Geen Guts Geen Glory wil meerwaarde belevenismarketing bewijzen
Vorige week is het boekje Geen Guts Geen Glory van Gemma Veel gepresenteerd. Veel is creative director bij reclamebureau Etcetera LIVE. Het boekje lijkt vooral bedoeld als een korte, no nonsense, ‘how to’ op het gebied van belevenismarketing. Naast tips om opdrachtgever, creatie en mediabureaus mee te krijgen worden een aantal (historische) cases beschreven. Herinnert u zich de M-Brigade nog? Een half miljoen kinderen sloten zich aan bij dit initiatief van het Zuivelbureau en het initiatief heeft op sommige van die kinderen grote indruk gemaakt. Vreemd genoeg heeft slechts een van de gepresenteerde cases een (kleine) online component: de DE koffiewekker.
No Guts No Glory kan in een uurtje worden uitgelezen. De belangrijkste tips die Gemma Veel ons aan de hand doet voor geslaagde belevenismarketing gaan vooral over het ‘managen’ van je klant in het proces:
- presenteer je concept alleen aan de beslisser
- betrek deze beslisser vanaf het eerste moment bij de ontwikkeling
- bedenk gezamenlijk een procedure om het idee te realiseren
- werk samen met een Pr bureau
- toon overtuigend aan dat productie van het concept de klant geen extra werk oplevert
Mij spraken met name de (historische) cases aan. Het boekje doet verlangen naar een mooi, goed doorzoekbaar, online museumpje van geslaagde campagnes. Een taak voor de VEA om Het Reclamearsenaal snel uit te laten breiden?