Thematische social networks de next big thing?

Thematische social networks de next big thing?

Gisteren werd ik door Jeroen Bertrams geattendeerd op de investering in Cooking.com, een platform dat een social network moet worden rondom het thema koken. Via TechCrunch werd ik vanmorgen gewezen op Footbo.com, een sociaal voetbalnetwerk. En vanuit eerdere discussies kennen we sociale netwerken als MijnSportwereld.nl (AD.nl), Club China (KLM) en Tweakers (VNU). Allemaal voorbeelden van thematische sociale netwerken.

Eigenlijk heb ik twee vragen: wie kent goede voorbeelden van succesvolle thematische sociale netwerken en zijn thematische sociale netwerken de next big thing (en gaan generieke netwerken zoals Facebook en Hyves het op termijn verliezen van de thematische netwerken)?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 35 reacties op dit artikel

  • Hoi Marco,

    Toevallig net een klant iets dergelijks geadviseerd. Mooie van zo'n site is dat je mensen aanspreekt op iets wat ze echt delen en waar ze ook vaker de site voor zullen bezoeken. Bij een generieke site is dat allemaal wat minder, hoe vaak kan je mensen een berichtje sturen om te vragen hoe het gaat? Dat bloedt meestal heel snel dood en wat overblijft is een lijst waar je niets mee doet. Daarnaast heb ik altijd het idee dat veel gebruikers van dit soort sites niet alle mogelijkheden echt gebruiken. Uitzonderingen daargelaten he.

    Het lastige is overigens dat het beperkt lijkt in de tijd. Thema's komen en gaan en de kunst is om het moment van gaan goed in te schatten. Ik zie daarom ook weinig licht in een site volledig rond 1 enkel thema op de lange termijn. Ik heb mijn klant dan ook flexibiliteit geadviseerd in een systeem dat de mogelijkheid heeft om toe te voegen, samen te voegen en af te stoten.

    Ik vind altijd een goed voorbeeld BBC en het 606 deel van hun site. Op de site van de BBC wordt aan de ene kant specifiek verwezen naar 606 en aan de andere kant, reacties gegeven op 606 worden gebruikt door de BBC als onderdeel van hun 'online' commentaar. Je ziet daardoor dan ook een overloop van mensen van het ene naar het andere forum.

    geplaatst op
  • Sport zal die vlucht ook nemen. Overzichten staan in mijn eerdere postings. Van Anglingmasters.com tot gimme20.com en van meinsport.de tot het eigen social network van de NFL. Nederland volgt voorzichtig maar zal ook de omslag gaan maken.

    geplaatst op
  • Als ik denk aan succesvolle vertical social networks, dan moet ik altijd denken aan het zeer succesvolle http://www.last.fm. Geniale site. Maar basically is een datingsite ook een thematische social network site, evenals bijvoorbeeld http://www.lowlands.nl en sites als http://www.tv.com.

    geplaatst op
  • Thematische sociale netwerken zullen ontstaan naast generieke netwerken. Gedeelde passie brengt mensen nog sneller en vaker bij elkaar. Thematische netwerken met een (boven-)lokale component hebben nog weer wat extra's.

    Sport heeft wat dat betreft idd een uitstekend vertrekpunt.

    geplaatst op
  • In dit verband wil ik jullie nogmaals wijzen op de presentatie van Jyri Engestrom over sociale objecten afgelopen jaar. Daarin benadrukt hij de rol van het sociale object, oftewel, wat is de passie die je met elkaar deelt?

    geplaatst op
  • VNU denkt in ieder geval van wel. Ze zijn bezig met voorbereiding van netwerksite gericht op HRM-ers: hrbase

    geplaatst op
  • Ik ben momenteel bezig met een idee voor een thematische social network. Ben op zoek naar wat marketing know-how, kijk op marketingfacts en zie deze post. Serendipity? Hoe dan ook, wil er off-line wel meer over vertellen.

    geplaatst op
  • thematisch is leuk en misschien wel noodzaak, maar mist imho nog wel wat: een functioneel aspect. sociaal wordt als groen, een standaardeigenschap van elke applicatie. juist de vraag: wat heb ik er als individu aan? is in dat opzicht relevant en een essentieel verschil tussen bijv. twitter en last.fm.

    ik denk dat een sterker thematisch netwerk het gaat 'verliezen' van sterkere functionele netwerken. heb daar onlangs ook over gepost.

    geplaatst op
  • Niche is de toekomst, profielensites zonder onderscheidend vermogen gaan verdwijnen. Punt. denk aan: Sport (@Gijsbregt noemde er al een paar, ik kan het niet laten http://www.myasics.nl ook te noemen), Reizen (de KLM voorbeelden), Carriere (en dan niet een cv directory zoals LinkedIn). Duurt nog maximaal een jaar en dan is dit volledig ingeburgerd.

    geplaatst op
  • Bij social networks die gericht zijn op dating hanteren al veel langer thema's. Deze niche datingsites richten zich op een specifieke groep mensen die een bepaalde leeftijd, opleidingsniveau of passie gemeen heeft.

    Saïd Amin is de Amerikaans-Iranese oprichter van een heel scala aan niche datingsites. Hij begon met IranianPersonals, maar zijn bedrijf beheert nu datingsites voor Grieken, Italianen, Ethiopiërs, Arabieren, Turken, Vietnamers en Pakistani.
    Allerlei ondernemers hebben zich gestort op relatiesites voor één doelgroep. Inmiddels zijn er ook datingsites voor vegetariers, mooie mensen, kattenliefhebbers, Joden, weduwen, Christenen, studenten, dikke mensen, gothics, boeren, militairen en ex-gedetineerden.

    Overigens zijn niche datingsites niet alleen interessant voor consumenten, maar ook financieel aantrekkelijk voor ondernemers.

    Voor singles is het soms lastig te bepalen welke datingsite voor hen het meest geschikt is. Daarom is dit inzichtelijk gemaakt in een speciale 'datingsite zoekmachine' op Start2Date.nl.

    geplaatst op
  • Boekencommunities doen het ook heel goed. Mijn favoriet is http://www.anobii.com, maar er zijn er nog wel meer: Shelfari, LibraryThing, Goodreads en het Nederlandse Dizzie bijvoorbeeld.
    En voor filmfreaks is http://www.Flixster.com een echte aanrader.
    Nederlands voorbeeld van een "culinaire" community: Smulweb.

    geplaatst op
  • Nike Plus doet het best aardig volgens mij.

    Recentelijk heeft een vriend van mij een niche social netwerk voor gamers opgezet, http://www.playfire.com/a/welcome

    Als iemand een invite wil dan hoor ik dat graag!

    geplaatst op
  • De rol van de grotere sociale netwerken wordt compleet anders. Hyves/Facebook/MySpace zullen steeds meer fungeren als een HUB waar je contacten/content beheert.

    De echte kracht zal straks juist onstaan bij verticalsocials. Of eigenlijk communities. Allemaal weer gekoppeld aan je HUB.

    Basicly Google Friend Connect :)

    geplaatst op
  • Wij geven enkele tientallen fora uit. Waaronder enkele die zich op een specifiek land richten. Bij fora over Spanje, Zwitserland, Frankrijk etc. zien we dat spontaan georganiseerde offline evenementen (borrels, etentjes, duiken, bbq, etc.) de sociale band versterken. Daarom denk ik dat offline online versterkt, mits het niet te krampachtig en gepland wordt gedaan (zie Myspace met events in NL, lijkt me toch een flop, of zit ik mis?). Bij ons motorforum zie ik dat er toertochten worden georganiseerd of een dagje racen in Assen. Passie is essentieel, maar offline versterkt online contact. Dat zie je verder uiteraard bij de Twitteraars.

    Sigrid noemt Flixster.com al als echte filmcommunity. Een andere uit de VS is http://www.TrustedOpinion.com.

    Gister las ik op Techcrunch over een nieuwe voetbal community. Lijkt me lastige, omdat er altijd rivaliteit is tussen clubs en landen. Een community gericht op Ajax fans of welke club dan ook lijkt me veel beter te organiseren omdat de groepscohesie er dan al is.

    geplaatst op
  • En niet te vergeten Televizier.nl, de Nederlandse variant van TV.com, met veel informatie over verschillende televisieprogramma's, fan kunnen worden van programma's. Het functionele aspect is ook belangrijk - kijktips die steeds persoonlijker gaan worden op basis van de interesses van een persoon.

    geplaatst op
  • @Mathijs: Geinig, ik zeg het altijd precies andersom: online versterkt offline contact.
    Maar de achterliggende gedachte is hetzelfde.

    geplaatst op
  • Uit het onderzoek dat we hebben laten doen voor Sociabel blijkt dat de geplaatste content binnen een sociaalnetwerksite een van de belangrijkste reden was voor ouderen om af te haken bij bestaande jongerennetwerksites. Dus uiteraard zal er een markt ontstaan voor niche sociaalnetwerksites maar de vraag is tot hoe ver gaat het door. Stopt het bij 1 site voor voetballers wereldwijd of eindigt het bij vele honderden sociaalnetwerkites voor individuele clubs als Ajax of Feyenoord.

    geplaatst op
  • @Richard interessante vraag. Ik denk dat het niet 'hard' te zeggen is. Bij ene onderwerp is een specifiekere benadering belangrijker dan bij een andere. Ook is bij ene onderwerp de geografische ligging van belang in positionering en bij de ander weer minder. Als je naar koken kijkt lijkt me dat een onderwerp waarbij geografische ligging in eerste instantie niet erg belangrijk is. Wel wordt het interessant wanneer je offline contact gaat faciliteren (kookclubjes, presentaties, workshops etc)

    Verder zie ik nog nergens MOBIEL (internet) staan. Lijkt me dat de meeste mensen hier wel overtuigd zijn over het feit dat dit een van de grote ontwikkelingen van de komende tijd gaan worden. Zeker nu de iPhone 3G bijna in NL verkrijgbaar is en de mobiele internet tarieven lager worden (bij Vodafone bijv. een tientje p.m. in BloX bundel)

    geplaatst op
  • @Richard Dat kan beide kanten op. Ikzelf 'werk' voor Talklfc, een forum voor Liverpool fans. En alleen voor Liverpool alleen zijn er al tientallen fora. Maar er zijn ook succesvolle fora die voetbal in zijn geheel behandelen of een in ieder geval een plek bieden voor fans van verschillende clubs.

    Wel interessant is dat wij aan onze site een social element (vriendjes worden, je eigen blog schrijven, etc etc) hebben toegevoegd en dat daar totaal geen behoefte aan was. Verder dan een beetje experimenteren in de begin fase zijn de meeste leden niet gekomen.

    geplaatst op
  • Als hoofdredacteur van een van de grootste internationale schaakwebsites onderzoek ik al een tijdje de mogelijkheden meer sociale aspecten toe te voegen aan onze site / een community eraan toe te voegen. Een netwerk van 'schaakge?nteresseerden' is nat??rlijk thematisch, met potentieel wereldwijd bereik, en het functionele (@ bart) zou de mogelijkheid zijn om daadwerkelijk online met iemand een partij te spelen. Ik zit met allerlei vragen; onder andere of het zou lonen om het zelf helemaal apart op te zetten of dat het verstandiger zou zijn om Facebook/Google-applicaties (friendconnect) te gaan voegen; gebruikmaken van Ning/Kickapps/etc. of zelf opzetten; en in het laatste geval: iets als Drupal of laten bouwen in bijv. Rails... En welke investeerders zouden zoiets spannend vinden? Iemand met vergelijkbare ervaringen alhier? (Mocht iemand ge?nteresseerd zijn om actief met me mee te denken, graag, neem vooral contact op! Da's peter {a} chessvibes punt com.)

    geplaatst op
  • Thematische communities zijn binnen de (house) muziek al jaren gemeengoed. Veel substromingen hebben een levendige community met veel wisselende content (interviews, reports, foto's, muzieksets) en veel leden.

    Voorbeelden:

    http://www.partyflock.nl
    http://www.beatfreax.com
    http://www.link2party.nl
    http://www.partyscene.nl
    http://www.clubjudge.com (waarbij ikzelf betrokken ben)

    Denk dat heel veel bedrijven baat kunnen hebben bij de opgebouwde knowhow bij de mensen achter deze sites.

    geplaatst op
  • Wij bouwen en exploiteren zelf business-socio netwerken, zoals http://www.frisinjehoofd.nl , een virtueel social network voor corporate boekers van vergaderzalen ( ca. 12.000 deelnemers) en http://www.mindz.com , voor ZZP'ers en kleinere ondernemingen. Momenteel (in alpha) testen we nieuwe software waarmee deelnemers aan Mindz.com zichzelf kunnen organiseren en profileren op het internet, zaken ondernemen en gelijkgestemden ontmoeten, gezamenlijk projecten kunnen doen en meer...combi dus tussen sociale en functionele aspecten...
    Mindz.com is overigens binnenkort ook verlrijgbaar als Private Label ( maar meer reclame maak ik niet :-) )....

    geplaatst op
  • We zijn nog maar net gestart met babl.nl, een Nederlands netwerk waar op onderwerp gebabld wordt, maar er zijn denk ik al wat learnings. Dat op een hondenbabl geen hond afkomt, maar op een babl over de cavalier king charles spaniel wél. Ballonvaarders werkt ook. Pokemon niet, daar komen kinderen elkaar uitschelden en laten het daarbij. Antwoord op Richards vraag: ik denk dat er plek is voor honderden nichenetworks, de waarde per network hangt af van het publiek dat in het onderwerp geinteresseerd is.

    geplaatst op
  • LibraryThing:

    http://www.librarything.nl

    (Ben toevallig net bezig met een artikel over ongeveer dit onderwerp.)

    geplaatst op
  • Jammer dat er altijd zoveel wordt ingegaan op communities met een B2C of C2C insteek en vrij weinig op communities met een B2B insteek. Hoe gaan bedrijven om met deze ontwikkelingen of hoe zouden ze hier mee om moeten gaan? Gaan bedrijven communities bijvoorbeeld gebruiken om leveranciers te vinden en vergelijken op basis van ervaringen van andere bedrijven? Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.

    geplaatst op
  • al jarenlang de heerlijkste site voor nerds ("news for nerds, stuff that matters): http://www.slashdot.org. peer review daar al heel lang normaalste zaak van de wereld. check de polls ;)

    geplaatst op
  • Marco,

    Vergeet http://www.vinoo.eu niet, een community rondom wijn. Persoonlijk is mijn idee dat thematische communities en de generieke communities in elkaar zullen schuiven. In dat opzicht is het ook goed de Open Social standaard als ontwikkeling te volgen, alle grote partijen hebben zich hier inmiddels aangesloten.

    Er is overigens ook een Open Social manifest http://opensocialweb.org/ waarbij consumenten in bescherming worden genomen als het gaat om de content die men toevoegt en daar zelf controle over houdt. Zodra dit meer grond onder de voet krijgt wordt het steeds makkelijker om gegevens van meerdere communities waar consumenten op participeren universeel uit te wisselen.

    geplaatst op
  • @Thijs een goeie opmerkng. Ik denk dat Marco wel het een en ander over b2b community building kan vertellen mbt zijn ervaring rond Marketingfacts ;-)

    geplaatst op
  • Een goed voorbeeld van een succesvolle community (800K profielen en 250K uv's per 30 dgn) is http://www.gosupermodel.nl. Een product van de Deense uitgever watAgame en vertegenwoordigd in de Benelux door Red Chocolate bv.

    goSupermodel is succesvol omdat het een sterke focus heeft. Het is girls only en alle onderwerpen en advertenties (ingame advertising) staan in dienst van de community en het thema 'fun friends & fashion'.

    Thematische communities zijn zeker het vervolg op generieke communities. Een communitie is namelijk niets anders dan een kluster van gelijkgestemden. Waar dit in het begin gelijkgestemden waren op het thema internet is het uitgegroeid naar gelijkgestemden op leeftijd, interesses themas enz. Binnen de meeste communities zie je ook clubs (club / group features) ontstaan omdat mensen net als in RL groepjes binnen groepen vormen.

    geplaatst op
  • Thematische sociale netwerken hebben een belangrijk voordeel ten opzichte van de generieke sociale netwerken: een gedeelde passie! Voorbeeld: het Stamboom Forum - het sociale netwerk voor stamboomonderzoekers, de passie zijnde genealogie.

    De uitdaging ligt er in om een sociaal netwerk ook al voor kleine groepen of enkelingen nuttig te krijgen (en niet afhankelijk zijn van een bepaalde kritische massa), dus ook handige diensten aanbieden rondom de passie.

    geplaatst op
  • Thematische sociale netwerken betitelen als 'next big thing' lijkt me wat ongepast. Er zijn er ontzettend veel van en inmiddels ook behoorlijk 'big'. Het maakt daarbij volgens mij niet uit of ze thematisch zijn, zolang ze maar een zelfde type persoon aanspreken. Wat mogelijk wel next en big kan zijn, is de mate waarin de commercie zich een plek verwerft in deze communities. Dat is lang nog niet altijd het geval en verdient in ieder geval een alternatieve aanpak.

    geplaatst op
  • De uitdaging ligt er in om een sociaal netwerk ook al voor kleine groepen of enkelingen nuttig te krijgen (en niet afhankelijk zijn van een bepaalde kritische massa), dus ook handige diensten aanbieden rondom de passie.


    Dat zeg ik dus ;)

    Met de functionaliteit van een sociaal object bedoel ik de mate waarin een sociaal object nut heeft voor één individuele gebruiker. Functionele sociale objecten zorgen ervoor dat nieuwe sociale netwerken zelfs in een zeer vroeg stadium aantrekkelijk kunnen zijn voor gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan Flickr, Youtube of last.fm: deze sociale netwerken stellen gebruikers niet alleen in staat iets te delen, ze stellen ze ook - zonder dat je gebruik maakt van het sociale aspect - in staat om als individu gebruik te maken van hun diensten. Waar je bij een sociaal netwerk als Twitter een toehoorder nodig hebt om überhaupt gehoord te worden, kun je bij deze netwerken lekker zelf foto’s en video’s bekijken of naar muziek luisteren, zonder dat je daarvoor relaties aan hoeft te gaan. Het is dus eigenlijk een dienst, met optioneel een sociaal netwerk daaromheen.

    geplaatst op
  • Wat mij verbaast is dat dit als iets nieuws wordt gezien. Sites en communities rondom thema's zijn toch van alle tijden? Net zoals de schappen van de AKO al decennia vol liggen met bladen rondom thema's en voor bepaalde doelgroepen. Internet is de extentie daarvan.

    geplaatst op
  • @erwin: ook communicatie is van alle tijden, toch kijken we er op dit moment met een andere bril naar en zijn er andere/meer instrumenten om te communiceren. Dat geldt ook voor thematische communities: natuurlijk bestaan deze al veel langer, echter het lijkt er op dat nu pas de commercie de online thematische communities ontdekt. Althans, dat is wat ik signaleer en hier als vraag voorleg aan de lezer: zijn thematische social networks de next big thing?

    geplaatst op
  • Ik heb een overzicht gemaakt van Nederlandstalige communities. Zie mijn site http://www.eosweb.nl. Als iemand aanvullingen heeft, graag!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.