Uitgaven televisiereclame stijgen dankzij EK en Olympische Spelen

Uitgaven televisiereclame stijgen dankzij EK en Olympische Spelen

De uitgaven voor televisiereclame zijn in het tweede kwartaal 2008 met 4,3% gestegen tot een bedrag van ruim 243 miljoen euro. Dit is een toename van 10 miljoen euro ten opzichte van de 233 miljoen euro die in het tweede kwartaal 2007 werd omgezet. Het betreft hier de netto bestedingen, na aftrek van kortingen, voor reclame in reclameblokken. De overige bestedingen zijn niet in deze cijfers opgenomen.

De stijging in het tweede kwartaal wordt mede gedragen door het evenement van het EK Voetbal. Adverteerders investeren grote budgetten in dit evenement of in programma’s die daar op inhaken. Maar daarnaast zijn ook andere budgetten opnieuw gestegen aldus Paul van Niekerk, directeur SPOT, deze week in een persbericht.

Het was natuurlijk te verwachten dat de mediabestedingen dit jaar een groei zouden laten zien. Ben dan ook erg benieuwd hoe TV het volgend jaar doet als er geen EK en Olympische Spelen zijn!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • De stijgende uitgaven als gevolg van de Olympische Spelen zullen pas zichtbaar zijn in Q3, naar ik aan mag nemen.

    geplaatst op
  • Klopt, maar ik ben van Niekerk vast voor; ik voorspel voor Q3 opnieuw een toename van de bestedingen maar stel ter discussie of dat volgend jaar ook zo zal zijn ;-)

    geplaatst op
  • Zeker niet, maar over 2 jaar is er weer een winter OS en een WK in Zuid-Afrika. Dus het is een tweejaarlijks terugkerend circus.

    geplaatst op
  • Zoals Gijsbregt zegt zullen in de oneven jaren de reclameuitgaven altijd lager zijn dan de even jaren.

    Wat mij tot nu toe verwonderd is waarom nooit iemand op het idee is gekomen om een groot sportevenement in de oneven jaren te houden. Sponsor/reclame technisch moet dit goed haalbaar zijn.

    geplaatst op
  • je hebt elk jaar de Tour en het Schaatsen en Champions League zijn ook geen kleine evenementen?

    In een Olympische spelen of EK /WK jaar stijgt het natuurlijk extra. Maar ben heel benieuwd naar volgend jaar inderdaad. Dit jaar was in een aantal gevallen de vraag hoger dan het aanbod voor de reclameblokken (zowel bij STER als SBS en RTL). Dat betekent dat buiten de evenementen veel adverteerders toch TV inzetten dus zonder evenementen laten de TV cijfers ook een groei zien.

    De vraag is of dit volgend jaar gaat doorzetten een en ander hangt natuurlijk altijd af van de Economische groei en vertrouwen etc...Internet lijkt niet te kannibaliseren op TV het lijkt meer een en/en verhaal dan of/of en dat is opmerkelijk als je terugkijkt naar voorspellingen in het verleden

    geplaatst op
  • Engeland was niet aanwezig op het EK en heeft de eerste klappen al gekregen:

    (...) Britse bedrijven hebben de afgelopen maanden veel minder geld besteed aan advertenties en andere vormen van marketing dan zij eerder van plan waren. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal hebben adverteerders hun marketingbudgetten bijgesteld. Dat staat in het zogenoemde Bellwether Report, een kwartaaloverzicht van het Britse Institute of Practitioners in Advertising (IPA) dat maandag werd gepubliceerd. Het rapport, waaraan 250 Britse bedrijven deelnamen, wordt gezien als een barometer voor het vertrouwen in de Britse economie. De verlaging van de marketingbudgetten is de sterkste sinds de aanslagen van 11 september 2001, zo staat in het rapport. (...)

    Interessante aanvulling:

    (...) Traditionele media (tv, krant, radio, bioscoop) kenden de grootste daling in advertenties, aldus het rapport. Alleen de mediabestedingen op internet groeiden, maar stegen lang niet meer zo snel als een aantal jaren geleden. (...)

    En dat is eigenlijk ook wat ik verwacht in de Nederlandse markt.

    geplaatst op
  • @ Marco,

    Wat zouden ze bedoelen met marketingbudget? Budget van de marketingafdeling? Ik geloof er namelijk helemaal niks van. Inscript advertising, sponsoring, DM, PR, Product Development, sales promotion, CRM, Trade Marketing en het grooste deel van online marketing, R & D, streetmarketing, events, retentiemanagement, allemaal vormen van marketing waarvan ik me afvraag of die door het IPA worden meegerekend. En dit lijstje is alles behalve compleet. Schuif een miljoen van tv naar dealer-bonussen (telco's!) en het geld is uit het zicht - en van de afdeling - verdwenen.

    Het gaat slecht met de marketeers, riepen Verhoef en Leeflang al. Geloof ik direct, het gaat evenwel geweldig met marketing. Het is veelzeggend dat een adverteerdersclub denkt te weten dat het niet goed gaat met de marketingbudgetten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.