Wereldwijde mediabestedingen 4 procent gegroeid

Wereldwijde mediabestedingen 4 procent gegroeid

In het eerste kwartaal van 2008 zijn de mondiale mediabestedingen met 4% toegenomen. In dezelfde periode zijn de bestedingen in Afrika met 16% toegenomen, Azië Pacific noteerde een groei van bijna 10%. In de meer ontwikkelde regio’s NoordAmerika en Europa was de groei aanmerkelijk lager (Noord Amerika +1% en Europa 0,4%). Dit blijkt uit de meest recente cijfers van Nielsen (pdf).

Het recent gelanceerde Global AdView Pulse geeft een volledig overzicht van actuele trends en ontwikkelingen in de media en reclamemarkt. Door harmonisatie van data geeft Pulse een consistent beeld van de trends binnen branches, wisselkoersen en tijd. Van ieder land zijn verder een aantal economische parameters toegevoegd en geven experts uit ieder land commentaar op de trends in hun markt om de ontwikkelingen te verduidelijken. Global AdView Pulse rapporteert over 26 landen wereldwijd. De mediabestedingen in Noord Amerika, Azië Pacific, Europa en Afrika worden in kaart gebracht.

De media en reclamemarkt in Europa (Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Turkije, Verenigd Koninkrijk) vlakte af in de eerste twee kwartalen van 2008. Televisie, verantwoordelijk voor 50% van de mediabestedingen op de Europese mediamarkt, liet als enige mediumtype een groei zien (+2,2%). De gestage groei van veel Europese landen en de effecten van economische onzekerheid hebben invloed op de advertentiebestedingen. De verwachting is echter dat de UEFA Euro Cup 2008 en de Olymische Spelen 2008 een positieve invloed zullen hebben op de advertentiebestedingen in de tweede helft van dit jaar.

Volgens Nielsen experts in Duitsland is er in de eerste drie maanden van 2008 bijna 30 miljoen euro geïnvesteerd in Duitsland in campagnes die gelinkt zijn aan het Europees Kampioenschap voetbal. Zelfs in Noorwegen, waar de economie doorgaans sterk groeide, zijn er nu signalen die duiden op een gematigde groei. Noorse marktexperts noemen als oorzaak de afnemende economische groei van Noorse handelspartners, een sterkere Kroon en meerdere rentestijgingen.

Mondiaal gezien heeft Gezondheidszorg het grootste aandeel in de mediabestedingen, met net iets meer dan 10% van alle reclameactiviteiten. 9% van alle consumenten in de wereld geeft gezondheid aan als hun grootste zorg van vandaag, naar alle waarschijnlijkheid zal dit cijfer nog stijgen. Ook de mediabestedingen in de FMCG sector groeien in alle landen en meer dan gemiddeld met 6,7%. De bestedingen aan Kleding en Accessoires groeiden met 5,5%.

Televisie blijft het grootste mediumtype, de mediabestedingen groeien jaarlijks met 6,7% en televisie is momenteel verantwoordelijk voor 60% van de mondiale mediabestedingen. Dagbladen, verantwoordelijk voor bijna 24% van de bestedingen, noteerde een groei van 0,4%. Tijdschriften daalde licht met 0,9%. Opmerkelijk is dat internet niet wordt meegenomen in het onderzoek.

Bron:
Nielsen Media


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.