Let’s go for a snack!

11 juli 2008, 08:29

{title}Daten kun je niet meer wegdenken uit het moderne liefdeslandschap. Maandelijks worden duizenden nieuwe accounts aangemaakt en ook deze zomer zullen de terrassen overspoeld worden door mensen die blind met elkaar hebben afgesproken.

Toch dondert en mekkert het aardig aan de oppervlakte. Vrouw en man zijn de weg kwijt of klagen over de ultieme klik, die maar niet bereikt wordt. Dagenlange virtuele verleiding per messenger of sms wil men allang niet meer. Alle tools op datingsites lijken hiermee overbodig. Het gaat alleen nog maar om de vraag: waar en wanneer zullen we afspreken? De eerste datingsite heeft zich al aangediend met een ware-liefde-of-je-geld-terug garantie. Wat is nu het probleem?

Tweeledig. De datingwereld lijkt te verschuiven van een nieuwsgierige ontdekkingstocht naar een ware snackcultuur. Verleiding als een virtuele febomuur, waar je je partner uit de muur trekt na een avondje doorhalen. Datingsites zijn afhaaltenten van de snelle snack geworden. Jawel, de sexsnack. Hiermee vervagen de grenzen ook tussen de porno- en datingwereld. Voor sex hoef je immers niet meer te betalen, voor sex ga je daten.

Een gevolg van die verschuiving is dat de groep mensen die juist wel die “ultieme klik” wensen, de weg kwijt raken op serieuze datingsites, waar ze maandelijks een serieus bedrag voor neer moeten leggen.

Tijd voor innovatie. Daarvoor is een splitsing van de doelgroep noodzakelijk. Enerzijds de daters die voor de snelle hap gaan, gemakshalve de snackers genoemd, anderzijds de groep die voor de serieuze bestendige relatie gaan, de ultieme klikkers.

Enkele ‘fictieve’ voorbeelden uit de hoge hoed getoverd:

Snackers

  • Localized daten. Een smsje SEX naar je eigen dating profiel moet voldoen om alle mensen die in je favorieten staan te laten weten, daar en daar ben ik en wil ik het met JOU doen! Via een applicatie kun je vervolgens speeddaten op je mobiel. Op basis daarvan nodig je een geschikte kandidaat uit om jou fysiek te vergezellen. Echter, mobiel daten schijnt nog niet van de grond te komen. De mobiele datingsite van de KPN stopt deze maand
  • Een interactieve speeddate-hoek bij McDonalds of bij horecagelegenheden
  • Speeddate channels binnen de videoplatforms of messenger services

Ultieme klikkers

  • Het momentum. De universele date identifier. Deze key bevat alle data aan wensen en eigenschappen die de persoon in een relatie zoekt en gaat knipperen of beepen wanneer er fysiek een potentiele match in de buurt is. Het verrassingseffect zal de drempel tot elkaar aanspreken verlagen. Augmented dating heeft de toekomst. Zoiets als de Barfly van Mediamatic, maar dan geavanceerder
  • Sociale context. Dating-widgets, die je binnen elke business- of entertainment platform van jouw keuze kan invoegen. Daarmee verhoog je de kans je gelijke te vinden binnen je eigen sociale omgeving en wordt daten tot een geaccepteerde activiteit. Want zeg nou zelf, op elk denkbaar platform wordt geflirt en gedate
  • De gezamenlijke ervaring. In plaats van bijvoorbeeld Wok to Walk, Wok to Date, liefde gaat immers door de maag. Een travel to date site, waar je een blind trip voor twee kunt boeken. Leuk voor 30 plussers

De ultieme klikkers die niet zo lang kunnen wachten tot dergelijke concepten van de grond komen kunnen zich inschrijven bij OKCupid. OkCupid is een gratis datingsite, waar matchen een doel op zich is en waar je elkaar rechtstreeks kunt raten op innerlijk en uiterlijk. Redelijk speels en vernieuwend. En dan heb je nog ‘Ik ben vreselijk’ waar je gewoon helemaal jezelf kunt zijn, want daar presenteer je je op basis van negatieve eigenschappen.

Dit artikel is gebaseerd op mijn ontdekkingsreis en research op datingsites als Relatieplanet, E-matching en Adultmatch.

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

4 Reacties

    chi666

    Leuk stukje Annet, waaorm heb je Lexa niet meegenomen, van de niet goed geld terug actie (naar verluid de grootste toch?)


    11 juli 2008 om 11:03
    Annet

    @Bas

    Lees jij achterstevoren? Ik heb doorgelinkt naar Lexa 😉

    @Eric

    Ik heb veel mensen gesproken op de grotere datingsites en er vindt wel een verschuiving plaats van mannelijke snackers naar steeds meer vrouwelijke snackers. Ook veel mannen worden overspoeld met verzoeken tot snelle sex of minnaarschap. Een categorisering vriendschap/date of vaste relatie of een profieltekst geven hierbij geen enkele garantie. Veelal wordt de ware intentie pas duidelijk als men face to face tegenover elkaar zit.

    Ik zou de statistieken wel eens willen zien van sites als AdultMatch. Heb jij die?

    Ik ben het met je eens: een nieuwe generatie datingsites waar de offline ontmoeting een veel grotere rol kan gaan spelen. Ik noem het gemakshalve augmented dating, maar daar zal vast een krachtigere term voor bedacht kunnen worden.


    11 juli 2008 om 12:41
    Jeroen

    Een man kan 3000 keer meer kinderen krijgen dan een vrouw. Mannen zijn daardoor van nature 3000 keer minder kieskeurig dan een vrouw. Het mannelijke seks-aanbod is dan ook 3000 keer groter dan de vrouwelijke seks-vraag. Dus kan je als gemiddelde man en lager daten tot je een ons weegt maar voor seks zal je toch echt naar de hoeren moeten. Het artikel is dan ook door een vrouw geschreven.


    15 juli 2008 om 06:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!