Google krijgt concurrentie van Cuil.com

28 juli 2008, 11:24

Cuil

Cuil.com (uitspraak COOL) indexeert 3 maal zoveel pagina’s als google. Het bedrijfje ging vandaag live met haar zoekmachine. Het experimenteert met een frisse layout voor zoekresultaten die lijken op een krant met foto’s. Cuil probeert het makkelijk te maken om de resultaten te verfijnen door categorieën te kiezen en claimed dat de architectuur 10 maal zo weinig kost als google dat een miljard euro moet uitgeven om de honderd duizenden servers in de lucht te houden.

Toen ik het probeerde met George Bush kreeg ik 10 maal zoveel resultaten bij Google als bij Cuil en ook bij het woord marketingfacts gaf google me 10 maal zo veel als Cuil. Toch zijn het interessante mensen die het bedrijf gestart hebben.

Het echtpaar Tom Costello (CEO) een voormalig IBM onderzoeker en vooral zijn vrouw Anna Patterson die verantwoordelijk was voor de Terragoogle index en het ad management systeem. Ook de voormalig alta vista CIO Lous Montier is bij het bedrijf betrokken.

Met zo’n 33 miljoen dollar funding moeten ze in ieder geval een poging kunnen wagen om google te inspireren weer eens de concurrentie serieus te nemen. Microsoft spendeerde een veelvoud hiervan en het lukt ze tot nu toe niet.

Niet de hoeveelheid gevonden resultaten maar de relevantie zijn voor mij interessant. De layout van de resultaten zijn aardig. Toen ik mezelf als argument invoerde kon Cuil helaas geen relevantie foto’s vinden hoewel ze wel overal te vinden zijn.

vincent everts - Cuil
Uploaded with plasq‘s Skitch!

Bij het woord Amsterdam werd het duidelijker hoe je aan kunt geven welke richting de resultaten heen moeten gaan. Ook de plaatjes werken wat beter.

amsterdam - Cuil
Uploaded with plasq‘s Skitch!

We zullen zien hoe Cuil zich ontwikkeld. In ieder geval kregen je publiciteit genoeg op Google News

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

183 Reacties

    thomasz

    Techcrunch heeft cuil.com getest, de indexen van google blijken toch ca 10x zo groot te zijn, en ook in relevantie beter te scoren. Ach, desalniettemin een moedige poging.


    28 juli 2008 om 12:37
    J-OE

    Zeker een goede zaak dat men probeert om met Google te concurreren. Ik heb Cuil net getest en vind de interface persoonlijk minder. Doordat ze met kolommen werken en erg veel intro-text laten zien zijn er veel minder resultaten zichtbaar. Ook is de kwaliteit van de resultaten niet top, maar hiervoor gun ik ze graag nog wat extra tijd.

    Ik hoop van harte dat ze met Google kunnen concurreren!


    28 juli 2008 om 12:38
    Peter Bonjernoor

    @Gerben – inderdaad, ik zit nu al drie minuten te wachten op de zoekresultaten van mijn eerste poging…


    28 juli 2008 om 13:03
    Peter Bonjernoor

    Nou, jammer hoor. Als het nog niet af is moet je er niet de publiciteit mee gaan zoeken. Zoeken naar mijn eigen website, inclusief www en .nl, op de eerste pagina 6 resultaten, tweede pagina 3, derde pagina 4, en de vierde pagina staat alweer een paar minuten te stampen.

    Echter, mijn website heb ik tot nu toe niet gezien in de resultaten…


    28 juli 2008 om 13:08
    Paul Hottinga

    Ze moeten echt wat gaan doen aan de performance. Gaat hier enorm traag.

    Toevallig leuk artikel op hyped.nl over wat de meerwaarde is van de extra ge?ndexeerde url`s. Conclusie is dat dit waarschijnlijk te zoekresultaten alleen maar extra vervuild.

    Ik ben benieuwd wat het wordt.


    28 juli 2008 om 13:13
    Peter Bonjernoor

    Ik zag net ook hits op een andere site van mij op zoekwoorden die al bijna twee jaar een 404-foutmelding geven…


    28 juli 2008 om 13:39
    Jacobien

    Op zich vind ik het wel een prettige zoekmachine. Het kost meer tijd om de resultaten te lezen, maar het voorkomt onnodig geklik.

    Wat me wel bevreemdde: ” We didn?t find any results for ?boottrailer”.

    En dat je niet in een taal kan zoeken, is inderdaad een groot minpunt.

    ‘Boot’ wordt automatisch geassocieerd met computers ipv watersport.


    28 juli 2008 om 14:11
    patrick

    Er komt veel te veel oude content bovenaan


    28 juli 2008 om 15:43
    Sonja Finney

    @gerben lol heeeel lang geleden, was ik even vergeten 😀


    28 juli 2008 om 20:17
    Gerben

    @sonja,

    No problem.


    28 juli 2008 om 20:21
    Mark

    @Gerben.

    Hoezo niet aan te raden Gerben? Wat zijn je beweegredenen?


    29 juli 2008 om 04:04
    Gerben

    @mark,

    het is slimmer om ervoor te zorgen dat google via een natuurlijk manier (backlinks) je site crawlt. Voor de lange termijn heb je de links toch nodig, dus dan maar direct goed beginnen zogezegd. 🙂


    29 juli 2008 om 04:48
    Jacobien

    @Gerben,

    Ik heb altijd het tegenovergestelde gehoord. Handmatig aangemelde sites worden hoger gewaardeerd dan sites die google vindt tijdens het crawlen van andere sites ?n hoger gewaardeerd dan sites die zijn aangemeld via een automatische aanmelding.


    29 juli 2008 om 04:53
    T.R.Wijbenga

    Ik vind smijten met aantallen niet zo interessant. Het maakt m.i. weinig uit of er 4M, 40M of 400M ‘hits’ zijn. Meestal kijk je toch hoofdzakelijk naar de eerste 1-10 pagina’s met resultaten. Waar het om gaat is de relevantie van de resultaten. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

    De layout vind ik fraai, zeker met de kleine fototjes bij de resultaten. Wel heb ik het idee dat de resultaten op deze manier wat moeilijker visueel te scannen zijn. Ik verwacht dat er nog wel een optie komt op de resultaten gewoon in één kolom onder elkaar neer te zetten.


    29 juli 2008 om 04:58
    Martijn van Vreeden

    Ik heb net mijn eigen site gecuiled en was verbaasd! Er is een afbeelding geplaatst bij de omschrijving die ik nergens op mijn website heb geplaatst. De afbeelding is wel relevant!

    De tekst is daarnaast al 2 jaar niet meer gebruikt op mijn site. Slechts een onderdeel is uit mijn tags gehaald.

    De layout mag dan mooi wezen, maar de weergave van de resultaten (of in ieder geval dit steekproefje) is toch uit een hoge hoed getrokken.


    29 juli 2008 om 05:34
    ssmeding

    Men probeert vernieuwend te zijn en heeft grote ambities, dat verdient bewondering, ook al maakt men op dit moment nog niet helemaal wat je mag verwachten (relevantie, actualiteit, volledigheid, snelheid).

    De wijze waarop o.a. clustering wordt aangeboden vind ik erg sterk. Je zag dit tot nu toe alleen bij weinig betekende zoekmachines als bijvoorbeeld zoeken.nl, het wordt nog niet echt opgepakt door de grote jongens terwijl het zeker voor mensen die niet gewend zijn om met veel zoektermen tegelijk te zoeken handig is.

    De sterke ori?ntatie op alleen het Engelse taalgebied is wel een belangrijke tekortkoming op dit moment en het zwart in de lay-out is weliswaar onderscheidend, maar maakt de blauwe links erg lastig te lezen. Dit alles maakt het gebruik van Cuil voorlopig niet tot een enorme ervaring.


    29 juli 2008 om 05:55
    Alex de G.

    Zou wel graag zien dat je ook alleen voor je eigen land/taal kan zoeken. Dan maken ze misschien kans. Ook is een goed verdienmodel onontbeerlijk. Hoop dat ze snel starten met CuilWords.


    29 juli 2008 om 06:02
    Sander V

    ik cuilde mezelf, en kreeg ook veell minder relevante resultaten dan bij google. Er zat een netwerk-time-out pagina bij (kunnen ze omzeilen volgens mij) en nog erger: op de eerste resultatenpagina een site die malware probeert te installeren!!!

    ook andere zoekopdrachten leveren in mijn ogen echt beduidend mindere resultaten op, voorlopig nog geen cuil hier!


    29 juli 2008 om 07:45
    T.R.Wijbenga

    Tsja, je moet ze natuurlijk ook wel wat tijd geven. Google is een instituut dat al zo’n 10 jaar bezig is. Deze knakkers zijn net begonnen. Je kan natuurlijk moeilijk verwachten dat ze op de eerste dag Google uit de markt concurreren. Geef Cuil 6-12 maanden om wat kinderziektes eruit te halen, hun ranking systeem te verbeteren en andere feedback mee te nemen. Dan kunnen we pas echt een oordeel geven dat hout snijdt. Goeie zaak dat er concurrentie blijft, dat houdt Google ook scherp


    29 juli 2008 om 07:55
    Peter Bonjernoor

    @T.R. – dat vind ik onzin. Je weet wat er momenteel mogelijk is, en zolang je dat niet op een beetje fatsoenlijke manier kunt benaderen moet je gewoon niet publiek gaan met je site.

    Een voorbeeld van een foute manier van werken is Cuil is mijn site kurl.nl – ooit heeft iemand die, helemaal in het begin bijna 2 jaar geleden, gebruikt om te linken naar malware sites via ranzige keywords in commentspam. Het gevolg daarvan was dat mijn site geassocieerd werd met ‘strakke poesjes’ en ‘grote zwarte hanen’… Ik kwam daar binnen een dag achter en heb de betreffende kurls geblokkeerd en de pagina’s uit de Google index laten verwijderen.

    Als je nu op Cuil naar die kreten zoekt staat mijn site, zonder het relevante stukje achter het vraagteken, op de eerste pagina met resultaten.

    Da’s nogal ernstig om 3 redenen:

    – de index blijkt dus sterk verouderd te zijn

    – niet de complete URL wordt geindexeerd, maar slechts een deel

    – links die niet bestaan (pagina’s die een 404-melding geven) worden gewoon bewaard


    29 juli 2008 om 08:08
    Peter Bonjernoor

    Natuurlijk hoeft een site niet perfect te zijn, maar een zoekmachine die geen goede resultaten geeft valt toch in een andere categorie – dat is de basisfunctionaliteit die niet deugt. Alles valt of staat met een goede index, en die heeft Cuil duidelijk niet. Alles wat daaromheen gebouwd is wordt daarmee triviaal.

    FF is trouwens (mede) groot geworden door ontevredenheid over het alternatief, IE. Ik denk dat de meeste mensen prima tevreden zijn met Google, wat de kans voor Cuil flink verkleint. Daarnaast is FF uitgebouwd vanuit een bestaande goede basis.

    Ik heb ze trouwens een email gestuurd over kurl.nl, en zal het antwoord, als dat komt, hier plaatsen.


    29 juli 2008 om 10:38
    Peter Bonjernoor

    @Mark – ik niet, ik vind het helemaal niks. Geinige interface wel, maar volledig onvriendelijk als je snel iets wilt zoeken.

    Verder is ook hier de index helemaal…hoe zal ik het noemen…ruk. Meer woorden hoef je daaraan niet vuil te maken. Nou, vooruit dan: zoek maar eens op Marketingfacts – je vindt alles, behalve deze site.

    Oh, en het is mateloos irritant dat de focus steeds verdwijnt van het zoekwoord-veldje terwijl je aan het typen bent.


    29 juli 2008 om 13:44
    Mark

    Ik ben het helemaal met je eens maar gun ze de twijvel.


    29 juli 2008 om 13:48
    francois dumoulin

    Cuil even uitgeprobeerd. Vooralsnog krijg ik teleurstellend weining (of helemaal niks) vergeleken met Google, waar ik al jaren heel tevreden mee was.


    29 juli 2008 om 17:24
    Kleftidis

    ziet er inderdaad erg gelikt uit maar ik ben denk ik toch verpest door Google. Doordat je moet wennen aan een andere layout denk je al snel dat het minder goed is.


    5 augustus 2008 om 05:34
    Marnic

    Ik denk dat een nieuwe generatie search engines nu eindelijk aangebroken is. Moedige poging, niet feilloos maar een stap in de goede richting naar mijn mening.


    6 augustus 2008 om 18:55
    Klokkenluider

    Ik ben er zeker van dat google hier niet bang voor hoeft te zijn.


    14 maart 2009 om 12:17
    nlnsqvkfk

    puts kick offs in the end zone percent of the time.New faces: Junior Tanner Stewart , and sophomore Zak Finchum , are in a battle f

    http://www.greeceonline2014.com


    8 september 2014 om 21:42
    pnnmYamc2081

    hsks cable news competitors to say that the network is blurring the line between journalism and advocacy. “Fox appears to be promoting these events at the same time it is presenting them in a way that looks like reporting,” said Stephen Burgard, direct

    ” title=”


    17 september 2014 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!