Een website op maat voor iedere bezoeker

27 juli 2008, 04:22

Website Morphing

Eline Walda verwijst op Molblog naar Adapting Websites to Users, een interessant artikel in Technology Review over een recent onderzoek (pdf) van Hauser et al naar conversieverbetering op websites door de navigatie en content van de website per gebruiker aan te passen. De basis van de aanpak is het gebruik van het klikgedrag van een bezoeker vanaf het moment dat deze op de website terecht komt.

Bijzonder aan de methode in ontwikkeling is dat de onderzoekers psychologische aspecten betrekken bij de personalisering van de website. Dit is een wezenlijk verschil met bestaande methoden, waarbij primair wordt gekeken naar overeenkomsten in klikgedrag van andere gebruikers. De onderzoekers nemen de cognitieve processen als uitgangspunt. Volgens hen kun je op basis van het klikgedrag van de bezoeker vrij snel vaststellen op welke manier die bezoeker informatie graag tot zich neemt. Op basis van de zo verzamelde informatie verandert de lay-out, navigatie en content van de website. Volgens de onderzoekers zijn er zo’n tien kliks nodig om voldoende te weten te komen over de voorkeur van de bezoeker. De methode resulteert in significante conversieverbeteringen zonder te beschikken over een uitgebreid gebruikersprofiel.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ivo Bosma

    Interessant artikel om te lezen. De quote uit het bronartikel “Suddenly, you’re finding the website is easy to navigate, more comfortable, and it gives you the information you need” zette me wel aan het denken. Hoe ziet de site er bij herhaalbezoek uit?

    Deze strookt wellicht niet met de ervaring die de gebruiker had bij zijn laatste bezoek, omdat de site weer naar zijn ‘uitgangspunt’ gezet is. En hoe foutloos is het principe erachter: wat als je bij herhaalezoeken wordt geïdentificeerd als een ander type?

    Daarnaast is een uitgangspunt bij usability/interactie ontwerp consistentie van je site. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat bevallen.


    5 augustus 2008 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!