Actuele stand EK monitor 2008

6 juni 2008, 11:14

Aan de vooravond van het EK wordt er inmiddels in de media veel aandacht besteed aan de oranjekoorts. Onderzoeken over hoe hoog de ‘oranjekoorts’ is, analyses over hoe Nederland ervoor staat, poules die opgestart worden: het begint inmiddels behoorlijk te leven. En natuurlijk liggen de winkels vol met oranjemeuk en kun je bij allerlei retailers sparen voor welpies, hoeden en brulshirts.

Draftfcb (mijn werkgever) houdt sinds 2000 alle EK en WK-gerelateerde activiteiten bij in een monitor. Ook dit jaar worden alle activiteiten bijgehouden in de Euro 2008 Monitor. Hieronder de actuele stand van de EK 2008 monitor per 6 juni 2008:

  • Campagne/inhaker: 34
  • Prijsvraag: 106
  • Gratis weggever: 55
  • Spaaractie: 7
  • Prijskorting: 51
  • Overige actietechnieken: 3

Totaal: 256

  • Campagne: reclame-uiting voor product of dienst, waarin gerefereerd wordt aan Euro 2008, zonder dat er sprake is van een nieuw product of promotioneel aanbod
  • Prijsvraag: bevat een wedstrijdelement
  • Gratis weggever: gratis premium bij aankoop van product of dienst
  • Spaaractie: spaaractiviteiten gekoppeld aan product of dienst
  • Prijskorting: aanbieding van product of dienst qua prijs
  • Overige actietechnieken: acties die niet tot de campagnes of producten behoren

Charles Borremans, directeur van Draftfcb geeft aan waarom ze ooit gestart zijn met deze monitor: ‘Je ziet dat sinds 2000 de commerciële oranjeactiviteiten zo’n enorme vlucht hebben genomen dat ze een prominente rol zijn gaan spelen in marketingcommunicatie voorafgaand aan een EK of WK. Elke 2 jaar, als Nederland zich weet te plaatsen, ontstaat er weer een enorme hype. We zijn het aan onze adel verplicht, met name wij als merkactivatiebureau, om dit in kaart te brengen. En wij willen dit ook uitdragen aan geïnteresseerden. Dat werkt ook, want je kunt geen krant openslaan of er wordt gecommuniceerd over het EK. En dan gaat het over 2 dingen: hoe gaat het met de voorbereidingen van het Nederlands Elftal en wat zijn de commerciële activiteiten hier omheen. Het is ooit ontstaan vanuit het tellen van oranjepromoties en inmiddels houden we elk EK of WK een monitor waarin we wekelijks de stand opmaken.’

Borremans nodigde vandaag mensen uit een gesprek te komen voeren over succesvolle en minder succesvolle EK-acties, van nu en vroeger. Hij heeft dit gedaan op de grasmat bij Draftfcb, geassisteerd door een echte koe met een echte, grote oranje bel.

{title}

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Hopen dat de stand van de EK monitor 2008 actueler is dan die van de MF EK-poule – kan er nou echt niet iemand even direct na elke wedstrijd die 2 getalletjes inkloppen? Het is nu bijna een uur na de eerste wedstrijd, en er is nog niets te zien – dat haalt de competetiviteit (is dat een woord?) er wel een beetje uit.


    7 juni 2008 om 16:35
    maarten

    Hoe ontzettend dom is het van Nationale Nederlanden om de site alleen op windows en internet explorer te laten draaien!? Dat moet toch niet mogen?


    9 juni 2008 om 09:29
    Frank

    Vreemd om een monitor alleen toe te passen op de profitsector! http://www.uitelkaartje.nl bewijst dat de publieke sector uitermate creatief inspeelt op het EK.


    9 juni 2008 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!