Het Tijdschrift voor Marketing presenteerde deze week de 9e Grote Marketing Enquete. De Grote Marketing Enquete is een onderzoek die Tijdschrift voor Marketing samen heeft uitgevoerd met Trendbox en WebAds onder marketeers in Nederland. Voor de steekproef zijn uitsluitend nieuwsbriefabonnees van Kluwer benaderd. In totaal werden 403 vragenlijsten volledig ingevuld. Om iets te kunnen zeggen over de representativiteit van de onderzoeksresultaten, zou je eigenlijk moeten weten wat het profiel is geweest van de deelnemers en hoeveel marketeers Nederland in totaal telt. Iemand enig idee?
Dan de resultaten zelf. Waar liggen marketeers dit jaar wakker van? Twee opvallende zaken. De marketeer is weer veel bezorgder over de economie dan vorig jaar. In 2007 zag 4 procent van de marketeers een recessie/krimpend budget als een bedreiging, dit jaar stijgt dat rap naar 14 procent. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt. We zijn nog niet terug op het niveau van de dotcomcrash-jaren 2000-2002, maar de angst voor krimpende budgetten groeit dus weer. De grootste uitdaging ligt nog steeds, net als in voorgaande jaren, in de integratie van internet en e-commerce, van online en offline. 58 procent ziet internet nog steeds als de grootste uitdaging voor marketing.

Intussen gaat er wel steeds meer geld naar internet. In zo’n 70 procent van de gevallen is er in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving; bij 17 procent was er een forse, bij 51 procent een beperkte toename van het internetbudget waarneembaar. In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers inmiddels circa 26 procent van hun budget bestemd voor online activiteiten.
Marketeers zijn zich er van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat. Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie. Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.