere kant moet je je als bedrijf wel realiseren dat open communicatie via internet in de toekomst waarschijnlijk net zo normaal is als het communiceren met de helpdesk, salesafdeling of voorlichtingsafdeling via email of telefoon.

    geplaatst op
  • Wellicht ook aardig om eens een update te maken van de lijst van corporate blogs in Nederland. Zal eens kijken of er een student beschikbaar is vanaf september die een leuk onderzoek wil doen. Of is er al door iemand anders een recent overzicht gemaakt?

    geplaatst op
  • ik ben blij met een reactie als die van tomasz. Hij zegt namelijk 2 dingen. 1 is dat je er inderdaad over moet nadenken en klaar voor moet zijn. Als je zijn reactie aanhangt ben je dat niet. Dat is goed, zelfkennis. 2 is dat er nog veel kansen zullen blijven komen omdat media partijen ze laten liggen

    geplaatst op
  • De KRO Probeert hier en daar voorzichtig wat uit.

    Directeur Koen Becking en Eindredacteur van KRO Digitaal Maarten Siffels

    geplaatst op
  • @Marco als we het over media-exploitanten hebben dan is het niet helemaal eerlijk om alle publieke omroepen een plek in de lijst te geven. De media-exploitant is hier de STER, en die staat er nu net niet in...
    @Bas uit jouw oogpunt (arbeidsmarktcommunicatie) heb je gelijk, maar ik ben benieuwd welke andere doelen een weblog bij een exploitant kan dienen?

    geplaatst op
  • @Ronald: dat eerste ben ik niet helemaal met je eens. Het is een beetje een definitiekwestie, maar onder media-exploitanten versta ik de partijen die hun mediakanalen exploiteren. Niet de verkooporganisaties die ze daarvoor inschakelen.

    @Mike: goeie tip, ik ga ze volgen.

    geplaatst op
  • @Ronald: wat dacht je van expertise laten zien? Alle media exploitanten (die ik ken) willen graag op hoger niveau met de klanten praten, meer meedenken over media strategie en zo, daarin een beetje de rol van de media bureaus overnemen, eerder aan tafel zitten. Nou, dan moet je laten zien dat je echt weet waar je over praat.

    Tweede item waarvoor het nuttig kan zijn: testen. Ik geef toe, je moet lef hebben om je ideeën met de buitenwereld te delen voordat je live gaat. Maar vast allerlei ideeën opperen en openlijk met je klanten bespreken (en met anderen) is iets wat ook zowel je klantenbinding als je innovatiekracht versterkt.

    Wat ik zie bij uitgevers is voor een groot deel dat ze overheerst worden door angst. Recent sprak ik een goede vriend van me die stelde: luister, alles wat wij technisch maken online wordt in een dag gekopieerd. De techniek, de features, het is waardeloos. De community is het enige waar waarde in zit. Mensen komen bij Marketingfacts en niet bij DutchCowboys, niet omdat de site technisch beter is, het design mooier, maar omdat ze zich hier thuis voelen. En zo is dat voor alle sites (en bladen). Goed met zo'n community omgaan (zowel aan adverteerder als aan lezer zijde) is klantenbinding, een mogelijkheid daarvoor is een blog. Maar daar moet je dan wel klaar voor zijn.

    geplaatst op
  • @Ronald, @Jeroen: eens, is maar net hoe je het definieert.

    geplaatst op
  • dank je bas! Ik heb net iets teveel blogs van tvprogrammadirecteuren om zien vallen omdat er vakantieverslagen op verschijnen!

    geplaatst op
  • @Thomasz: zoals ik al zei: je moet er goed over nadenken. Ik heb hier al eens een stuk geschreven over het starten van een corporate blog. Stap 1 is essentieel: de opzet en de doelstelling.

    geplaatst op
  • Sanoma Uitgevers doet wel degelijk diverse pogingen. Zo zijn op sanoma-uitgevers.nl de blogs van COO print Henk Scheenstra (http://weblog.sanoma-uitgevers.nl/henksblog), creatief directeur Rob van Vuuren (http://rvanvuure.web-log.nl/) én de Researchblog van Sanoma's onderzoekafdeling (http://researchblog.web-log.nl) te vinden.

    Daarnaast was de voormalige COO digital Paul Molenaar (Ilse / Sanoma) ook een (zij het iets minder actieve) blogger. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste berichten van nieuwe COO Michiel Buitelaar kunnen verwachten ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.