Geen Guts Geen Glory wil meerwaarde belevenismarketing bewijzen

16 juni 2008, 07:09

Vorige week is het boekje Geen Guts Geen Glory van Gemma Veel gepresenteerd. Veel is creative director bij reclamebureau Etcetera LIVE. Het boekje lijkt vooral bedoeld als een korte, no nonsense, ‘how to’ op het gebied van belevenismarketing. Naast tips om opdrachtgever, creatie en mediabureaus mee te krijgen worden een aantal (historische) cases beschreven. Herinnert u zich de M-Brigade nog? Een half miljoen kinderen sloten zich aan bij dit initiatief van het Zuivelbureau en het initiatief heeft op sommige van die kinderen grote indruk gemaakt. Vreemd genoeg heeft slechts een van de gepresenteerde cases een (kleine) online component: de DE koffiewekker.

No Guts No Glory kan in een uurtje worden uitgelezen. De belangrijkste tips die Gemma Veel ons aan de hand doet voor geslaagde belevenismarketing gaan vooral over het ‘managen’ van je klant in het proces:

  • presenteer je concept alleen aan de beslisser
  • betrek deze beslisser vanaf het eerste moment bij de ontwikkeling
  • bedenk gezamenlijk een procedure om het idee te realiseren
  • werk samen met een Pr bureau
  • toon overtuigend aan dat productie van het concept de klant geen extra werk oplevert

Mij spraken met name de (historische) cases aan. Het boekje doet verlangen naar een mooi, goed doorzoekbaar, online museumpje van geslaagde campagnes. Een taak voor de VEA om Het Reclamearsenaal snel uit te laten breiden?

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief