Missers van Oranje

Missers van Oranje

{title}De titel veronderstelt misschien dat dit artikel een analyse geeft van de wedstrijd van zaterdag. Dat zal het echter niet worden. Er zijn immers 11 miljoen mensen met een mening over deze wedstrijd, dus laat ik me daar maar niet aan wagen. Wel geeft het verlies van Nederland zaterdag inspiratie om de stand op te maken. Hoeveel EK-acties heeft Nederland over zich heen gekregen, maar vooral: welke acties waren niet echt geslaagd. Deze keer in de Marketingfacts-oranje-serie: Oranjemissers.

Vrijdag 20 juni, een dag voor de wedstrijd, stond de Draftfcb EK-monitor op 394 acties. In de afgelopen dagen is het aantal acties flink toegenomen. Met name het aantal prijsvragen en campagnes/inhakers is de laatste week gestegen. De prijsvragen bestaan meestal slechts uit een simpele vraag en het achterlaten van gegevens. Een eenvoudige manier voor de adverteerder om data te verzamelen dus.

{title}

Vanaf vandaag is het echter rennen naar de winkel om alle oranjemeuk voor de helft te kopen. En de Welpies… daar gaat geloof ik massaal de fik in. Maar wat zijn nu de acties die bij zijn gebleven omdat ze gewoonweg niet zo goed waren, of nogal uit de lucht gegrepen. Hierbij een top 5!

1 Wehkamp – Seks voor de wedstrijd

{title}Met stip op 1, de viral film van Wehkamp, die inmiddels 157.809 views op YouTube heeft gekregen. Een inhaker op het zwembadincident van ’74. Een nogal verrassende actie van Wehkamp, want zoiets pittigs zien we niet vaak bij de van oorsprong vrij traditionele postorderaar. Ook vraag ik me af wat het effect is op de verkoop van bikini’s, want of zo’n film vrouwen nu echt aanspreekt (mij niet namelijk). Een goede link naar mannenproducten wordt op de actiepagina niet gemaakt. Gemiste kans wat mij betreft. Ik had er gewoon een paar lcd tv’s en biertaps bijgezet.

Wehkamp beweert dat hun bikinidames de hoofden van de Franse spelers flink op hol zullen brengen. Helaas was het effect bij de Russen iets minder groot…

2 De e-cards van het CDA

{title} Het gemengde veertiental van het CDA (de gekozen samenstelling is mij geheel onduidelijk) die je kan versturen als e-card. Daar heeft iemand zich in Photoshop echt even op uitgeleefd. De vraag is echter waarom het CDA iets met Oranje zou moeten doen. Daarbij wordt er op de actiepagina niets uitgelegd wat precies het doel is van deze ludieke actie, en waarom je de e-card rond zou moeten sturen. Inmiddels is de actie wel netjes van de homepage gehaald. Typisch een voorbeeld van: je hoeft niet persé iets met oranje te doen…

3 Voedingscentrum – 1-0 voor de weegschaal?

{title}

Het Voedingscentrum grijpt voetbal aan om aandacht te besteden aan de bierbuik. Met drie gouden (jawel!) EK tips helpen ze je het EK door:
1) Komen de buren of vrienden bij jou kijken? Bestel de boodschappen niet via internet, maar haal ze op de fiets 2) Sjouw zelf je bierkratje naar de koelkast 3) Begint je broek tijdens het EK wat strakker te zitten? Doe er iets aan door minder te eten en meer te bewegen.

Natuurlijk is de inhaker van het Voedingscentrum geen gekke, maar het is wel een beetje knullig en kinderachtig gedaan. Woordgrapjes over ‘de opstelling’ (zet ook eens iets caloriearms op de salontafel), de ‘nabeschouwing’ (ga eens na hoe je je voelt na een wedstrijd, neem bv eens een balansdag) maken dat de eigenlijk best goeie boodschap wat mij betreft niet echt aankomt. De Battle die Buik! game biedt al niet veel meer goeds. En ze laten je ook in onwetendheid over het daadwerkelijke aantal calorieën in een biertje (links aantal op EK-actiepagina, rechts het aantal in de game)

4 Kruidvat

Kruidvat startte een sympathieke actie, waarbij mensen bij elk doelpunt tegen Italië, 100 euro korting kregen op een LCD-scherm. De website ging volledig plat en de Consumentenbond is nog lang niet klaar met ze. Wat een prachtige actie had kunnen zijn, levert nu een hoop negatief nieuws op voor Kruidvat. 

5 Ziggo EK Marathon

{title}Natuurlijk een beetje een flauwe, maar zolang je aan de achterkant je zaken niet op orde hebt, kan een breed uitgemeten EK actie alleen maar tegen je gaan werken.

En nog een paar leuke opvallende acties, die lachwekkend of slecht waren. Natuurlijk Rafael van der Fart, wat zijn eigen merk vast niet veel goeds heeft gedaan. De Duitse ‘NOS’ die een verkeerde Duitse vlag toont, Viva Hollandia van Wolter Kroes omdat iemand de komende 2 jaar maar Viva hoeft te zeggen en ik dat lied weer een week in mijn kop heb. De oranje overklomp omdat ik hoop dat mensen niet zo gek zijn daarmee te gaan rondlopen. En dit soort acties, waarvan er wel honderden te vinden, mogen wat mij betreft allemaal verdwijnen, omdat ze onwetende mensen hun persoonsgegevens ontfutselen en weinig creatief zijn.

Wat vonden jullie nog meer echte Oranjemissers?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Vanmorgen zat deze pijnlijk slecht getimede meeliftactie in de Emerce-mailbox...

    geplaatst op
  • @ Karlijn, waarom richt je je op het negatieve :) ik zie liever een post met goede EK Acties, zoals de Hyves EK Poule. Succes!

    geplaatst op
  • Zolang er geen resultaten bekend zijn van de acties denk ik niet dat je zomaar van een misser kan spreken, alhoewel een aantal fouten hierboven natuurlijk eigenlijk niet kunnen. Die viral van Wehkamp wordt met 4,5 ster trouwens nog aardig hoog gewaardeerd.

    Die timing van het voorbeeld van Jeroen is wel heel erg slecht....

    geplaatst op
  • @sjef wat niet is kan nog komen. Een negatieve post past op dit moment misschien iets beter bij de mineur stemming

    @floris natuurlijk is deze lijst volledig samengesteld op basis van n=1, namelijk ikzelf :D

    En het was vooral een aanzet om nog meer leuke input van mensen te krijgen! Dus ik ben benieuwd wat anderen nog tegenkomen.

    geplaatst op
  • @karlijn, Mineur stemming is mentaal, net als het NL elfal mentaal niet sterk genoeg was, of gaan we nu te diep op de maandag ;-)

    geplaatst op
  • @sjef
    Er staat al weken een posting over de Hyves-Telegraaf EK-poule.
    Hier dus!

    geplaatst op
  • In het AD heb ik vier 1/1 pagina's in knaloranje gezien van Aon
    Een onbegrijpelijke inhaker in een domein dat compleet (inclusief kleur) geclaimd is door concurrent Nationale Nederlanden. Dit is niet eens inhaken maar gewoon meeliften. Iemand enig idee achter de strategie van deze multinational?
    Website kent overigens geen follow-up van de advertentie in de krant.

    geplaatst op
  • Deze combi actie van Heineken en Holland Casino was ook erg geslaagd:
    http://www.youtube.com/watch?v=T2SjREauO4Q

    geplaatst op
  • Beste Carlijn,

    als je meldt: --En nog een paar leuke opvallende acties, die lachwekkend of slecht waren--.

    moet je niet alleen met negatieve dingen komen, anders klopt je startzin niet.....

    geplaatst op
  • Ik denk dat de Maximum Support campagne van Pepsi de grootste misser is dit jaar. Een breed uitgezette campagne met banner en billboards om mensen naar de website te lokken, maar wist toch niet meer dan 15.000 kijkers op Youtube te trekken.

    Ik schrijf meer over deze campagne op Buzzkruit:

    Heeft Pepsi de eerste mislukte campagne?

    geplaatst op
  • @ Rory doet Pool ook mee aan deze negatieve posting. Leuk bureau ;-)

    geplaatst op
  • @Rory,
    Wat mij vooral opvalt is dat Pepsi een compleet social network rondom voetbal (soccer) heeft, maar niets doet met Euro2008: Pepsi Youniverse

    geplaatst op
  • @my-myselve(myself dus)-and-i
    ik heet Karlijn, en jammer dat je niet met gewoon een naam reageert.

    Leuk was in dit geval bedoeld als lachwekkend. En volgens mij is het duidelijk dat dit stuk gaat over missers

    geplaatst op
  • De Nederlamp van NUON mag van mij ook met stip op 1. Wat een lelijk ding incl. tv-commercial. Niemand moet zo'n ding.
    Ik vind het in elk geval veel te ver gezocht.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.